Senaste nytt

Laptop i incheckat bagage Heathrow, NoNo ?!

PatrikSth

Medlem
Har nu varit i London två gånger på kort tid, SAS.
Nu har de börjat fråga om man har Laptop eller surfplatta i väskan när man checkar in, för det får man inte ha...
Jag blev väldigt förvånad nu första vändan och fick slita upp min laptop och lägga i handbagaget.
Jag lusläste sen allt jag kunde hitta om incheckat bagage på Heathrow och ingenstans står det något om detta.
Nu förra veckan svara jag nej och lät datorn åka med resväskan och den kom sen ut som vanligt på bandet på Arlanda.
Någon som vet vad det är för stollerier de håller på med ?
 

Tonton

Medlem
Har nu varit i London två gånger på kort tid, SAS.
Nu har de börjat fråga om man har Laptop eller surfplatta i väskan när man checkar in, för det får man inte ha...
Jag blev väldigt förvånad nu första vändan och fick slita upp min laptop och lägga i handbagaget.
Jag lusläste sen allt jag kunde hitta om incheckat bagage på Heathrow och ingenstans står det något om detta.
Nu förra veckan svara jag nej och lät datorn åka med resväskan och den kom sen ut som vanligt på bandet på Arlanda.
Någon som vet vad det är för stollerier de håller på med ?

"Stollerier" vet jag inte om jag skulle kalla det.

För att svara på din fråga - nej, det är inte olaglig att ha datorn i incheckat bagage (källa: Hand luggage restrictions at UK airports: Electronic devices and electrical items - GOV.UK Men det är det fler och fler flygbolag som har egna policies kring el-produkter i incheckat bagage. Anledningen? De vill inte att batterier osv ska börja brinna i bagageutrymmet. Händer det så kan det bli riktigt förrädiskt.

Med det sagt - vem checkar ens in en laptop?! Skulle aldrig någonsin fall mig in att jag skulle göra det.
 

fcx

Medlem
Items that are allowed in baggage | UK Civil Aviation Authority
upload_2019-3-13_23-39-46.png
 

NotRyan

Medlem
Batterierna gör det till no-no.

Sedan, allvarligt? Checka in laptop??? Nåja det finns ju folk som checkar in husnycklarna också :D
 

PatrikSth

Medlem
Jobbdator, varför släpa på den i handbagaget ?
På en kort Europa flygning så ids jag inte böka med dator, en drink och lite slumrande är bättre.
Sen så är det helt ok att ha dator i incheckat bagage från Arlanda.
Så varför olika regler ?
Ska fråga SAS.
 

NotRyan

Medlem
Jobbdator, varför släpa på den i handbagaget ?
På en kort Europa flygning så ids jag inte böka med dator, en drink och lite slumrande är bättre.
Sen så är det helt ok att ha dator i incheckat bagage från Arlanda.
Så varför olika regler ?
Ska fråga SAS.
Bagageförsening? Risk för stöld?
 

Tonton

Medlem
Jobbdator, varför släpa på den i handbagaget ?
På en kort Europa flygning så ids jag inte böka med dator, en drink och lite slumrande är bättre.

Jobbdator - varför lämnad den helt obevakad under flera timmar? Det skulle inte jag tillåta mina anställda att göra.
Sedan, vad gör du om den incheckade väskan försvinner? Blir jobbigt utan en jobbdator - iaf för mig.

Sen så är det helt ok att ha dator i incheckat bagage från Arlanda.
Så varför olika regler ? Ska fråga SAS.

Det är väl inte konstigt?
Arlanda lyder under svenska luftfartstyrelsen - Heathrow under Storbritanniens luftfartstyrelsen. Där kan det finnans olika regler. Sedan är det helt och hållet upp till flygbolaget i fråga. Det kan vara så att de bara inte har frågat vid SAS Check-in på Arlanda.
 

Senator

Moderator
Jobbdator, varför släpa på den i handbagaget ?
På en kort Europa flygning så ids jag inte böka med dator, en drink och lite slumrande är bättre.
Sen så är det helt ok att ha dator i incheckat bagage från Arlanda.
Så varför olika regler ?
Ska fråga SAS.

En annan fråga. Vad tycker din arbetsgivare eller uppdragsgivare om att du checkar in datorn och därmed lämnar den utan för din kontroll? Det finns nämligen ett antal arbetsgivare som inte skulle tycka om det.

Personligen skulle jag aldrig checka in en dator på grund av stöldrisken. Jag har aldrig värdesaker i incheckat bagage, bara mina gin-flaskor

Jag kan hålla med om att frågan är inkonsekvent mellan olika flygbolag och länder, men tyvärr upplevs mycket som har med säkerhet så (på/av med skor, iPad i eller ur väskan). Men vad Arlanda/SAS tycker blir tyvärr irrelevant om frågan handlar om London.
 

Canadien

Medlem
Toppen