Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Alf

Medlem
Då är nästa BRA flyg från BMA på väg mot Sälen. Det är nog något sjabbel med tidtabellen i FR24 eftersom flygtiden är på 6,5 tim och motsvarar den tid det tar för mej att köra bil från Norrköping till Sälen.

Med den restiden kanske SSU ordförande fortsätter att åka taxi från konferensen Folk och Försvar i Sälen till Stockholm även framöver:)

Även vädret verkar ha blivit bättre i Sälen mot var det var i morse så det verkar bli en lyckad premiärdag.

0BEF9E1E-C7CD-4AC0-BC43-E7E687FAA19E.png
 

Xilan

Medlem
Enligt AIP är CAT I-minima (acft cat C) 187ft GND.
@Alf var regleras RVR-kraven, hittar inget i AIP (kan ha letat dåligt/fel)?
På Arlanda vet jag att bolag som inte kan/får utföra CAT II/III oftast måste ha RVR minst 500m för att få påbörja en CAT I-inflygning.
Minima alltså pilotens decision height är det högsta av lägsta hinderfria höjd och system-minima. Systemminima är alltså en viss procedurtyps minima och för ILS CAT I är det 200 fot.
En ILS kan alltså inte ha lägre minima än 200 fot även om det inte är några hinder i vägen.

På Arlanda är RVR-gränsvärdet för CAT I 550.
 

Alf

Medlem
Minima alltså pilotens decision height är det högsta av lägsta hinderfria höjd och system-minima. Systemminima är alltså en viss procedurtyps minima och för ILS CAT I är det 200 fot.
En ILS kan alltså inte ha lägre minima än 200 fot även om det inte är några hinder i vägen.

På Arlanda är RVR-gränsvärdet för CAT I 550.

En automatlandning har ju minima ner till 0 fot när det gäller CAT III, vilket bla Arlanda är godkänt för.
 

Canadien

Medlem
SmartSelect_20200109-154945_Flightradar24.jpg


QR171 vände över Iran på väg till Arlanda idag. Tar sedan rutt över Irak mot Stockholm istället för den vanliga över Iran.
 

DrGold

Medlem
En syn man kanske helst skulle vilja slippa när kaptenen drar på för en go around, efter att första landningsförsöket misslyckats:

Olyckan inträffade i Antalya tidigare idag. Lyckligtvis kunde man efter go around landa utan personskador, trots rökutveckling och att flera olika system slogs ut av skadorna.

Vad tror ni om förutsättningarna att reparera den här typen av skador?

ASN Aircraft accident Airbus A321-231 (WL) VQ-BRS Antalya Airport (AYT)
 
  • Gilla
Reactions: JNH
Toppen