Senaste nytt

Live from ITB Berlin: Lufthansa introducerar First Saver Plus

Dock undrar jag om någon känner till om huruvida den 747 som flyger sträckan har ny inredning?

Du har mycket stor chans att få nya 747.
Skulle snarare säga att du har sjukt mycket otur om du inte får den nya..

BOM och DEN är de destinationer som tycks få flest besök av gamla F.
 
Last edited:
Jag vet inte nu men när jag åkte Lufthansa B747 i First class mellan Bangkok och Kuala Lumpur förra året, fick jag höra från kabinpersonalen att B747 med gammal First class kabin användes ganska ofta till Bangkok rutt.

Lufthansa använde gamla F ganska mycket till KUL och SGN (via BKK) förut (under den perioden du reste) men tror inte så är fallet längre.

Jag har förvisso inte kollat senaste veckorna hur det ser ut men tror de äldre mest används på BOM & DEN som sagt.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Är nära att boka FRA- BKK. Jan 2014. 4699 euro är prisvärt även om det är mycket pengar. Jag och hustru Matsson i FCT samtidigt som 3 lyckliga döttrar fraktas med Norwegian eller lämplig charter som kapar familjens totalkostnad.............
Dock undrar jag om någon känner till om huruvida den 747 som flyger sträckan har ny inredning?
Dessutom kan detta vara ett argument för oss att gå tillbaka till M&M då vi klarar SEN på 3 årliga resor utan att behöva tajma olika kampanjer.
Antar att detta ämne kan täckas av Herr Senators kunskaper.

Så mycket kunskap har jag inte :)

Tidigare gick det ett rykte om att några äldre B747-400 skulle konfigureras till C & Y bara, och att BKK var en rutt för detta då yielden var ganska låg. För mig känns inte BKK som en prioriterad rutt, men däremot är oddsen rätt bra (70%) med dagens flotta.

Vid senaste koll är det nu 22 B747-400 stationerat i FRA. Av dessa är 16 uppgraderade medan 1 kärra är inne på D-check och nya F kabin på gång. Som Andreas Eriksson skriver visar statistiken att det är Mumbai (BOM) och Denver som oftast har gamla F. Dock känns det lite märkligt med att BOM skulle tidigt få B747-8i; så det känns som en prioriterad rutt.

Det är klart att med SEK/EURO på 8,50 skulle priset i Euro bli 40 000kr (SEK) ungefärligt. Från ARN tar LH 50 000kr till BKK, så en ide om Fam Mattsson (Herr och Fru) orkar är jo någon galen ARN-ZRH-MUC-GVA-FRA-BKK resa med visit i alla FCL samt FCT. Om du har fixat Frequent Traveller nivå innan så är det två resor till SEN:
ARN-ZRH-MUC-GVA-FRA = (4 x 2 000) + 25% = 10 000 en väg
FRA-BKK-FRA = (5 599 * 3) + (5 599 x 25%) = 18 197 en väg
T/R skulle detta bli 56 394 Miles

Frågan är om ni orkar det på hemresan? Men om du tar bort 2 segment från hemresan, är det fortfarande över 50 000 per resa. Så gör du detta 2 gånger vart annat år har du kvar din SEN status. En ide att fundera på då du fortfarande måste ta dig till FRA från CPH eller ARN. År 2 reser ni en F och en C, och uppgraderar...

Visst, det finns billigare vägar till SEN status, men kanske inte roligare och snabbare :cool:
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Utmärkt ide. Herr Matsson orkar definitivt hur många legs som helst. Återstår hur dupera hustru Matsson som ogärna mellanlandar.
Kanske kommer jag att skylla på turbulens eller möjligen oväder på flygplatsen......
 

Fredrik

Medlem
Se till att ha en bra historia. Att ni inte kunde åka via BKK hem och istället måste åka SGN-SIN-HKG-Europa kan inte gärna bero på att det var snöstorm på BKK.

Bättre då att göra som Senator föreslår i Europa där allt möjligt kan hända.
 

Hall

Medlem
Hmm är "First Saver Plus" relaterat till "First Basic Plus"? När man kollar på lounge access på "First Basic Plus" står det att det bara ger Senator class lounge access. Känns lite mindre intressant...
Screen Shot 2013-03-20 at 12.24.00 PM.png
 

Senator

Moderator
Hall, tror det är ett fel på hemsidan då samma står gällande First Flex:

LH.JPG

Ett större problem är stackaren som köper LH7**** som är United 2-klass konfig :)
 
Toppen