Senaste nytt

Lakeside District, Storbritannien

Agö

Medlem
Hur är detta område? Det ser makalöst fint ut på bilder. Det råkar dessutom ha en uppsjö krogar jag vill besöka och möjlighet att bo riktigt bra och småskaligt.

upload_2019-4-11_21-33-9.jpeg

Foto: VisitCumbria
 

Jönsson

Medlem
Hur är detta område? Det ser makalöst fint ut på bilder. Det råkar dessutom ha en uppsjö krogar jag vill besöka och möjlighet att bo riktigt bra och småskaligt.

Visa bifogad bild 89125
Foto: VisitCumbria
Underbart vackert område. Framförallt om man gillar naturupplevelser. För dig som gourmand finns också massor av trevliga (och bra) restauranger och pubar. Vad är du specifikt ute efter? Några planer? Använda Guide Michelin som utgångspunkt?
 

Mimer

Medlem
Jag har rest väldigt mycket i England via deras välutbyggda tågnät, har dock Lake District ogjort, det närmsta jag har kommit är den i sig grymma tågresan Leeds - Settle - Carlisle.

Hur som helst, när jag har varit på luffen i England så har jag ofta använt mig av BBC Good Food som hjälp att hitta pärlor i mat och dryckväg (i mitt fall real ale). Förhoppningsvis kan du också hitta kulinariska fullträffar via BBC.

Off topic... Kan även varmt rekommendera en Tv-serie från BBC vid namn The Lakes. Sändes på SVT för ett gäng år sedan under namnet "Lyckan kommer". Magnifika vyer från området men framför allt en historia som är något utöver det vanliga i tv-väg.
 

Mikeswede

Medlem
Fantastiskt område ! En chans att uppleva skön natur och den Engelska landsbygden. Precis som "Emmerdale farm" !! Rekommenderar varmast att besöka detta område !
 

Alf

Medlem
Har kört bil i området och bott på småställen där i samband med bilsemester i Skottland. En underbar del av England, i varje fall på sommaren. En fantastiskt vacker natur med härliga naturupplevelser. För maximal upplevelse så är det bil som gäller så att man kan uppleva flera platser, möjligtvis hyra av kanalbåt. Rekommenderas starkt.
 

Agö

Medlem
Underbart vackert område. Framförallt om man gillar naturupplevelser. För dig som gourmand finns också massor av trevliga (och bra) restauranger och pubar. Vad är du specifikt ute efter? Några planer? Använda Guide Michelin som utgångspunkt?
Jag är primärt ute efter lugn och ro i lantlig miljö, exceptionellt bra mat, trivsamt boende och komplett tystnad. Jag kommer att äta (och dricka) mig runt under fyra dagar och därmed inte heller köra bil utan det får bli taxi/tåg. Flyger till Manchester, kör en natt + middag på Moor Hall i Aughton och därefter upp till Lakeside där det bl.a. blir l'Enclume och the Forest Side.

Det verkar vara samstämmiga uppgifter/hyllningar i tråden. Ett område där till och med tågstationerna är pittoreska kan man ju bara inte skippa
 

Jönsson

Medlem
Jag är primärt ute efter lugn och ro i lantlig miljö, exceptionellt bra mat, trivsamt boende och komplett tystnad. Jag kommer att äta (och dricka) mig runt under fyra dagar och därmed inte heller köra bil utan det får bli taxi/tåg. Flyger till Manchester, kör en natt + middag på Moor Hall i Aughton och därefter upp till Lakeside där det bl.a. blir l'Enclume och the Forest Side.

Det verkar vara samstämmiga uppgifter/hyllningar i tråden. Ett område där till och med tågstationerna är pittoreska kan man ju bara inte skippa

Låter som ett bra upplägg. Det är egentligen inga större problem att ta sig runt med tåg/buss/taxi, om man kan tänka sig att begränsa sig något.
Det finns några museiejärnvägar (ånglok) inom nationalparken. Perfekt för öl- och matstopp på bypubarna.

Om jag ska rekommendera något trevligt ställe utan stjärna så är det the Drunken Duck utanför Ambleside. Ett välskött gammalt choaching Inn med fina rum och bra mat i härlig miljö. Går att nå med buss/taxi från Windermere.
Edit: glömde tillägga att de brygger egen öl. :)
 
Last edited:
Toppen