Senaste nytt

Lion Air flyg missade landningen !!

Paby

Medlem
Ehhhhh... Tror du jag är 15 år och aldrig har flugit eller?

Varför så sur ton? Kristofers svar är informativt för dom allra flesta som bara flugit som passagerare, vare sig dom är helt ointresserade av flyg eller hänger här. Insikten om skillnaderna mellan olika farter inom flyget och vad dom har för effekt på upplevelsen för en passagerare kommer inte med ett Guldkort...

Om du tillhör dom som förstår skillnaderna så borde inte det hindra att bete dig som folk.
 
Tur att alla verkar ha klarat sig.

Och inte för att vara elak men Lion Air är inget bolag jag skulle flyga med i första taget.

Jag försöker akta mig från alla indonesiska bolagen om så är möjligt..... Lion är ett bolag som har växt väldigt fort och deras organisation har inte riktigt hängt med. De har inte samma säkerhetstänk som andra bolag och det enda som är viktigt är att vara i tid, vilket kan leda till problem.
 

MarcusC

Medlem
Läste på annat forum att piloterna ev. rapporterat motorproblem, det skulle ju kunna vara en faktor, om man haft fullt motorbortfall kan ju denna händelse liknas vid BA38 som kraschade strax före landningsbanan på LHR. Skulle vara intressant höra om någon passagerare kan berätta om deras upplevelse ombord?!
 

Mauricio

Medlem

Nouvelair, charter, detur. Behöver jag säga mer? När ska folk lära sig att det billigaste inte är det bästa. Säkerheten går för mig först, och efter att ha arbetat med flygplan från mellanöstern, afrika och öststaterna så vet jag exakt hur säkerhetstänket är bland högsta chefer inom dessa bolag. Alltid priset som är det viktigaste vid underhåll och man MELar oftast bort saker. Blir så trött på folk som betalar 1200kr t/r till Alanya för att sedan gnälla hos aftonbladet när det går åt helvete.
 

Unicornone

Medlem
Det är inte omöjligt att vindar spelat in på DPS idag, vi får se i utredningen sen. Det fanns "lite väder" i området vid tiden för olyckan men det verkar underligt som orsak, så illa såg det inte ut..

Turkish 1951 hade däremot ingenting med vindar att göra vad jag minns. Lite förenklat så stallade den pga att autothrottle sänkte motorpådraget vilket i sin tur berodde på att man hade en defekt altimeter-enhet som autopiloten och autothrottle var inställda på att använda. Autothrottle trodde att planet var strax ovanför banan, drog av gasen och piloterna upptäckte inte/tog ingen action på detta förrän det var för sent.

Det här är det som hände, det gick ett entimmes haverikommissionsprogram om den här kraschen på History för några dagar sen. Autothrottlen fick för sig att planet skulle landa lite för tidigt troligen pga felaktig/a altimetergivare. Turkish hade bytt ett gäng såna på maskinen, felet med altimetergivarna var vanligt på det aktuella planet dock hade inga incidenter blivit så allvarliga att de kom till det läge som orsakade kraschen. Piloterna blev friade. Boeing förändrade delvis konstruktionen på altimetrarna också bla la man till en packning så att vatten inte skulle kunna tränga in mellan flygkroppen och altimeterfästet. Det var en del annat också men detta är vad jag kommer ihåg från programmet.
 
Detta var inte Lion Airs enda miss vid landing (på ganska kort tid).

Lionar B738 at Denpasar on Apr 13th 2013, overran runway and came to stop in sea
Lionair B734 at Pontianak on Dec 30th 2012, runway excursion on landing
Lion B734 at Pontianak on Nov 1st 2012, overran runway on landing
Lionair MD90 at Jakarta on Mar 9th 2009, departed runway on landing
Lionair B739 at Pekanbaru on Feb 14th 2011, runway excursion on landing
Lionair B739 at Pekanbaru on Feb 15th 2011, overran runway on landing
Lionair B734 at Pontianak on Nov 2nd 2010, overran runway on landing
 

Sofia

Medlem
Jag är nog mer orolig för kor/folk/övriga saker som ej ska vara på en landningsbana när jag flyger inrikes i Indo än att de faktiskt ska crasha. Största orosmomentet brukar istället vara om planet ska ankomma/avgå i tid, eller kanske inte avgå alls.

En kompis till mig (svensk tjej) är inrikespilot i Indonesien och en av hennes statusuppdateringar på Facebook var rätt talade:
"Runway clear betyder:
A: det är faktiskt inget hinder på banan
B: det är inte så mycket kor/folk på banan att det utgör ett hinder för planet
C: jag säger det bara för att jag fått lära mig att man ska säga det
D: all of the above"

Men jag måste nog säga att jag generellt inte är särskilt orolig alls, att flyga innebär ALLTID en risk, oavsett bolag/land/flygplanstyp etc. Det är ju trots allt inte alltför länge sen ett så meriterat bolag som BA skakades av fylleskandaler ;)
 
Toppen