Senaste nytt

Landstingen i fem län överväger starta tågtrafik i Mälardalen

Jacob

Medlem
Landstinget i Örebro tillsammans med fem andra landsting överväger att starta tågtrafik i Mälardalen. De anser att SJ inte längre tar sitt samhällsansvar och överväger därför att ta saken i egna händer för att säkerställa en god tågtrafik i regionen. Om planerna förverkligas kommer trafiken igång år 2017, i direkt konkurrens med SJ.

Källa: Sveriges Radio
 

Palazzi

Medlem
Låter väl bra. Priserna fortsätter dock vara detsamma....

Jag tycker egentligen att priset Västerås-Stockholm är hutlöst oavsett, men det är ju ett plus om jag åtminstone slipper stå upp.
 

mry

Medlem
landstingen anser väl inte att SJ sköter sitt åtagande med TIM och det är därför de vill göra något annat. Man kan ju anta att de kommer vara något annat bolag som kör trafiken åt landstingen istället för SJ helt enkelt.
 

Palazzi

Medlem
Vilka tåg kan tänkas vara aktuella?
Jag gissar på en version av Alstroms X60 som bla SL använder som pendeltåg.

Nog ingen dum gissning. Verkar vara det givna valet för pendeltåg i Sverige. Dessutom har Alstom kontor i både Västerås och Stockholm (som ju ligger på mälarbanan). Den sistnämnda nämnaren kanske inte har så stor effekt på beslutet, då de är kontor för Alstom Hydro (en underdivision), men man vet ju aldrig.
 
Just X60-tågen, i det här fallet X62, och Alstorm ligger lite pyrt till i nuläget. Norrtåg har elva tågsätt för att trafikera sträckan Umeå-Luleå, men trots att de köpta tågen är i "testad och vinteranpassad" version har Norrtåg tvingats ställa in samtliga avgångar under hela januari då tågen måste repareras pga vinterskador.

Det känns ju sunt, eller hur?
 

Palazzi

Medlem
Just X60-tågen, i det här fallet X62, och Alstorm ligger lite pyrt till i nuläget. Norrtåg har elva tågsätt för att trafikera sträckan Umeå-Luleå, men trots att de köpta tågen är i "testad och vinteranpassad" version har Norrtåg tvingats ställa in samtliga avgångar under hela januari då tågen måste repareras pga vinterskador.

Det känns ju sunt, eller hur?

Nej, ett rejält diesellok vill vi se!;)

Tyvärr är det väl inte många länder som har Sveriges vädersituation, så prioriteten i produktion ligger nog inte på detta... Inte ens kanadensiska Bombardier lyckas tydligen. Antingen få vi börja tillverka egna tåg igen, eller importera från Ryssland
 
Toppen