Senaste nytt

Lokalpolitiker i Gällivare vill lägga ner Gällivare flygplats

NyfikenGrau

Medlem
Kolla Skövde som är gott och väl dubbelt så folkrik som Gällivare och har 15 mil till Landvetter...

Om min barndomskommun hade ens i närheten så bra tågförbindelser som Skövde skulle jag gå med på att lägga ner flygplatsen omedelbums. Men utan flygplats och med (o)befintligt tåg/bussnät tar det minst 5 timmar till vilken större flygplats som helst och drygt 2 timmar (med 2 byten) att ta sig till närmaste regionalflygplats, som bara ansluter till ARN.
 

Nemo

Medlem
Nu har inte jag några siffror men kan med bestämdhet säga att dessa måste vara fel. Bara snöskottningen måste kosta mer/år för att inte nämna avisning... uppvärmningskostnader för de lokalerna bör väl ligga någonstans runt dessa siffror/ vecka på vintern.
Jo, det är en låg siffra, men det var den enda jag hittade vid en snabb sökning. Handlade om anbud vad lfv begärde, kan vara enbart flygledarkostnad? Tidigare år har flygplatsen fått driftsbidrag från staten på runt 10 milj/år. Borde ha kollat upp det exakt, beklagar. Men det är inte poängen med inlägget. Flygplatsen bär för övrigt sina egna kostnader enligt flygplatschefen, se länk från Flygtorget från i somras.

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Mer pengar till flygplatser skapar politisk debatt , Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 juni 2012
" I Gällivare ska landningsbanan förlängas med 700 meter, från dagens 1 700 meter till 2 400 meter. Det gör det möjligt att ta ner betydligt större flygplan än de ATP, ATR 72 och Fokker 50 som bland andra Nextjet och Amapola flyger på flygplatsen med.
– Det skulle öppna för inkommande chartertrafik från Europa med Boeing 737 och Airbus-familjen, säger flygplatschefen Michael Gustafsson. Dessutom är vi numera en av de tio beredskapsflygplatserna i landet, vilket också motiverar en längre bana.
Men de 140 miljoner som en förlängd landningsbana på Lapland Airport kostar är inte okontroversiellt. Nu råder full politisk strid mellan (s) som vill bygga ut flygplatsen och (m) som hellre vill satsa på samhällsomvandling och förskolor. Kritikerna menar att en längre bana drar med sig högre driftskostnader som inte är medräknade i budgeten och att det hela kommer att bli som Kallax Cargo, den storstilade satsningen på frakt i Luleå som hittills inte varit någon succé
– Faktum är att flygplatsen bär sina egna driftskostnader, det är kapitalkostnaderna och investeringarna som belastar budgeten, fortsätter Michael Gustafsson."


Sen glömde du bort att tänka på möjligheten till flygbuss alternativt tåg då Kirunas nya järnvägsstation kommer att ligga vid flygplatsen, samt att du glömde att räkna bort den tid som lägges på resor till dagens flygplats.
Nej, jag har räknat med den extra tid som behöver läggas på resan. Man kan anta att genomsnittsresan blir förlängd med avståndet mellan flygplatserna, och denna tid har jag räknat på. Jag har svårt att se att särskilt många skulle ta flygbuss eller tåg, men visst. Möjligheten kan finnas. Läs gärna Trafikverkets rapport där de faktiskt har beräknat effekter på olika långa transporttider och hur det skulle påverka företagandet och sysselsättningen. http://www.trafikverket.se/PageFiles/20293/slutrapport_resecentrum_kiruna_12_02_02_webb.pdf
 
Toppen