Senaste nytt

Lounge Guide SAS Business Lounge Göteborg-Landvetter

MarcusC

Medlem
Samtidgt, det funkar ju komma in i T5 på ARN med inrikesbiljett, vad är orsaken det då inte borde funka komma in på utrikes GOT ? ( tror som sagt inte de kommer släppa en igenom med inrikes biljett!)
 

Ubbe

Medlem
Samtidgt, det funkar ju komma in i T5 på ARN med inrikesbiljett, vad är orsaken det då inte borde funka komma in på utrikes GOT ? ( tror som sagt inte de kommer släppa en igenom med inrikes biljett!)

Detta är något som vår medlem Landvetterairport borde förklara skriftligt. Jag fick en muntlig förklaring under vårt event där men "tappade den" på det fortsatta eventet på Radisson Riverside...
 

Jacob

Medlem
Jag fick en muntlig förklaring under vårt event där men "tappade den" på det fortsatta eventet på Radisson Riverside...
Det handlar om tullklarering, anländer du från ett land utanför Sveriges gränser måste du på något sätt någonstans passera en tullkontroll, det är därför inrikes och utrikes är separerade. Därmed inte sagt att det inte skulle gå att hitta en lösning...
 

Jacob

Medlem
Men går du ut från Utrikes på Landvetter så passerar du ju tullen? Samma sak på Arlanda T5?
Naturligtvis, och det är anledningen till att det finns en vägg mellan inrikes och utrikes. Med gemensam transithall behövs också en gemensam utgång med tullfilter. Som det ser ut idag, om väggen skulle plockas bort, skulle annars utrikespassagerare kunna smita ut genom inrikesankomsthallen där det inte finns någon tullkontroll.

Alternativen för att göra transithallen och SAS loungen regelmässigt tillgängliga för alla passagerare blir antingen att få på plats ett tullfilter i inrikesankomsthallen, alternativt slussa även ankommande inrikespassagerare till en gemensam bagagehall för inrikes och utrikes (till nuvarande utrikes ankomsthall eller om man bygger något nytt).

Men om man som inrikespassagerare kommer in i utrikeshallenhar jag ingen aning om, det är väl bara att testa, tydligen ska det fungera på Arlanda.
 

twiggs

Medlem
Naturligtvis, och det är anledningen till att det finns en vägg mellan inrikes och utrikes. Med gemensam transithall behövs också en gemensam utgång med tullfilter. Som det ser ut idag, om väggen skulle plockas bort, skulle annars utrikespassagerare kunna smita ut genom inrikesankomsthallen där det inte finns någon tullkontroll.

Alternativen för att göra transithallen och SAS loungen regelmässigt tillgängliga för alla passagerare blir antingen att få på plats ett tullfilter i inrikesankomsthallen, alternativt slussa även ankommande inrikespassagerare till en gemensam bagagehall för inrikes och utrikes (till nuvarande utrikes ankomsthall eller om man bygger något nytt).

Jag vågar inte tänka mig hur det hade sett ut i SAS Business Lounge på GOT en måndag morgon strax innan SK1439, SK433, SK140, SK144, SK523, LH821, LH2433 etc. etc. ska avgå — speciellt inte nu när även SAS Plus har tillgång till loungen!
 

A380*G

Medlem
Naturligtvis, och det är anledningen till att det finns en vägg mellan inrikes och utrikes. Med gemensam transithall behövs också en gemensam utgång med tullfilter. Som det ser ut idag, om väggen skulle plockas bort, skulle annars utrikespassagerare kunna smita ut genom inrikesankomsthallen där det inte finns någon tullkontroll.

Alternativen för att göra transithallen och SAS loungen regelmässigt tillgängliga för alla passagerare blir antingen att få på plats ett tullfilter i inrikesankomsthallen, alternativt slussa även ankommande inrikespassagerare till en gemensam bagagehall för inrikes och utrikes (till nuvarande utrikes ankomsthall eller om man bygger något nytt).

Men om man som inrikespassagerare kommer in i utrikeshallenhar jag ingen aning om, det är väl bara att testa, tydligen ska det fungera på Arlanda.

Det vicce syftar på är att man kan gå ut vanliga vägen från loungen via tullen och sen in i inrikeshallen.
 

David

Medlem
Glömde du inte en viktig del av loungenl? :)

image.jpg
 
Toppen