Longhaul: SAS Plus vs. Norwegian Premium

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Marcus Eriksson, 25 Oktober 2016.

1. Marcus Eriksson

Marcus Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har två ToR långhaulresor på gång i närtid och det står och väger mellan Norwegian Premium och SAS Plus. I runda slängar kostar de förstnämnda biljetterna 8tkr (Norwegian Premium) och de sistnämnda 10tkr (SAS Plus).

Jag är medveten om fördelarna med SAS Plus vad gäller bättre service, Eurobonus, lounge etc.

Jag undrar ifall det finns någon här på BC.se med erfarenhet från såväl SAS Plus som Norwegian Premium som kan hjälpa mig att välja rätt. Vad talar för/mot respektive? Bäst hårdvara, bäst sömn, bäst mat (mest dryck?) etc. :)

2. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det viktigt att komma fram i tid?

GeorgZ, malmokalle, flapps och 22 andra gillar detta.
  3. Marcus Eriksson

Marcus Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, inget möte vid ankomst men förseningar är ju klart negativt iaf. Norwegian?

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det behöver ju inte vara förseningar men om och när det händer är det stökigare om du väljer Norwegian. Det är ju helt enkelt så att detta bolag inte bokar om dig till annat bolag utan du får finna dig i att vänta på nästa avgång.

Kvaliteten kan säkert någon annan bättre, har aldrig flugit SAS Plus eller Norwegian Premium.

5. crown

crown Medlem

Förseningarna är väl på samma nivå hos både SAS/Norwegian nu för tiden? Dvs ovanliga. Men när något väl händer så är väl SAS ofta smidigare med ombokning. Norwegian bokar ju endast om till sina egna flighter eller löser det genom att hyra in plan.

Har man inget viktigt så sätt så skulle jag inte låta förseningsaspekten spela in i valet iaf.

6. Marcus Eriksson

Marcus Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra poäng iaf.

7. pswe

pswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS ger ju förutom fördelarna du själv och andra nämner också en möjlighet att uppgradera till business. Personalens servicenivå kan alltid diskuteras, men för egen del föredrar jag nordisk service framför ett internationellt hopkok.

Johan Hbg gillar detta.
  8. SASmackan

SASmackan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man bortser från poäng, lounge, fast track osv så tycker jag att man har en bättre comfort i Dreamlinern hos Norwegian.

Marcus Eriksson gillar detta.
  9. Palle Kuling

Palle Kuling Medlem

Vart ska du flyga? Bolagen använder sig väl också av olika flygplatser i vissa städer. New York samt San Francisco om jag inte minns fel. Ingen jättesak kanske men värt att tänka på.

10. Säg hypotetiskt att Norwegian har ca 90% beläggning genomsnitt på sina flygningar.
    De bokar om passagerare endast till sina flygningar.

Om ett plan blev inställt så tar det genomsnit 9 flygningar att transportera passagerarna från inställda fligten.

Kalkyl:
    T ex ett plan som har 300 stolar.
    300 x 90% = 270

Andra flygningar har också genomsnitt 90% beläggning så man kan transportera endast 30 passagerare från inställda flighten.

270 passagerare / 30 = 9 gånger.
    Om det finns flera flygningar till destinationen, finns det chans att du kommer iväg/hem snabbt. Men om inte, kan det ta flera dagar innan du når till destinationen/avreseorten.

fmansson, jerixon, Micke_H och 3 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!