Senaste nytt

Linköpingstråden

Väldigt annorlunda inflygning till LPI idag. Flög väldigt lågt över huset jag bor i. Det vanliga med lågt flygande plan häromkring är inflygning mot Norrköping, men KLM tog vänster och körde mot Linköping som vanligt. Åskvädret som ställde till det?
59D7CF45-540E-43DB-8547-D0574C0F235C.png
 
Väldigt annorlunda inflygning till LPI idag. Flög väldigt lågt över huset jag bor i. Det vanliga med lågt flygande plan häromkring är inflygning mot Norrköping, men KLM tog vänster och körde mot Linköping som vanligt. Åskvädret som ställde till det? Visa bifogad bild 96827
Åska möjligen (är inte hemma) men kan också vara FR24 som visar fel.

Vissa områden är ju militärt här och alla dessa rörelser syns inte alltid på radarn, mest bara SK60. Det tror jag gör att FR24 visar konstigt ibland.
 

Alf

Medlem
Om du tittar på färdvägen så ser det inte normalt ut efter flygplanet passerat ditt hus. Det är alldeles för snäva svängar efter att ha passerat ditt hus. Visst, det kan ha varit för att undvika CB. Täckningen för inflygningar mot SAAB fältet är är dålig på FR24 och man tappar i regel täckningen en bra bit utanför fältet.
 

Alf

Medlem
Här kommer ett exempel på att täckningen på FR24 inte är bra på låg höjd i närheten av LPI flygplats. Det är gårdagens sista KLM från AMS som på denna plats tappar täckningen av flygplanet på en höjd av ca 500 meter. Dessutom är läget inte heller korrekt, KLM planet har med all säkerhet svängt vänster in mot flygplatsen på kort final vid Svinstadsjön, tidigare än vad som visas på FR24. Det går inte att följa flygplanen ända fram till landning med FR24 till SAAB fältet. Jag har följt så många inflygningar dit och detta exempel är ganska typiskt hur det brukar se ut.

5FEC3136-73AC-45D0-A175-B731DC9D3BCD.png
 

ekf

Medlem
Det går inte att följa flygplanen ända fram till landning med FR24 till SAAB fältet. Jag har följt så många inflygningar dit och detta exempel är ganska typiskt hur det brukar se ut.
Det där gäller bara flygplan som inte skickar med sin position i utskicken från sin transponder, t.ex. för PH-EZP som du tagit en skärmdump på.
Om radar-namnet innehåller "MLAT" så är det en triangulerad position från flera FR24-markstationer, om dessa då är få eller har dålig täckning runt LPI så får man ett sådant resultat.

Är man sugen på att förbättra precisionen på positionsangivelsen för dessa flyplan så tycker jag att man ska sätta upp en egen markstation om man bor i närheten av flygplatsen, det är inte särskilt dyrt alls - en RaspberryPi, en DVB-T dongel och en antenn är i princip allt som krävs. Som bonus får man business-abonnemang på FR24 som tack för hjälpen. Det gjorde jag själv när jag störde mig på noggrannheten för flyg till JKG, nu är den bättre om än inte perfekt.
 

Alf

Medlem
Det där gäller bara flygplan som inte skickar med sin position i utskicken från sin transponder, t.ex. för PH-EZP som du tagit en skärmdump på.
Om radar-namnet innehåller "MLAT" så är det en triangulerad position från flera FR24-markstationer, om dessa då är få eller har dålig täckning runt LPI så får man ett sådant resultat.

Är man sugen på att förbättra precisionen på positionsangivelsen för dessa flyplan så tycker jag att man ska sätta upp en egen markstation om man bor i närheten av flygplatsen, det är inte särskilt dyrt alls - en RaspberryPi, en DVB-T dongel och en antenn är i princip allt som krävs. Som bonus får man business-abonnemang på FR24 som tack för hjälpen. Det gjorde jag själv när jag störde mig på noggrannheten för flyg till JKG, nu är den bättre om än inte perfekt.

Då är det på tiden att flygnördarna i Linköping börjar bygga ihop dessa mottagare så det blir en anständig täckning ända ner på banan. Nu ser det ju inte bra ut när flygplanen som är på ingående till LPI försvinner över slätten.

Det går ju inte att kalla sig för Sveriges flygstad med sådana brister.
 
Toppen