Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Alf

Medlem
Flygplan är i regel aeroelastiskt designade att klara av att flyga genom en stormcell, men man undviker det om möjligt. Ibland ligger valet mellan en kostsam diversion eller genom dåligt väder, som med AF447. Man får hoppas att flygbolaget man flyger bryr sig mer om säkerhet än eventuell ekonomiska förluster av en diversion.

Visst är det så att flygplan skall klara att flyga igenom en stormcell. Fast vi har sett otaliga bilder främst från USA där man gjort detta med helt sönderslagen radom för väderradarn fram och krackelerade vindrutor när man kommit ur ovädret, för att inte tala om obehaget för passagerare och besättning. Det som då orsakar skadorna är de stora hagel som i regel finns mer eller mindre i alla åskceller.

Vi har ju även ett skräckexempel med en SAS flygning med MD80 för ganska många år sedan mellan ARN-HEL där man gjorde alla fel som gick. Piloterna hämtade inte ens ut väderkartorna för sträckan innan flygningen. Kaptenen uppgav senare för Haverikommissionen att hon hade kollat på väderrapporten hemma på TV kvällen innan! Man steg till normal flyghöjd där vädret var bra. Vid nedstigningen var det högt molnskikt med inbäddade CB (åskmoln). Detta hade man ingen aning om eftersom man inte hämtade ut aktuella väderkartor innan start. Naturligtvis brakade man rakt in i ett av dessa CB som då inte syns i förväg eftersom de är inbäddade i annat molnskikt. Dessutom hade dom inte slagit på väderradarn eftersom dom tyckte vädret var bra. Hade radarn varit på hade dom åtminstone sett att det var åskceller i vägen. Resultatet blev att man flög in i åskcellen som dessutom innehöll kraftigt hagel som slog sönder radomen till radarn. Det var så illa att man deklarerade nödläge innan man fick det hela under kontroll. Man fick ordning på det hela och landade helskinnade i HEL. Besättningen, främst kaptenen fick ganska stark kritik av Haverikommissionen. Man får ju hoppas att hon inte flög som kapten de närmaste åren efteråt.
 

apknug

Medlem
Visst är det så att flygplan skall klara att flyga igenom en stormcell. Fast vi har sett otaliga bilder främst från USA där man gjort detta med helt sönderslagen radom för väderradarn fram och krackelerade vindrutor när man kommit ur ovädret, för att inte tala om obehaget för passagerare och besättning. Det som då orsakar skadorna är de stora hagel som i regel finns mer eller mindre i alla åskceller.

Vi har ju även ett skräckexempel med en SAS flygning med MD80 för ganska många år sedan mellan ARN-HEL där man gjorde alla fel som gick. Piloterna hämtade inte ens ut väderkartorna för sträckan innan flygningen. Kaptenen uppgav senare för Haverikommissionen att hon hade kollat på väderrapporten hemma på TV kvällen innan! Man steg till normal flyghöjd där vädret var bra. Vid nedstigningen var det högt molnskikt med inbäddade CB (åskmoln). Detta hade man ingen aning om eftersom man inte hämtade ut aktuella väderkartor innan start. Naturligtvis brakade man rakt in i ett av dessa CB som då inte syns i förväg eftersom de är inbäddade i annat molnskikt. Dessutom hade dom inte slagit på väderradarn eftersom dom tyckte vädret var bra. Hade radarn varit på hade dom åtminstone sett att det var åskceller i vägen. Resultatet blev att man flög in i åskcellen som dessutom innehöll kraftigt hagel som slog sönder radomen till radarn. Det var så illa att man deklarerade nödläge innan man fick det hela under kontroll. Man fick ordning på det hela och landade helskinnade i HEL. Besättningen, främst kaptenen fick ganska stark kritik av Haverikommissionen. Man får ju hoppas att hon inte flög som kapten de närmaste åren efteråt.
Helt rätt, jag skulle till och med förutsatt avsked och indraget Cert. Att inte hämta ut väderkartor för det såg bra ut på TV kvällen innan..... Där vill jag inte flyga med.
 

Fredde18

Medlem
44739E4C-B053-4AA3-A11B-652A5E3D066E.png
SAS i full färd med att utvärdera vilken av flygplatserna som ska få den nya Köpenhamns-linjen! Man vill gärna bidra till att spä på flygkriget mellan de två städerna.

Nej, önsketänkande ironiskt inlägg. :D

Förmodligen inget annat än lite vanlig training. (Lite oklart dock vad man tränade på innan finalen på Rwy29 Saab? Kan ju vara en glitch i radartäckning också).
 

Alf

Medlem
Visa bifogad bild 101661
SAS i full färd med att utvärdera vilken av flygplatserna som ska få den nya Köpenhamns-linjen! Man vill gärna bidra till att spä på flygkriget mellan de två städerna.

Nej, önsketänkande ironiskt inlägg. :D

Förmodligen inget annat än lite vanlig training. (Lite oklart dock vad man tränade på innan finalen på Rwy29 Saab? Kan ju vara en glitch i radartäckning också).

Om det gäller utvärdering av flygplatserna så borde ju Norrköping vinna med sin bättre infrastruktur när det gäller bana mm:)

Radartäckning runt SAAB på FR24 är inte den bästa på låg höjd, man brukar som regel tappa täckningen på inflygningarna från öster till Bana29 ganska långt innan banan.
 

SweCow

Medlem
Då skall flygplatsen öppna idag. Vad jag fått fram så är det ett BRA flyg från Bromma med anslutning från Ängelholm som skall landa 15.05. Det finns tyvärr inga ankomster/avgångar publicerade på deras hemsida idag.

Vädret är just nu på gränsen till landningsbart. Sikten är 200 meter i underkyld dimma och RVR (bansynvidd) är 800 meter. Vertikalsikten är 200 foot.

Ett riktigt dåligt väder på gränsen till landningsbart. Jag tror gränsen för landning är satt till ett RVR värde på 750 meter. Kan dock finnas restriktioner i godkännandet från Transportstyrelsen.

Prognosen fram till kl 11 är dock lite hoppfull med en temporär sikt upp till 4000 meter. Det finns ingen prognos ända framtill kl 15 så det är bara att hoppas på det bästa.

Det lär förmodligen inte bli en härlig inflygning över fjällvärlden om inte vädret helt spricker upp i solsken och molnen och dimman/diset drar bort. Sedan är ju inte flygning i underkyld dimma med ATR72 någon önskesituation heller.

Vi får hålla ögonen på FR24 i eftermiddag.

Visa bifogad bild 101942

Verkar som att en tom Avro från Malmö är första BRA plan att landa i Sälen.

upload_2019-12-22_9-15-55.png
 

Mr Basic

Medlem
Då skall flygplatsen öppna idag. Vad jag fått fram så är det ett BRA flyg från Bromma med anslutning från Ängelholm som skall landa 15.05. Det finns tyvärr inga ankomster/avgångar publicerade på deras hemsida idag.

Vädret är just nu på gränsen till landningsbart. Sikten är 200 meter i underkyld dimma och RVR (bansynvidd) är 800 meter. Vertikalsikten är 200 foot.

Ett riktigt dåligt väder på gränsen till landningsbart. Jag tror gränsen för landning är satt till ett RVR värde på 750 meter. Kan dock finnas restriktioner i godkännandet från Transportstyrelsen.

Prognosen fram till kl 11 är dock lite hoppfull med en temporär sikt upp till 4000 meter. Det finns ingen prognos ända framtill kl 15 så det är bara att hoppas på det bästa.

Det lär förmodligen inte bli en härlig inflygning över fjällvärlden om inte vädret helt spricker upp i solsken och molnen och dimman/diset drar bort. Sedan är ju inte flygning i underkyld dimma med ATR72 någon önskesituation heller.

Vi får hålla ögonen på FR24 i eftermiddag.

Visa bifogad bild 101942
Enligt AIP är CAT I-minima (acft cat C) 187ft GND.
@Alf var regleras RVR-kraven, hittar inget i AIP (kan ha letat dåligt/fel)?
På Arlanda vet jag att bolag som inte kan/får utföra CAT II/III oftast måste ha RVR minst 500m för att få påbörja en CAT I-inflygning.
 

Alf

Medlem
Enligt AIP är CAT I-minima (acft cat C) 187ft GND.
@Alf var regleras RVR-kraven, hittar inget i AIP (kan ha letat dåligt/fel)?
På Arlanda vet jag att bolag som inte kan/får utföra CAT II/III oftast måste ha RVR minst 500m för att få påbörja en CAT I-inflygning.

Det regleras i ICAO dokumenten. Sedan kan det vara lokala avvikelser samt olika bolagsregler hos olika flygbolag.
CAT-I har tidigare varit 750 meter. Sedan har det sänkts så att de flesta flygplatser i Sverige har 550 meter. Nu var det ett antal år sedan jag jobbade med detta så det kan ha ändrats ytterligare.

Oavsett vilken CAT det är så får inte inflygning påbörjas om sikten ligger under fastställt minima för aktuell CAT, i enlighet med vad du själv skriver.
 
Toppen