Flygplan är i regel aeroelastiskt designade att klara av att flyga genom en stormcell, men man undviker det om möjligt. Ibland ligger valet mellan en kostsam diversion eller genom dåligt väder, som med AF447. Man får hoppas att flygbolaget man flyger bryr sig mer om säkerhet än eventuell ekonomiska förluster av en diversion.
Visst är det så att flygplan skall klara att flyga igenom en stormcell. Fast vi har sett otaliga bilder främst från USA där man gjort detta med helt sönderslagen radom för väderradarn fram och krackelerade vindrutor när man kommit ur ovädret, för att inte tala om obehaget för passagerare och besättning. Det som då orsakar skadorna är de stora hagel som i regel finns mer eller mindre i alla åskceller.
Vi har ju även ett skräckexempel med en SAS flygning med MD80 för ganska många år sedan mellan ARN-HEL där man gjorde alla fel som gick. Piloterna hämtade inte ens ut väderkartorna för sträckan innan flygningen. Kaptenen uppgav senare för Haverikommissionen att hon hade kollat på väderrapporten hemma på TV kvällen innan! Man steg till normal flyghöjd där vädret var bra. Vid nedstigningen var det högt molnskikt med inbäddade CB (åskmoln). Detta hade man ingen aning om eftersom man inte hämtade ut aktuella väderkartor innan start. Naturligtvis brakade man rakt in i ett av dessa CB som då inte syns i förväg eftersom de är inbäddade i annat molnskikt. Dessutom hade dom inte slagit på väderradarn eftersom dom tyckte vädret var bra. Hade radarn varit på hade dom åtminstone sett att det var åskceller i vägen. Resultatet blev att man flög in i åskcellen som dessutom innehöll kraftigt hagel som slog sönder radomen till radarn. Det var så illa att man deklarerade nödläge innan man fick det hela under kontroll. Man fick ordning på det hela och landade helskinnade i HEL. Besättningen, främst kaptenen fick ganska stark kritik av Haverikommissionen. Man får ju hoppas att hon inte flög som kapten de närmaste åren efteråt.