British Airways flygningar med A380 går oftast från terminal 5C och denna gång var inget undantag. Det var inte heller något undantag att gaten dök upp en knapp timma innan avgångstid utan förvarning om att det var en C-gate. Så när gaten kom upp på skärmen plockade jag ihop och begav mig bort till satellit C. Ombordstigningen började cirka 40 minuter innan avgångstid med prioboarding för passagerare i First, Club World eller de med status. Jag ville prova mittsätet 53E på övre däck då detta ska var privat och man slipper kliva över någon annan för att komma ut.Detta innebar lite speciell boarding med särskild trappa upp till övre däck och därefter vänstersväng. Jag hälsades välkommen om ombord och snart hade jag fått ett glas champagne i min hand.
Fem minuter innan avgångstid hälsade kaptenen oss välkomna ombord i högtalarsystemet och berättade att allt bagage var ombord och tackade för punktlig boarding. Push-back skedde punktligt och efter en kort markfärd varvades motorerna upp och med en väldig fart fick vi luft undervingarna. Det kändes dock som evigheter innan vi tillslut lättade från marken. Jag tyckte det var konstigt att fönstren var stängda vid avfärd. I alla andra fall är man så noga med att släcka ned kabinen innan start och landning samt att öppna upp för fönstren så man ska ha fri sikt, men på A380 verkar det inte gälla. Efter avfärd kom varma handdukar samt fördrink och nötter. Det fick bli en GT för min del om än något stark för min smak.
Man kan kolla budet av filmer i BA-apparna för både iphone och iPad, vilket jag hade gjort, så jag visste redan vilka filmer jag skulle se. Jag satte igång första filmen och efter cirka 1,5 timma in i flygningen påbörjades så matserveringen. Jag inser att jag blivit bortskämd av Qatar Airways med deras koncept där man kan äta när man vill. Till denna flight kunde man förbeställa mat på hemsidan, något som jag inte gjorde, så jag visste redan vilka val som fanns. Det kan tyckas konstigt att man väljer bland samma rätter som finns ombord, när man borde kunna få ett större utbud om man väljer i förväg. Den enda fördelen med att välja innan är att man kan vara säker på att man får sitt val. Till förrätt valde jag mellan lax med pepparrotskräm eller en tomat- och mozzarellasallad. Då jag inte är så förtjust i pepparrot valde jag salladen. Varför det låg krossade tomater i botten på salladen förstod jag aldrig, men smaken var helt okej.
Till huvudrätt var det klassiskt val mellan "chicken or beef, sir?". Det fanns också en kall sallad med räkor eller en thailändsk vegetarisk curry. Eftersom kycklingen serverades med senapssås valde jag skosulan, förlåt biffen. Den var inte fullt så illa som befarat, men absolut helt genomstekt och torr. Dock var det lite för lite sås till för att rädda upp torrheten. Potatisgratängen till smakade dock bra.
Efter detta kom valet mellan ost och dessert. Ni som läst mina tidigare rapporter vet att jag oftast brukar mygla mig till båda, men nu hade jag avnjutit ost i loungen, så jag valde desserten. Idag bjöds det på passionsfruktscheesecake med hallonkompott. Efterrätten smakade mycket bra.
En kopp te som avslutning på detta och igen(!) serveras jag mjölk i teet trots att jag denna gång faktiskt fick frågan. De måste ha någon kampanj för att få icke-britter att dricka te med mjölk. Jag plöjde igenom ytterligare en film och kapade åt mig lite Kettle-chips under tiden.
Jag gjorde därefter ett försök att sova, men det gick sådär. Det var otroligt mycket skramlande och störande ljud från galleyt rakt bakom mig. Jag kan därför starkt avråda från det sätet jag valde. Det är betydligt bättre att välja ett säte i främre delen av samma kabin, något jag provat tidigare. Efter cirka två timmar gav jag upp och började på en tredje film.
Kabinchefen kom därefter förbi, tackade mig för att jag flyger med British Airways och undrade om hon kunde göra något för mig. Visserligen är det brukligt, men inte alltid det händer, så det uppskattade.
När det var cirka 90 minuter kvar av flygningen påbörjades andra serveringen. Till förrätt fanns det ett val mellan tigerräkor eller pumpasallad. Det fick bli räkorna, som visade sig vara upphackade i småbitar och ihoprörd i någon form av sås. Varför man då valt just tigerräkor till sådant övergår mitt förstånd, men smaken var bra.
Därefter följde val mellan brittiska mackor, pasta med svamp, laxsallad eller varm macka med kajun-kyckling, sallad och gräddfil. Jag valde kycklingmackan som trots tråkigt utseende smakade gott.
Den färska frukten var en trevlig avslutning på måltiden. Inför landning så var återigen alla fönsterluckor stänga frånsett en och det var skönt så jag i alla fall hade någon chans att veta var i höjdled man befinner sig. Vi ankom till gate på minuten punktligt. En fördel med min plats nära galleyt på övre däck var att det gick snabbt att ta sig ut eftersom översta bryggan måste angöras först av tekniska skäl. Det innebar att jag var först av planet.
12 minuter senare var jag genom passkontroll och tull. Jag fick lite konstiga blickar i tullen när jag bara kom med ryggsäck, men när jag sa att jag skulle tillbaka imorgon så ryckte de på axlarna och lät mig gå vidare.