Senaste nytt

Live: Fjorton timmar och en kvart i San Fransisco

thh

Medlem
Trevlig tråd!
Blev förvånad att du kom in i landet så snabbt. I andra trådar har det ju diskuterats om mycket långa köer för att komma in i USA. Du kanske hade tur, kom vid rätt tidpunkt eller så fungerar all mycket snabbare och smidigare på SFO. Jag känner ej till BART-tågen - är de för transporten mellan flygplatsen och staden? Du måste känna till SFO väl om du hinner shoppa klart på 2 timmar. Är det bra shopping där och någon speciell butik som du rekommenderar? Ha en fortsatt trevlig tur hem.

Du kan ta BART mellan SFO och in till San Fransisco (det finns stationer vid 24th/mission, 16th/mission, Civic center, Powell St, Montgomery st och Embarcadero. Kolla på google maps om någon ligger nära dit du ska.

Powell St ligger väl ungefär 3-4 kvarter ifrån Hilton Union Square/Parc 55. Embarcadero ligger väl nära Hyatt Regency.
 

doc

Medlem
Boardingen av flight AA66 påbörjades punktligt som annonserat en halvtimma innan avgång med prioboarding först för resande i första klass samt militärer i uniform. I grupp två fick jag gå ombord som resande i business class.

6e6b7892629a03382c07ea4ad2f87e49.jpg


Jag gillar verkligen de transkontinentala A321:eek:rna. Inredningen är fräsch och stolarna bekväma med bra inställningar. Det är väldigt lätt att hitta ett bra lounge-läge.

2164e46a0ff1794b9f5518dc1879ad0b.jpg


f1a64b2896900fec48ceaeda41d0874a.jpg


Väl på plats och när den långa kön till planets bakre delar började avta kom flygvärdinnan och frågade om det önskades champagne, juice eller vatten. Champagne i detta fallet innebar en prosecco och visst kan det vara gott med det, men i plastglas? Nej, det fick bli ett glas juice istället.

4bf8e55433aabb6ef55ad27ad813eb68.jpg


Väl uppe i luften presenterade sig flygvärdinnan med namn och tilltalade också mig vid namn. Jag fick kommentarer på min svenska accent och beställningen togs upp. Valet stod mellan en omelett med kycklingkorv och potatis, en laxbagel eller havregrynsgröt. Det blev det första alternativet. Efter matbeställningen hade avslutats kom varma handdukar och ett litet snack i form av biscotti med anissmak. Till det drack jag inte whiskey den här gången heller @Stefan62 utan det blev mer äppeljuice.

c6056390b4adf356545c76da7f5be367.jpg


Drygt en timma in i flighten kom så maten. Med lite extra salt på potatisen och omeletten smakade det hela bra. Frukten var väldigt god med riktigt söt melon. Jag avslutade måltiden med en kopp te (utan mjölk denna gång).

3e6b8fbe9665021d3746a2d430c7a838.jpg


Någon timma senare serverades efterrätten bestående av små kakbitar och en jordgubbe.

b813843f8cd050ef1f3cb1c59e1a16f5.jpg


När jag sedan skulle se film visade det sig att min fjärrkontroll hade helt fått fnatt. Modellen är samma som Qatar Airways har i deras B787. Tryckte jag på lampknappen kallade kontrollen på flygvärdinnan. Försökte jag starta en film eller aktivera kartan hände ingenting på stora skärmen.

7c531694817a5de8265e8bb35b67d788.jpg


Jag orkade inte be om en omstart av systemet utan manövrerade fram en film på skärmen istället. Resterande flygning ägnades åt film, lite Civ 2-spel på ipaden och rapportskrivande.

När det återstod cirka 90 minuter av flygningen kom så varma kakor med mjölk.

6c9f421767d8f3a0d50bc087c739daa4.jpg


Sista timmen av flygningen var väldigt turbulent och vi fick snällt sitta ned fastspända i stolarna. Jag kan ärligt säga att det var skönt att vara ordentligt fastspänd då det skakade rejält. Vi landade så småningom om före tidtabell på JFK och efter en stunds taxande var vi vid gate 36 på terminal 8. Dags att förflytta mig till terminal 7.
 

doc

Medlem
Efter att ha mött upp med@GillBates på AirTrain mellan T8 och T7 så gästade jag in honom i Galleries First för lite skumpa.

2d4b92ad8b232af2945c96225c70350a.jpg


Jag passade sedan på att äta pre-flight middag i loungen för att kunna sova på planet. Boardingen börjar strax och det lär bli mest sömn på planet.

e850600010dcedd4915292d23a42c322.jpg


4d64cef4fb06e763454a157d4092bebd.jpg
 

doc

Medlem
God morgon från gate A10e på London Heatrow terminal 5. Boardingen hade redan börjat när jag och @GillBates kom till gaten. Vi skiljdes åt när jag gick upp på övre däck och bytte om till min Qatar-pyjamas.

0949213d4ad41d4f5cb0aecbcd09282f.jpg


Vart anat glas vatten.

c741d39875a45250bcdc47de0e0028b8.jpg


Push back cirka 10 minuter sent och take off en kvart senare. Jag hoppade middagen.

aac0e3c14385dabf568b6fe520f0dd21.jpg


När vi skulle starta igår spöregnade det, så det var en rätt häftig take off. Jag skippade middagen då jag redan ätit i loungen och lyckades få 4 + 1 timmars sömn på flyget.

995f8283dc30d035de30d51a6b85791f.jpg


En snabb frukost senare och ombyte innan vi tog i mark 20 minuter senare än utsatt och parkerade vid terminal 5B. Efter en språngmarsch genom terminal 5 var jag genom säkerhetskontroll och vid gaten 17 minutes senare och nu ombord på bussen till flyget. Gillar norrmän bussgate? Doc over and out.
 

doc

Medlem
Snuvad på konfekten! Plötsligt svänger bussen av mot ett remote stand vid terminal 5C. Men vad står där? Absolut inte en A321 utan en liten A319!

0a272134e354c84cd2a43dd78f5877b2.jpg


Besvikelsen var stor. Jag hade sett fram emot min Kapten Kirk-stol på 1A, det vill säga ett enkelsäte på en mid-haul-konfigurerad A321. Istället befann jag mig i ett helt vanligt säte på en A319.

93ee60f01598e63fabc741e777187644.jpg


Besvikelsen lade sig dock snabbt när cabin service managern personligen hälsade mig välkommen ombord och tilltalade mig vid namn. Vi taxade ut 5 minuter tidigt och hade en väldigt kort tur ut till rullbanan.

4dd6d42ef145b4065d88691e49dd0d22.jpg


Väl uppe i luften tillfrågades jag först om jag önskade frukost och en second breakfast är ju ett måste.

67bdcc45b5786e3abfb5cf41a13aca69.jpg


All servering skedde från galleyt, så inga vagnar användes, vilket gjorde det lugnt i kabinen. Otaliga gånger blev jag uppassad och frågad om jag önskade något. Svart te blev svart te!

54a1a39b6874483497f30e7f74e2df88.jpg


Både den manliga pursern och hans kvinnliga kollega var genuint serviceinriktade. Jag såg på mössorna att de var en mixed-flest crew och undrade om de var nya på jobbet. När jag frågade hur länge de jobbat fick jag veta att det var 51:a veckan på jobbet. Jag tackade för deras vänliga och trevliga service och lovade skriva till BA för att de gjorde flighten så trevlig. Efter det samtalet blev jag tillfrågad om jag inte ville ta med mig lite champagne hem, då det fanns massor ombord. Jag tackade dock nej till det erbjudandet och tog en god Tonic istället.

3874154290052d69f6dde3fca5da4c17.jpg


Vi landade några minuter före tidtabell och transfern på Oslo var avklarad på några minuter. Jag traskade bort till Sas-loungen. Väl där frågade jag om det inte gick att boka om till ett tidigare flyg. Det hade varit min plan hela tiden att ha extra marginal för strul, men boka om ifall allt gick enligt plan. Även denna plan fungerade, så nu väntar jag på SK868 till Stockholm. Ett plan med wi-fi @011430121? Närmar sig slutet på äventyret nu. Lite mer Tonic först bara, det är ju ett naturläkemedel.

8209c80b2eb705f9a00525b92e68d7ec.jpg
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Tack @doc för trevligt sällskap. För min del blev det språngmarsch till 5A för att konstatera att göteborgs-flyget avgick från 5B...puh. Språngmarsch tillbaka till 5B. Hade 45 min på mig och lyckades komma tillbaka till 5B på dryga 20 min.
 

doc

Medlem
Trevlig tråd!
Blev förvånad att du kom in i landet så snabbt. I andra trådar har det ju diskuterats om mycket långa köer för att komma in i USA. Du kanske hade tur, kom vid rätt tidpunkt eller så fungerar all mycket snabbare och smidigare på SFO. Jag känner ej till BART-tågen - är de för transporten mellan flygplatsen och staden? Du måste känna till SFO väl om du hinner shoppa klart på 2 timmar. Är det bra shopping där och någon speciell butik som du rekommenderar? Ha en fortsatt trevlig tur hem.

Tack!

Jag hade tur. Jag var först av A380 och ingen kö alls före, så det gick av bara farten. Lyckades dessutom använda en automat för första gången med lyckat resultat också. Det som tog längst tid var att passkontrollanten som precis gått på sitt skift skulle bläcka på sin stämpel och han gjorde det väldigt omsorgsfullt vill jag påstå.

Smidigast vet jag inte, men det var det enklaste jag kunde hitta. Känner inte alls till SFO. Har inte varit där på över 20 år, men visste vad jag var på jakt efter och hade gjort ordentlig research innan. Det finns massor av butiker i närheten av Powell St station. Dels finns Westfield Mall, Macy's och mycket mer.
 

011430121

Medlem
Tyvärr inget Wi-Fi när LN-RPL utför flygningen, välkommen hem på nationaldagen!
Kommer att göra något liknande nästa helg, men det blir 26 timmar i Washington DC om inte SAS piloterna strejkar, problemet är att det bara är ARN baserade piloter som flyger till CPH från ARN på lördag.
 
Last edited:
Toppen