Senaste nytt

London-Johannesburg och Johannesburg-Kapstaden, tar BA ansvar vid försening?

ucce

Medlem
Tack för alla svar! Jag pendlar i princip ARN-JNB så jag har en del erfarenhet av passkontroller etc, men frågan gäller framförallt BAs ansvar när jag har två olika biljetter. Som jag tolkar svaret är det inget alls. Ska prova att ringa imorn och se om jag kan köpa till sträckan JNB-CPT på min befintliga biljett på den tidigare flighten, annars får jag nog köra på det jag har.

Ytterligare en fråga dock: Förändras ansvarssituationen om jag lyckas checka in bagaget hela vägen? De sa de att jag kunde göra tidigare när jag köpte/redeenade den andra biljetten. Dock var de då inte villiga att koppla ihop dem
 

ACervin

Medlem
Får man slänga in en fråga. Finns det separat immigration och säkerhetskontroll för pax med business biljetter i Johannesburg, eller samma kö för alla? Kommer med South African Airways från Perth på morgonen den 30/12 och skall vidare med SAA till CPT. 2h på mig för bytet.
 

Kricka

Medlem
När jag var i JNB senast (9 månader sedan) så fanns det ingen fast lane/priokö men
bollar frågan vidare till Ucce som nog varit där senare.
 
Ytterligare en fråga dock: Förändras ansvarssituationen om jag lyckas checka in bagaget hela vägen? De sa de att jag kunde göra tidigare när jag köpte/redeenade den andra biljetten. Dock var de då inte villiga att koppla ihop dem

Nej. Det är fortfarande två separata biljetter i allt annat vad de innebär.
 

Concorde

Founding Member
Men, BA är ofta schyssta om du är sen från deras flight till en annan av deras flighter på olika PNR. Men i detta fall verkar det vara en fråga om tight connection, vilket gör det mindre troligt att dom kommer vara flexibla. Som agehall skriver har baggaget en oberoende roll.

Jag skulle play it safe i detta fall.
 

ucce

Medlem
Får man slänga in en fråga. Finns det separat immigration och säkerhetskontroll för pax med business biljetter i Johannesburg, eller samma kö för alla? Kommer med South African Airways från Perth på morgonen den 30/12 och skall vidare med SAA till CPT. 2h på mig för bytet.

Vi är i liknande situationer på samma plats och dag fast med olika bolag :) Fast jag antar att du har allt på en biljett? Finns tyvärr bara en kö, inklusive First vilket känns lagom hett. Mitt tips är att skynda dig så mycket det bara går - inte för rädsla att missa planet (bara) utan för att det är rätt segt att stå där när många plan som kommer samtidigt. Du ska till de bortre delen av passkontrollen.
 

EricT

Medlem
Jag flyger mycket till JNB. Aldrig varit sen. Skynda av planet och småspring till immigration... Bagaget kommer troligen ligga och vänta på bandet.... Hoppas inte ngt flyg från centrala delarna av kontinenten just landat. Kolla incheckning mm innan på karta. Har för mig det är 2 vån upp fr ankomst.
 
Det finns en genväg till domestic departures för dem som vill undvika den ofta smockfulla ankomsthallen med alla taxichaufförer osv som tränger sig på.

Efter customs men före SAA's transfer desks och skjutdörrara till ankomsthallen svänger man till vänster och tar den undangömda rulltrappan en våning upp. Man hamnar då på mellanvåningen där bankerna ligger (hur många uttagsautomater som helst, inga köer, och en poliskonstapel som förhoppningsvis håller alla tsotsis på avstånd) och forstätter sedan genom shoppinggatan till domestic departures.

Johan
 
Toppen