Senaste nytt

Longyearbyen via Oslo fredagen 22 juli

eramag

Medlem
I fredags gjorde jag en resa som aldrig kommer att glömmas.

Planen var att flyga upp till Longyearbyen, Svalbard (LYR) från CPH. Anlända vid midnatt för att titta på midnattsolen och fyra timmar senare flyga tillbaks. Biljetter i Eco Extra som ger den högsta onboard servicen intra Scandinavien. Byte i OSL, så två lounger skulle också besökas.

På OSL hade vi 5 timmars transfer så vi bestämde oss för att ta en runda i Oslo. Vi promenerade på Karl Johans när bomben small. Kaoset som uppstod var fruktansvärt. Polisen uppmanade alla att lämna staden. Vi tog oss mot operan i väntan på transit tillbaks till flygplatsen och från dess tak fick vi en översiktsbild av svart rök och ambulanser i pendeltrafik.

I loungen på flygplatsen fick vi reda på att någon hade börjat skjuta någonstans. Vi boardade flyget till Longyearbyen och resan skede i total tystnad.

IMG_0655.jpg IMG_0660.jpg
 

jth

Medlem
Det är ju verkligen en reseupplevelse man skulle ha klarat sig utan, måste ha varit en tryckt stämning på planet upp till LYR.
En fundering dock, hur gick det att ta sig ut till flygplatsen? En sak jag funderat på var hur man själv skulle ha reagerat. Gick flygbussen ut eller åkte ni ut på något anant sätt. De stängde väl tåget vad jag förstår och stationen (där bussarna också går ifrån?) blev ju utrymd. Det är ju ganska obehagligt att inte veta vad som händer, och en flygplats är ju ett ganska troligt mål för en terroraktion. Den borde ju vara säker åtminstone efter säkerhetskontrollen, men jag vet inte om jag skulle våga åka tillbaka ut direkt efter att något sånt här hänt.
 

eramag

Medlem
Det är ju verkligen en reseupplevelse man skulle ha klarat sig utan, måste ha varit en tryckt stämning på planet upp till LYR.
En fundering dock, hur gick det att ta sig ut till flygplatsen? En sak jag funderat på var hur man själv skulle ha reagerat. Gick flygbussen ut eller åkte ni ut på något anant sätt. De stängde väl tåget vad jag förstår och stationen (där bussarna också går ifrån?) blev ju utrymd. Det är ju ganska obehagligt att inte veta vad som händer, och en flygplats är ju ett ganska troligt mål för en terroraktion. Den borde ju vara säker åtminstone efter säkerhetskontrollen, men jag vet inte om jag skulle våga åka tillbaka ut direkt efter att något sånt här hänt.

Tänkte inte direkt på att flygplatsen skulle vara osäker, bara att det var enda logiska stället att ta sig till med tanke på vår resa :) På grund av ett banarbete går sista sträckan in mot Oslo med buss. Och en av de bussarna som vi kom med på. På flygplatsen märkte jag faktiskt inte av en höjd säkerhet. Stämningen på planet var ganska tryckt, i Longyearbyen var vi på Radisson och receptionisten var riktigt skärad då hon hade vänner som jobbade i kvarteret. I en pub i närheten av Radisson festade folk som vanligt. På flyget hem sade den norska piloten "Idag är en speciell dag. Ta hand om varandra".
 
Toppen