Senaste nytt

Longhaul: SAS Plus vs. Norwegian Premium

Tack för synpunkter. Jo, vid ett inställt plan så får vi nog köpa nya biljetter på annat bolag. Det är ju företaget som betalar vilket innebär att det mest blir surt för dem.

Har Norwegian bättre stolar och komfort alltså?
 

Agö

Medlem
Jag tycker att detta är en no-brainer. Bör rimligtvis inte vara någon större kvalitetsskillnad i luften. Allt övrigt vinner SAS på. Så om det inte är en prisfråga (du skrev ju att det var ett par tusen i mellanskillnad) skulle jag inte ens överväga Norwegian Premium.
 

dino_81

Medlem
Tack för synpunkter. Jo, vid ett inställt plan så får vi nog köpa nya biljetter på annat bolag. Det är ju företaget som betalar vilket innebär att det mest blir surt för dem.

Har Norwegian bättre stolar och komfort alltså?

Om företaget betalar och ger dig möjlighet att välja så skulle jag absolut ta SAS Plus. Och att bara köpa nya biljetter kan låta lättare än det låter, beroende på tid på året och destination kan detta både bli (väldigt) dyrt och krångligt.

Utöver fördelar de fördelar som redan redovisats i tråden skulle jag även ta personalens villkor i beaktande. Tänker främst på anställningar i företag i fjärran östern samt låter viss personal vara bemanningsföretag. För mig spelar företagets personalpolitik stor roll och för att gå OT väljer jag numera bort gulfbolagen av den anledningen.

Jag har provat bägge stolar och tycker att komforten är likvärdig. SAS har förvisso en stol mer i bredd men om du kan undvika mittensätet så spelar detta ingen roll.

Så kör på SAS Plus. Det hade jag gjort, även om jag själv stått för biljetten.
 

apknug

Medlem
Om man bara tittar på data om hårdvaran så har sas 18,3tum breda säten och 38tum pitch. Norwegians är 19 och 46.

Har inte flugit norwegians premium men större pitch betyder oftats inte bara mer benutrymme utan också att det går att fälla sätet mer.

Hoppas nån kan hjälpa dig med en objektiv jämförelse. SAS säten är nya o fräscha rymliga men man sitter lite väl upprätt enligt mitt tycke!
 

Dr. Miles

Expert
Om man bara tittar på data om hårdvaran så har sas 18,3tum breda säten och 38tum pitch. Norwegians är 19 och 46.

Har inte flugit norwegians premium men större pitch betyder oftats inte bara mer benutrymme utan också att det går att fälla sätet mer.

Hoppas nån kan hjälpa dig med en objektiv jämförelse. SAS säten är nya o fräscha rymliga men man sitter lite väl upprätt enligt mitt tycke!
Så här såg Norwegian Premium ut enligt @Bryant s tidigare reserapporter.

Norwegian Premium på Boeing 787:
2-jpg.17830

(Foto: @Bryant)
Norwegian Boeing 787 Dreamliner: Oslo-Malaga i Premium Economy, 1 aug 2013 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

SAS Plus på longhaul flygningar:
SAS-new-premium-economy-SAS-Plus-04.jpg

(Foto: Jacob)
Stor guide: SAS nya Business Class, Premium Economy (SAS Plus) och Economy Class (SAS Go) på långlinjerna - BusinessClass.se
 

jsn

Medlem
Givet allt annat lika hade jag valt SAS; men skillnader i tidtabeller, flygplatser etc. hade fått avgöra för min del.
 
Toppen