Senaste nytt

Landning på Landvetter - använder hela banan

TasselT

Medlem
Sitter och väntar på flyget till Umeå som är 1 timme försenat.
Men konstaterar att alla plan som landar rullar hela banan ut, dvs dom svänger inte av på någon av avfarterna innan. Var likadant när jag kom till Landvetter i fredags.
Någon som vet vad detta beror på ? Ser inte att avfarterna är avstängda.

/ TT
 

Mr Basic

Medlem
Sitter och väntar på flyget till Umeå som är 1 timme försenat.
Men konstaterar att alla plan som landar rullar hela banan ut, dvs dom svänger inte av på någon av avfarterna innan. Var likadant när jag kom till Landvetter i fredags.
Någon som vet vad detta beror på ? Ser inte att avfarterna är avstängda.

/ TT
Finns iaf inget NOTAM ute på ngn avstängning av avfarterna. Kan det vara så att det pågår ngt tillfälligt arbete, t ex gräsklippning, som berör avfarterna? :rolleyes:
 

ekf

Medlem
@TasselT @Mr Basic
Jag satt och smuttade på goda öl i Mikkeller-baren på CPH ikväll i väntan på SK446, när jag plötsligt fick sms om att avgången var tidigarelagd med 10 minuter. Väl ombord förklarar kapten att de ville ha oss ombord tidigare pga en runway closure kl 2200, oklart om han menade Kastrup eller Landvetter, men skulle väl gissa på landvetter. Även vi rullade hela längden av banan innan vi svängde av.
Jag var egentligen bokad på SK448, undrar hur det går med den :)
 
Last edited:

fred80

Medlem
@TasselT @Mr Basic
Jag satt och smuttade på goda öl i Mikkeller-baren på CPH ikväll i väntan på SK446, när jag plötsligt fick sms om att avgången var tidigarelagd med 10 minuter. Väl ombord förklarar kapten att de ville ha oss ombord tidigare pga en runway closure kl 2200, oklart om han menade Kastrup eller Landvetter, men skulle väl gissa på landvetter. Även vi rullade hela längden av banan innan vi svängde av.
Jag var egentligen bokad på SK448, undrar hur det går med den :)

Hittade information på Swedavias öppna intranät.

”Trafikalt: Underhållsarbete på Start- och landningsbana GOT/ ESGG Maj 2019
5/5 – 30/5
Pågående: 18 dagar kvar
AI-276-2018
2018-12-14
Vad händer eller vad ska göras?
En större renovering av start- och landningsbanans mittsektion om 1500m x 45 m kommer genomföras, se bild nedan. Detta innebär att flygplatsens start- och landningsbana är stängd under vissa klockslag under en period, se nedan.

Flygplatsen i övrigt tex Terminal, Säkerhetskontroll, Flygtrafikledning, Apron (Plattan) och vissa delar av taxibansystemet är öppet när start- och landningsbanan är stängd.
Renoveringsarbetet kommer att pågå under 19 arbetspass om vardera 8 timmar förlagda under följande nätter:

• 5-9 Maj
• 12-16 Maj
• 19-23 Maj
• 26-29 Maj

Start- och landningsbana kommer att stängas på angivna datum kväll 22:00 och öppna 06:00 morgonen efter lokal tid. Arbetet kommer att avslutas i sin helhet morgonen den 30 Maj 2019 klockan 06:00 lokal tid.

Konsekvenser? Särskilt berörda?
Flygbolag som har start/landningar under tider då start- och landningsbanan normalt är öppen är påverkade (justerat tidtabellen).

Vilket område på flygplatsen berörs?
1500m av rullbana 03/21på GOT/ESGG

Banreparationen kan innebära ökad belastning vid ankommande bagageband både airside och i ankomstterminalen i anslutning till stängning av start och landningsbana.

Tidsperiod för arbetet eller händelsen (från - till)
2019-05-05 - 2019-05-30”
 

LPC123

Medlem
Det verkar fungera att ta ner plan med problem trots arbetet. Norwegian ARN - AGP har just landat på Landvetter efter stängningen.
 

ekf

Medlem
Enligt Aftonbladet är nog mer eller mindre alla oplanerade landningar nödlandningar... :rolleyes:
På ATC-inspelningen hörs i alla fall ordet Emergency och frasen ”suspected fuel leak”. Men rösterna låter inte riktigt så panikslagna som ”nödlandning” ger sken av...
 
På ATC-inspelningen hörs i alla fall ordet Emergency och frasen ”suspected fuel leak”. Men rösterna låter inte riktigt så panikslagna som ”nödlandning” ger sken av...
Tycker rösterna (piloterna) mycket sällan låter panikslagna dock när man lyssnar på VASAviation, det får man ge dem :)
 
Toppen