Är på väg hem nu, och kommer hålla mig något mer kortfattad:
Anlände till NAP ungefär 1,5h före avgång, för incheckning till första benet NAP-ZRH LX1715. Business check in funkade smidigt, även om flygplatsen som sådan lämnade mycket att önska. Loungetillgång på kontraktlounge som hade lite mat och tryck, ganska trevligt förutom ett svenskt sällskap som valde att bevisa att deras samtalsämnen var såpass viktiga och roliga att en del av loungen definitivt skulle ta del av den.
Tog inga bilder på NAP eller loungen. Ni har sett det förut.
På tal om att ha åsikter om flygplatsens logistik: swiss gav prioboarding ett ärligt försök, men gate A6 var alldeles för otydligt konstruerad att alla helt enkelt stod överallt. Därtill var det bussgate så det gjorde mindre skillnad till syvende och sist.
Väl ombord väntade två trevliga flygvärdinnor som (såklart) gav ut desinficerande våtservetter. Därtill väntade en ”refreshing towel” och en schweizisk flaska vatten på 1B, mellan våra säten.
Upp i luften av de tysta och effektiva PW1100G-motorerna (japp, mycket stolt att jobba med dessa motorer). Dagen till ära var det en A321 Neo. Oklart om Pratt&Whitney motorerna är tystare än Leap 1AC som SAS använder, eller om det helt enkelt är de extra metrarna som A321 har jämfört med A320 Neo.
Efter förberedelser i galley började serveringen. Mat och dryck samtidigt, och jag fick välja en av ölen från menyn som fanns i fickan framför sätet. Den ena ingick i business, inte den andra, menade värdinnan. Värt att notera var att det på denna flight var champagne som de kallade champagne.
De presenterade maten trevligt och stiligt innan de gick vidare, de tog ”till och med” av plasten.
Maten var en puck med pulled beef, med någon (av mig) redan bortglömd röra och senapsfrön på. Mer på tallriken ser ni rödbetor i olika slag. Det hela var väldigt gott och jag hade gärna slafsat i mig lite till om det varit en längre flight. Efterrätten var en chokladmousse med lite spritsmakande körbärssylt i botten och pistage på. Inte så illa!
Ölet var godkänt, kaffet snabbt serverat och chokladen fullt duglig. Stor (!) vinst för Swiss i jämförelse med LH. Slog även Air Dolomiti på fingrarna.
Väl inne på ZRH strosade vi runt och gick sedan till den fulla senatorloungen i A-concoursen av flygplatsen. Där stötte vi på våra högljudda landsmän igen som nu hade jobbfokus, men även offerter och T&C’s var viktiga för oss andra att ta del av. (Förlåt, men jag kan som många andra störa mig på ”DYKWIA” och smackande, högljudda, skrålande vuxna som inte riktigt ansvarar för sig själva vad gäller sociala koder. Nog om det nu.)
Nu har vi precis boardat flight LH1199 mot FRA. CRJ900 som kallas ”NextGen”, oklart vad det innebär. Jag återkommer senare!