Senaste nytt

Live till Neapel och Sorrento

Migato

Medlem
Härlig reserapport, var där i somras. Har ni bil kan jag tipsa om Chiesa san costanzo, en kyrka på en höjd i en by utanför sorrento. Användes av romarna som utsiktsplats mot fiender. Var där vid solnedgång, var magiskt.

Google Maps

Sedan rekommenderas städerna längs kusten, Positano (lite överskattad imo), Praiano, Ravello osv.
 

FilipJ

Medlem
Härlig reserapport, var där i somras. Har ni bil kan jag tipsa om Chiesa san costanzo, en kyrka på en höjd i en by utanför sorrento. Användes av romarna som utsiktsplats mot fiender. Var där vid solnedgång, var magiskt.

Google Maps

Sedan rekommenderas städerna längs kusten, Positano (lite överskattad imo), Praiano, Ravello osv.
Ah, härligt! Såg den kyrkan från havet under färden mot Amalfi och Positano. Har dock ingen bil och kommer denna gång inte ha varken det eller scooter. Tackar dock för tipset!
 

FilipJ

Medlem
Är på väg hem nu, och kommer hålla mig något mer kortfattad:


Anlände till NAP ungefär 1,5h före avgång, för incheckning till första benet NAP-ZRH LX1715. Business check in funkade smidigt, även om flygplatsen som sådan lämnade mycket att önska. Loungetillgång på kontraktlounge som hade lite mat och tryck, ganska trevligt förutom ett svenskt sällskap som valde att bevisa att deras samtalsämnen var såpass viktiga och roliga att en del av loungen definitivt skulle ta del av den.

Tog inga bilder på NAP eller loungen. Ni har sett det förut.

På tal om att ha åsikter om flygplatsens logistik: swiss gav prioboarding ett ärligt försök, men gate A6 var alldeles för otydligt konstruerad att alla helt enkelt stod överallt. Därtill var det bussgate så det gjorde mindre skillnad till syvende och sist.

C223BDFD-FA96-421A-BC7D-B258DFBFA1DC.jpeg
Väl ombord väntade två trevliga flygvärdinnor som (såklart) gav ut desinficerande våtservetter. Därtill väntade en ”refreshing towel” och en schweizisk flaska vatten på 1B, mellan våra säten.


Upp i luften av de tysta och effektiva PW1100G-motorerna (japp, mycket stolt att jobba med dessa motorer). Dagen till ära var det en A321 Neo. Oklart om Pratt&Whitney motorerna är tystare än Leap 1AC som SAS använder, eller om det helt enkelt är de extra metrarna som A321 har jämfört med A320 Neo.

D62A0AEF-C3EC-43A3-B2C1-F60883303379.jpeg A4AFB993-D668-4153-B2A2-4E0D5D728CBD.jpeg D6623F7B-4F23-4445-8B2C-BCB0A9B5D88A.jpeg
Efter förberedelser i galley började serveringen. Mat och dryck samtidigt, och jag fick välja en av ölen från menyn som fanns i fickan framför sätet. Den ena ingick i business, inte den andra, menade värdinnan. Värt att notera var att det på denna flight var champagne som de kallade champagne.


De presenterade maten trevligt och stiligt innan de gick vidare, de tog ”till och med” av plasten.
248C3765-1480-41B4-8416-7C8FA198ABCD.jpeg

Maten var en puck med pulled beef, med någon (av mig) redan bortglömd röra och senapsfrön på. Mer på tallriken ser ni rödbetor i olika slag. Det hela var väldigt gott och jag hade gärna slafsat i mig lite till om det varit en längre flight. Efterrätten var en chokladmousse med lite spritsmakande körbärssylt i botten och pistage på. Inte så illa!


Ölet var godkänt, kaffet snabbt serverat och chokladen fullt duglig. Stor (!) vinst för Swiss i jämförelse med LH. Slog även Air Dolomiti på fingrarna.
05523164-E5FB-4AFD-8B89-52B46111774E.jpeg 9051BCE5-0DF4-4E45-94FB-D569025DD517.jpeg

Väl inne på ZRH strosade vi runt och gick sedan till den fulla senatorloungen i A-concoursen av flygplatsen. Där stötte vi på våra högljudda landsmän igen som nu hade jobbfokus, men även offerter och T&C’s var viktiga för oss andra att ta del av. (Förlåt, men jag kan som många andra störa mig på ”DYKWIA” och smackande, högljudda, skrålande vuxna som inte riktigt ansvarar för sig själva vad gäller sociala koder. Nog om det nu.)


Nu har vi precis boardat flight LH1199 mot FRA. CRJ900 som kallas ”NextGen”, oklart vad det innebär. Jag återkommer senare!
 

FilipJ

Medlem
Ursäkta, jag orkade inte färdigställa igår. Here goes:

Flygningen ZRH-FRA var kort och händelselös, något jag dock reagerade över var den enormt långa inflygningen på vad som verkade vara en konstant altitud. Har inte flugit in till Frankfurt på 18 månader så kanske har förträngt vad som är normalt förfarande.
C20F223E-1941-4133-9CAC-6BA86AD36D80.jpeg

Lufthansa verkar ha hört mig, för de serverade här en förvånansvärt uttömmande servering. Det är säsong för rödbeta, någon form av rödbetspaté var botten till anrättningen med en bit lax på. Dock en alldeles för liten bit lax, och smaklös… Öl fick bli i plastglas, de riktiga tog slut då jag satt på rad 6.
BEC66948-1234-4128-AFD2-A506B60E4C81.jpeg

Ett besök på senatorsloung för att slappa lite och invänta den sista flighten avklarades på FRA. Därefter till gate lagom till boarding för sista flighten till GOT. Det flaggades för att ombordstigning försenades på grund av att planet inte var redo. Det tog sin stund, närmre 50 minuter, väl ombord tog det en stund. De tog även god tid på sig för att be om ursäkt väl ombord, föga hjälp för någon som på grund av detta kom i säng först 02:30…

Tog in serveringen för att jag trots allt var ganska hungrig, och därtill ville kunna rapportera här!
DE58C920-65E4-43AF-811D-561D819FE431.jpeg
Måltiden var liten och helt och hållet räddad av att de picklade grönsakerna kom med. Korven var inte alls god helt enkelt. Pickles är dock något som ligger mig varmt om hjärtat!

På det hela taget var det kul att flyga med Lufthansa igen och få lite uppdatering på hur det ser ut i deras kabiner nu.

Tack till alla som läst och påhejat!
 
Toppen