Senaste nytt

Live: Fjorton timmar och en kvart i San Fransisco

GillBates

Medlem
Varför läste jag: Fjorton finnar och en kvarting i San Fransisco?:eek:
Spännande resa! Vilken flight är du på till London på söndag? Sitter själv på BA112
 

011430121

Medlem
Har sovit 1 1/2 timme när @dock har varit om bord på BA761, gäller att passa på att försöka passa på att få lite sömn, det blir att ställa om tiden 9 timmar denna helg för att kunna följa denna resa.
Han landade 24 minuter före tidtabell, vi kommer nog att få en ny rapport om 15-20 minuter.
 

doc

Medlem
När dörrarna på bussarna öppnades vid planet började ett tjurrus upp för trappan. Jag kände inte att jag hade någon brådska eller ork att delta utan gick i maklig takt ombord på planet.

50f58090332c9798114bd17435d946ae.jpg


Två manliga besättningsmedlemmarna hälsade mig välkommen ombord med strålande leenden. De verkade ha vaknat på rätt sida då de småpratade med alla som kom om ord, frågade om de skulle resa visare och verkade genuint intresserade av att ta hand om oss passagerare. Väl nedsjunken i min stol på plats 1F avvaktade jag push back. Benutrymmet var hygglig för mina 183 cm.

c6a5b33b02de3db8342b6b697167eacc.jpg


Fem minuter före avsatt tid begav vi oss så iväg. Strax efter start kom så varma handdukar och efter ytterligare cirka en kvart började serveringen. Idag var hela 8 rader på den lilla A319 avsatta för Club och cirka 5 stolar lediga. Det verkade ha blivit en del op-ups då min granne fick mat från Euro Traveller. Själv fick jag välja mellan en tallrik kallskuret eller varm vegetarisk alternativt animalisk engelsk frukost. Jag valde det sistnämnda och det smakade gott.

f541eb7743d41347f517fe664cd49394.jpg


När jag sedan bad om en kopp te serverades denna automatiskt med mjölk. Nåja, den gick att dricka i alla fall. Den resterande timman av flygningen avlöpte snabbt. Molnen låg mycket lågt över London, så marken blev synlig först 2 minuter innan vi klockan 9 prick tog i marken.

98638bfb15fdcede570ae34b05777920.jpg


Vi ankom terminal 5 vid gate A22 cirka tio minuter senare. En enda kö i fast track security innebar självfallet att det var den långsammaste fållan av alla. Efter cirka 15 minuter var jag så tillslut igenom. När jag skulle trycka på röd ledsen gubbe i vad jag tyckte om säkerhetskontrollen idag fungerade inte knappen. Avsiktligt? Ja, då var det dryga 4 timmar till avgång med BA 287 till SFO. Varför bokade jag inte BA 285 som går om knappa 2 timmar? Jo, för det är trevligare att åka A380 istället för B777. För skojs skull, eller för att jag kanske började ångra min korta tid på plats, kollade jag om det fanns platser på det tidigare flyget, men det var visst överbokat redan. Nåja, det finns värre platser att tillbringa några timmar en lördagsförmiddag.

4b7238ccbd67380a15b6c0e731c88416.jpg


Nu sitter jag med utsikt över rullbanan och ser Qatars A380 starta samtidigt som jag avnjuter ett glas Castelnau Brut Vintage 2004.
 

doc

Medlem
Kul upplägg på en resa - börjar doktorn med whisky på morgonen eller är det trist äppeljuice?

Lite för tidigt för alkohol av den sorten för min del, så ett glas äppeljuice blev det. Väntade på bättr sortens alkohol i Galleriea Firat istället.

Varför läste jag: Fjorton finnar och en kvarting i San Fransisco?:eek:
Spännande resa! Vilken flight är du på till London på söndag? Sitter själv på BA112

Haha, så illa ska det väl inte gå? Jag är också på BA112 imorgon. Sitter på 64K. Då ses vi i Galleries First och på pre-flight dinner kanske?

Har sovit 1 1/2 timme när @dock har varit om bord på BA761, gäller att passa på att försöka passa på att få lite sömn, det blir att ställa om tiden 9 timmar denna helg för att kunna följa denna resa.
Han landade 24 minuter före tidtabell, vi kommer nog att få en ny rapport om 15-20 minuter.

Du är för rolig! Jag ska skynda in till stan efter jag landat så en rapport i SFO dröjer nog till 22-23 lokal tid och då är det ju morgon i Sverige. Du behöver inte ställa om tiden allt för mycket.
 
Åk ner till piren och filma sälarna med dagens tidning framför så att vi får substansiella bevis! Härlig inställning till resande, synd att jag inte skulle kunna sälja in det här hemma. Även rådet om uppgradering/2.0 av första halvan är inte gångbart.
 

doc

Medlem
Lagom innan bytet av meny passade jag på att ta mig en "second breakfast" med lite benediktinerägg och jasminte.

571c435176b340495c9569be23aebe33.jpg


Det smakade bra, även om jag har något svårt att förstå varför de bytt till att ha pulled pork under äggen. Har flyttar mig lite i jakten på eluttag så jag kan fortsätta att läsa i kapp på BC. Har dock fortsatt fönsterplats. Nu vankas mer champagne.
 

doc

Medlem
British Airways flygningar med A380 går oftast från terminal 5C och denna gång var inget undantag. Det var inte heller något undantag att gaten dök upp en knapp timma innan avgångstid utan förvarning om att det var en C-gate. Så när gaten kom upp på skärmen plockade jag ihop och begav mig bort till satellit C. Ombordstigningen började cirka 40 minuter innan avgångstid med prioboarding för passagerare i First, Club World eller de med status. Jag ville prova mittsätet 53E på övre däck då detta ska var privat och man slipper kliva över någon annan för att komma ut.Detta innebar lite speciell boarding med särskild trappa upp till övre däck och därefter vänstersväng. Jag hälsades välkommen om ombord och snart hade jag fått ett glas champagne i min hand.

b3c85b3f4df58c0cd394b8455db0c044.jpg
4c738df83b28e1e2d66dcd114595eda4.jpg


Fem minuter innan avgångstid hälsade kaptenen oss välkomna ombord i högtalarsystemet och berättade att allt bagage var ombord och tackade för punktlig boarding. Push-back skedde punktligt och efter en kort markfärd varvades motorerna upp och med en väldig fart fick vi luft undervingarna. Det kändes dock som evigheter innan vi tillslut lättade från marken. Jag tyckte det var konstigt att fönstren var stängda vid avfärd. I alla andra fall är man så noga med att släcka ned kabinen innan start och landning samt att öppna upp för fönstren så man ska ha fri sikt, men på A380 verkar det inte gälla. Efter avfärd kom varma handdukar samt fördrink och nötter. Det fick bli en GT för min del om än något stark för min smak.

c031eefa2ec799d6f1c28cd47eaf824c.jpg


Man kan kolla budet av filmer i BA-apparna för både iphone och iPad, vilket jag hade gjort, så jag visste redan vilka filmer jag skulle se. Jag satte igång första filmen och efter cirka 1,5 timma in i flygningen påbörjades så matserveringen. Jag inser att jag blivit bortskämd av Qatar Airways med deras koncept där man kan äta när man vill. Till denna flight kunde man förbeställa mat på hemsidan, något som jag inte gjorde, så jag visste redan vilka val som fanns. Det kan tyckas konstigt att man väljer bland samma rätter som finns ombord, när man borde kunna få ett större utbud om man väljer i förväg. Den enda fördelen med att välja innan är att man kan vara säker på att man får sitt val. Till förrätt valde jag mellan lax med pepparrotskräm eller en tomat- och mozzarellasallad. Då jag inte är så förtjust i pepparrot valde jag salladen. Varför det låg krossade tomater i botten på salladen förstod jag aldrig, men smaken var helt okej.

b66390266f8e2a4db604008a6c93a14b.jpg


Till huvudrätt var det klassiskt val mellan "chicken or beef, sir?". Det fanns också en kall sallad med räkor eller en thailändsk vegetarisk curry. Eftersom kycklingen serverades med senapssås valde jag skosulan, förlåt biffen. Den var inte fullt så illa som befarat, men absolut helt genomstekt och torr. Dock var det lite för lite sås till för att rädda upp torrheten. Potatisgratängen till smakade dock bra.

43d5a63ed027bedac9aeb9ef20af8883.jpg


Efter detta kom valet mellan ost och dessert. Ni som läst mina tidigare rapporter vet att jag oftast brukar mygla mig till båda, men nu hade jag avnjutit ost i loungen, så jag valde desserten. Idag bjöds det på passionsfruktscheesecake med hallonkompott. Efterrätten smakade mycket bra.

310cd23c8f94b9bb689c25193d888074.jpg


En kopp te som avslutning på detta och igen(!) serveras jag mjölk i teet trots att jag denna gång faktiskt fick frågan. De måste ha någon kampanj för att få icke-britter att dricka te med mjölk. Jag plöjde igenom ytterligare en film och kapade åt mig lite Kettle-chips under tiden.

Jag gjorde därefter ett försök att sova, men det gick sådär. Det var otroligt mycket skramlande och störande ljud från galleyt rakt bakom mig. Jag kan därför starkt avråda från det sätet jag valde. Det är betydligt bättre att välja ett säte i främre delen av samma kabin, något jag provat tidigare. Efter cirka två timmar gav jag upp och började på en tredje film.

Kabinchefen kom därefter förbi, tackade mig för att jag flyger med British Airways och undrade om hon kunde göra något för mig. Visserligen är det brukligt, men inte alltid det händer, så det uppskattade.

När det var cirka 90 minuter kvar av flygningen påbörjades andra serveringen. Till förrätt fanns det ett val mellan tigerräkor eller pumpasallad. Det fick bli räkorna, som visade sig vara upphackade i småbitar och ihoprörd i någon form av sås. Varför man då valt just tigerräkor till sådant övergår mitt förstånd, men smaken var bra.

009e9ab1e92c46384c9cbb35fd35529b.jpg


Därefter följde val mellan brittiska mackor, pasta med svamp, laxsallad eller varm macka med kajun-kyckling, sallad och gräddfil. Jag valde kycklingmackan som trots tråkigt utseende smakade gott.

686ab951b4d1fa6e467c2ddddb5e846b.jpg


Den färska frukten var en trevlig avslutning på måltiden. Inför landning så var återigen alla fönsterluckor stänga frånsett en och det var skönt så jag i alla fall hade någon chans att veta var i höjdled man befinner sig. Vi ankom till gate på minuten punktligt. En fördel med min plats nära galleyt på övre däck var att det gick snabbt att ta sig ut eftersom översta bryggan måste angöras först av tekniska skäl. Det innebar att jag var först av planet.

e79f92178ea1dbcf621bf6c6916734f1.jpg


12 minuter senare var jag genom passkontroll och tull. Jag fick lite konstiga blickar i tullen när jag bara kom med ryggsäck, men när jag sa att jag skulle tillbaka imorgon så ryckte de på axlarna och lät mig gå vidare.
 

doc

Medlem
Jag gick raka vägen till BART-tågen in till stan och tog första bästa tåg in. Vid 18-tiden lokal tid var jag i stan och arbetade mig successivt upp med union square.

dcfde1631ed42501774768d08056cc0f.jpg


414b93ed292662b9b2a085ff11d2abd3.jpg


Efter dryga två timmars intensiv shopping och spårvägsspaning tog jag mig tillbaka till flygplatsen igen. Jag hjälpte en dam att hitta till rätt terminal, passade på att checka in för morgondagens flight, men fick dock enbart boardingkort till JFK. När jag kom ut från flygplatsen kom bussen till hotellet nästan på en gång och efter cirka 10 minuter var jag framme på Hilton San Fransisco Airport. En trevlig ung man checkade in mig och uppgraderade mig till ett Executive rum.

d18658eb3020eca41035856db0680b6e.jpg


Nu sitter jag i loungen nästan helt ensam med en kopp te och en kaka (mer bjuds inte).

0b65e4cb6ac9e8a1b10eba58dc27e220.jpg


Snart är det sovdags för om sex timmar ska jag upp igen och flyga tillbaka. Doc over and out.
 
Last edited:
Toppen