Senaste nytt

Longhaul: SAS Plus vs. Norwegian Premium

Dr. Miles

Expert
Vilket "måste" betyda att Norwegians stol är bättre då sas ife sitter i stolsryggen som inte kan fällas lika långt.
Utrymme- och komfortmässigt tror jag också att Norwegian Premium är bättre än SAS Plus.

Jag har suttit på en liknande stol som Norwegian Premium på Scoot.

Scoot Biz på Scoot Boeing 787:
scoot-scootbiz-stolar-02-jpg.56078

scoot-scootbiz-stolar-03-jpg.56079

(Foto: Dr. Miles)
 

SASmackan

Medlem
Jag tycker nog allt annat lika att Norwegian är att föredra. Framförallt för Dreamlinern men även IFE som jag tycker är väldigt mycket bättre än SAS, framförallt skärmarna men också innehållet och till sist stolarna som är bättre hos Norwegian.

Sen kan man ju alltid resonera kring anställningskontrakt på kabinpersonal, men som sagt - allt annat lika
 

dino_81

Medlem
Båda kör väl 2-3-2 i premium economy. Så ingen skillnad i antal stolar på en rad.

Visst är det så. Hjärnsläpp från min sida, sorry!

Som plåster på såren bifogar jag ett par bilder från Norwegians premium economy, dessa från då flygbolaget precis fått sina första Dreamliners och tränade in personalen mellan Arlanda och Gatwick.

IMG_3699.JPG


IMG_3698.JPG


IMG_3672.JPG


IMG_3671.JPG
 
Last edited:
Personligen anser jag att upplevelsen i Norwegian Premium och SAS Plus på longhaul är mycket snarlika. Stolarna på Norwegian är aningen, men bara aningen, bättre. Värt att notera att Norwegian på vissa sträckor (t.ex. NY) har både lounge och fasttrack. Norwegians bonussystem, Norwegian Rewards, ger ganska mycket poäng för Premiumflyg, som man kan använda som delbetalning av en kommande resa (inom ett år, sedan går poängen ut). Flyger man lite, men minst en gång per år, är det alltså en fördel jämfört med Eurobonus.

Stora nackdelen med Norwegian är, som många skriver, att om något går fel så kan man inte räkna med lika mycket hjälp från flygbolaget som från SAS. Om prisskillnaden motiverar risken, är ju individuellt.

Personligen föredrar jag det bolag som har direktflyg, har båda det blir det SAS.
 

crown

Medlem
Norwegians bonussystem, Norwegian Rewards, ger ganska mycket poäng för Premiumflyg, som man kan använda som delbetalning av en kommande resa (inom ett år, sedan går poängen ut).
Cashpoints som deras poäng heter gäller intjänandeåret samt efterföljande två kalenderår. Så var det iaf senast jag kollade villkoren.
 
Cashpoints som deras poäng heter gäller intjänandeåret samt efterföljande två kalenderår. Så var det iaf senast jag kollade villkoren.

Du har rätt, jag mindes fel. Enligt deras FAQ:

Hur länge är CashPoints giltiga?
CashPoints är giltiga året ut det år som de tjänas in + 2 år.

Exempel: CashPoints som du får 2015-09-01 är giltiga fram till 2017-12-31.

CashPoints på presentkort är giltiga innevarande år + 1 år från inköpsdatumet.​
 

palmen

Moderator
SAS har WiFi ombord på longhaul, det har inte Norwegian, om det nu är en faktor att ta med i kalkylen. Att det oftast inte är någon jättefart i WiFi om man kommer åt det över huvud taget är en annan sak.
Som många redan påpekat så bokar SAS om inom Star Alliance, Norwegian bokar bara om till sina egna plan så där vinner SAS i min mening. Möjlighet till att uppgradera med poäng/cash till Business samt möjlighet att få Courtesy Upgrade (som EBD) väger också i SAS favör.
 

Ormen

Medlem
Utöver ovan nämnda fördelar med SAS så gissar jag att maten är bättre där än hos Norwegian. Påstår inte att maten/snacks i SAS plus är något speciellt och har visserligen aldrig flugit Norwegian, men utifrån bilder verkar maten hos Norwegian verkligen vara bedrövlig..
 
Toppen