LATAM Ekonomi Frankfurt-Madrid-Santiago (Madrid - Frankfurt)

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Buffy, 21 December 2016.

  1. Buffy

    Buffy Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tänkte bryta trenden med alla First rapporter och skildra en lååång flight i Ekonomiklass.

    Jag hoppade in i taxin med delade känslor, dels upprymdhet av de kommande tre segmenten, ett nytt flygbolag, första gången med en Dreamliner, men också lite tungt att lämna familjen med två småttisar varav den ena bara var 5 veckor gammal för en vecka på jobb i Sydamerika.
    Väl framme på Arlanda var det ytterst smidig med 0 pax i kön till EBG-incheckningen. Då det var söndag var det knappt några i fasttracken heller och på bara ett par minuter var jag airside tillsammans med en i mitt sällskap och vi tog oss snabbt till guld-loungen för den obligatoriska GTn.

    Jag skrollade igenom BC och såg att en annan medlem var i loungen, och försökte få kontakt. Den andre medlemmen missade detta men jag noterade en BC-tag på en person som var på väg ut från loungen.
    Jag stannade tillräckligt länge i loungen för att direkt kliva på den 737-600 som skulle ta mig till Frankfurt och dagens första byte. Denna flight är inte så mycket att nämna om förutom pursern som var en väldigt glad och serviceinriktad norrman.

    Väl i Frankfurt tog vi (4 i resesällskapet från ARN) oss från A till B i Terminal 1 där nästa segment skulle avgå. Väl i B möte vi upp ett gäng från det norska kontoret och vi intog en restaurang på våning två som till min glädje låg väldigt nära Air Canadas Maple leaf Lounge. Jag ursäktade mig med att jag var tvungen att ringa hem och slank in i loungen med mitt matchade Air Berlin guldkort.
    IMG_7057.JPG
    Loungen kan ni läsa mer om här: Lounge hopping Frankfurt
    Väl i loungen tog jag en GT och 2! chokladmuffins som var väldigt goda.

    Efter detta korta men effektiva besök (ja jag ringde hem också) gick jag ut för att slå mig ner med mina kollegor. Stället kändes väldigt tyskt, och schnitzeln som några kollegor åt såg god ut men jag höll mig till den flytande födan och beställde in en Weissbier. Utsikten var bra ut över plattan. När alla var klara rörde vi oss ner en våning och bort mot gaten.

    Ett måste när man är på Frankfurt är Caviar house och med maximal tur låg gaten precis bredvid, jag och några till ur sällskapet slog oss ner och jag beställde en caviar shot (10g) och ett glas Riesling Sekt till.
    IMG_7065.JPG

    Från vår plats såg vi den långa kön för boarding på LA705, LATAMS 787-900 som skulle ta oss först till Madrid, en flight på 2,5 timmar.
    Jag boardade nästan sist och det första som slog mig precis innan jag klev in var hur luftigt planet kändes.
    IMG_7066.JPG

    IMG_7082.JPG
    Kabinen var upplyst med Chiles färger rött, blått och vitt.

    Min plats på detta segment var 21C så i gången längst fram av vingen.
    IMG_7078.JPG
    Cirka 19:40 började vi taxa och tio minuter senare lyfte vi, det slog mig då att som så många sagt är planet verkligen tyst.
    20 minuter senare ändrades belysningen till en varmgul färg. Jag kollade igenom underhållningssystemet som jag tyckte hade ett lite tunt utbud av filmer. Spelen och tv-serierna brydde jag mig inte om att titta igenom vad som fanns. I anslutning till skärmen som var en touchscreen fanns USB-port och vid golvet fanns ett eluttag. Skärmen i ekonomi är 9"

    IMG_7121.JPG


    IMG_7122.JPG
    Servicen startade vid 20:10 med servering av dryck, en croissant och en liten snickers. Eftersom de inte hade GT (jag vet, helt sjukt) tog jag en öl.
    Vid 21:00 dimmades belysningen ner med rött och blått i taket, cirka 20 minuter senare tändes kabinen upp igen och inflygningen påbörjades.

    Efter vi landat i Madrid tog jag mig direkt till Iberia Velázquez lounge som jag läst skulle ha en "vinbar", men nja det var inte bilden jag hade utan en självserveringsstation med några viner att välja på. Jag tog ett glas Albariño och en laddning ost och scannade av BC och Facebook.
    IMG_7104.JPG

    IMG_7101.JPG
    När glaset med vin var tomt tog jag en snabb dusch i ett av duschrummen som var fräscha. Jag satte mig vid min kollega som varit med i loungen hela tiden och vi tog ett glas vin till innan det ropades ut att det var dags för boarding. Boardingen som redan var igång funkade bra med en egen disk för Business Class och status i One World, så det var bara att kliva på utan kö. Nu började den verkliga utmaningen med en 12,5 timmar lång flight i ekonomi.

    När jag väl gjort mig hemmastad på min plats kom en familj med en 1,5åring som skulle sitta bredvid, men något stämde inte och de började prata med en flygvärdinna och pekade på sina boardingkort. Jag erbjöd mig att flytta på mig men gärna en ny fönsterplats. Jag fick plats 29A som var ett hörn av kabinen med toaletterna bakom. Sätet i mitten var tomt vilket var skönt då jag kunde sträcka ut benen ordentligt. Strax efter visade det sig att en annan hade den platsen men de flyttade snabbt henne.
    IMG_7240.JPG
    Stolen i ekonomiklass är 17,3" bred och 32" pitch.

    23:20 startade vi och då jag denna gång satt i slutet av vingen tyckte jag det tjöt ganska mycket, jag tror det var flapsen som lät då det tystnande när de fällts in.
    Servicen startade ganska direkt efter takeoff. Då jag inte hörde alternativen riktigt valde jag det som hade kött. Det var en gryta med rostad potatis, cheesecake till dessert, ost (Skrattande kon) och kex. Maten smakade bra och till det drack jag ett glas rött.
    Efter serveringen lutade jag tillbaka sätet och tittade på en film innan jag gjorde mig klar för natten. Jag somnade ganska direkt då klockan var 03:00 svensk tid. Vid 10:00 vaknade jag av att frukostserveringen var i full gång. Kabinen var upplyst i en mjuk gul/orange färg och fönsterna var dimmade mörkt. Jag hade sovit bra och bara vaknat till två gånger under natten.
    På frukosten kunde man välja mellan omelett eller ost- och skinksmörgås, jag tog omeletten. På brickan fanns också yoghurt, bröd och fruktsallad.
    IMG_7106.JPG
    IMG_7239.JPG
    Även denna gång smakade allting bra.
    Platsen jag satt på gillade jag under natten då den blir lite avskild men strax efter frukosten var det kö till toaletterna och efter en stund var det en lite oangenäm doft när dörrarna till toan öppnades.
    Cirka 45 minuter innan vi landade dimrades fönsterna upp så dagsljuset fyllde kabinen. En spektakulär vy uppenbarades sig nedan med stora slätter för att snart bli Andernas vita toppar.
    IMG_7111.JPG

    12:45 tog vi mark på Santiago International Airport och denna långa flygning var över.
    IMG_7123.JPG

    Egentligen hade jag tänkt att rapporten skulle vara slut här, då resan hem som gick samma rutt bakvänt inte skulle ha så mycket mer att tillägga förutom att det blev en liten twist!.

    Efter det långa och jobbiga segmentet Santiago - Madrid med lite mindre sömn än på vägen dit var jag lite lätt trött och lite ont i benen då jag denna gång inte hade turen med ett tomt säte i mitten, jag upplevde nu att det var väldigt trångt för ett så långt segment. Nåväl väl i Madrid (återigen en dusch) var det lite rörigt och helt plötsligt försvann flighten från tavlan. Jag tog mig bort mot den gate som ursprungligen stod och när jag närmade ropade de ut ett nytt gatenummer som inte var så långt bort. Väl framme var det lite kaotiskt och de ropade upp namn efter namn som fick komma fram till disken för att få nya boardingkort. Ett equipment change från 787-9 till 787-8 låg till grund för detta och hoppet om en op-up tändes, men släcktes snart igen. Efter en stund var det dags för boarding och när jag kom fram till disken pip det till och efter ett nytt försök tog damen mitt boardingkort till en annan dator, men det gick inte nu heller. Jag blev ombedd att gå till disken mittemot där en herre satt och han började knappa och ringa några samtal, min plats fanns uppenbarligen inte kvar och allt eftersom kom det fler personer till hans disk. Efter en liten stund var vi 5 personer som inte verkade ha någon plats. Efter en stund meddelade herren vid disken att han skulle seata oss i business men att vi skulle få samma mat som i Ekonomi om det var ok. Öhh ja det är ok. Gött nu fick jag till slut ändå prova business sätena.
    Jag fick plats 4L och bredvid mig satt en tjej som också blivit upp-seatad men som senare flyttade fram någon rad (jag tror hennes kompis satt där). Konfigurationen på LATAMs 787 är 2-2-2 med fem rader. På 787-8 är de bakre dörrarna mellan rad 4 och 5 medans på 787-9 är de bakom rad 5.
    IMG_7245.JPG
    Väl på plats blev jag erbjuden en pre-departure drink och då jag tidigare i LATAMs lounge druckit två glas av samma Champagne (Louis Roederer) valde jag en Pisco Sour (konstigt val! Var egentligen lite mätt på det efter en vecka i Chile), jaja den var god. Till denna fick jag nötter.
    Minerna från mina kollegor som kom in efter mig precis framför min rad var "Priceless"
    Strax efter take off började serveringen och jag blev tilltalad med efternamn. Jag blev erbjuden en laxsallad som var maten i C denna flight och tackade ja, till detta valde jag ett glas Ciclos, ett Argentinskt vin gjort på Torrontés från producenten El Esteco.
    IMG_7266.JPG

    Strax efter att stewarden ställt ner maten insåg han sitt misstag då en flygvärdinna påpekade för honom att jag skulle ha maten från ekonomiklass. Han bad om ursäkt hundra gånger och lovade att om det fanns mat kvar efter att alla med C-biljett fått skulle jag få den. Tyvärr blev det ingen mat över och jag fick nöja mig med en Croissant och Snickers. Då jag tror att stewarden skämdes lite och snappade upp min kunskap om vin kom han förbi två gånger inom en kort stund för fråga om jag ville prova ett rött vin samt ett annat vitt vin.
    IMG_7269.JPG
    IMG_7301.JPG
    Stolen är fully flat, 23" bred och 74" pitch. Skärmen i business är 15,4"

    Även om det var en kort flight på 2,5 timmar hann jag njuta av hårdvaran som jag tyckte var riktigt bra.

    IMG_7258.JPG
    Rad 4 på LATAM 787-8

    IMG_7298.JPG IMG_7260.JPG Hörlurar och eluttag under armbågsstödet.
    IMG_7253.JPG
    Fjärrkontrollen
    IMG_7300.JPG
    Stolskontrollen
     
    Last edited: 21 December 2016
    kristerj, pep, Per N och 23 andra gillar detta.
  2. Resenären

    Resenären Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en utförlig och intressant rapport! Många bra och små detaljer, såsom besök hos Caviar house mm, förutom all upplysnade(!) info om belysning ombord på flyget. Det låter som en helt OK flygtur, även i jobbet...
    Fina bilder också.
     
    Gus och Buffy gillar detta.
  3. majer

    majer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kul med en annorlunda reserapport och grattis till op-up:en! LAN:s C-klass ser trevlig ut och jag blir ännu mer nyfiken på den Sydamerkanska kontinenten. :)
     
    WTP och Buffy gillar detta.
  4. Buffy

    Buffy Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tackar!
    Ja det var en trevlig flygtur även om det var långt så gick det fort och man börjar redan få lite abstinens :).
     
  5. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en trevlig rapport! :)
    Det verkar vara en latinamerikansk grej. Varken Avianca eller COPA har det heller.
     
    Buffy gillar detta.
  6. Direktorn

    Direktorn Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Önskar jag också kunde sova en hel natt som dig i ekonomi..Tack för fin rapport.
     
    Buffy gillar detta.
  7. Thornado

    Thornado Medlem

    Helt rätt. Economy is the new First. First is so Last year.
    osv....


    (och tack för en bra rapport)
     
    Dreamliner787, Palazzi, Buffy och 1 annan gillar detta.
  8. tomten

    tomten Medlem

    Tack för en bra rapport! Skönt att se lite fler som flyger economy långt (har via jobbet gjort många timmar i economy class).
     
    Buffy gillar detta.
  9. pep

    pep Medlem

    Godt gået! Til lykke med op-up - man får ekstremt meget ud af 150 Minutter i C når man kun har betalt economy - og alligevel ikke skal sove !
     
    Buffy gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×