Senaste nytt

Ladda ner EuroBonus-historik

Canadien

Medlem
Jag har en liten fråga till någon Phyton expert. Den CSV fil som scriptet skapar är inte riktigt kompis med windows och excel. Varje rad avslutas med <CR><CR><LF>, och separator mellan fält är komma, men svenska Excel vill ha semikolon.

Nu kan jag naturligtvis fixa till filen och normalisera radavslut och byta separator tecken, men det blir två extra operationer varje gång. Kan någon tipsa om hur man kan fixa till det direkt i scriptet? (Jag kan inte Phyton överhuvud taget själv :()
En Excelexpert går bra också. Klicka på Data, sedan text-till-kolumner, du får då upp en dialogserie där du på andra eller tredje sidan kan välja fältseparator. Kryssa i komma, verkställ.
 

aldrighemma

Medlem
En Excelexpert går bra också. Klicka på Data, sedan text-till-fält, du får då upp en dialogs Erie där du på andra eller tredje sidan kan välja fältseparator. Kryssa i semikolon, verkställ.
Tack, det löser ena problemet, men dom dubbla radbrytningarna är ju fortfarande ett problem. Det går naturligtvis lätt att fixa i Excel, men jag tänkte att det skulle vara trevligt om jag kunde skapa en csv fil som jag kan importera utan extra steg.
 

mha321

Medlem
Tack, det löser ena problemet, men dom dubbla radbrytningarna är ju fortfarande ett problem. Det går naturligtvis lätt att fixa i Excel, men jag tänkte att det skulle vara trevligt om jag kunde skapa en csv fil som jag kan importera utan extra steg.
Kan man inte välja det där också?

Jag använder inte Excel och det blev rätt i LibreOffice. Och dessutom tror jag dialekten vald är den som heter Excel....

Är det på Windows folk har problem med det eller även Excel på Mac?
 

LSH

Medlem
FYI har man mer än 100 sidor historik så skiter det sig. Felmeddelandet kommer från SAS system.
Använd då --pages 99
Det där är en väldigt konstig begränsning. 100 är ju knappast en naturlig gräns i binära talsystemet. Så den valideringen är nog helt godtycklig (och felaktig).
 

mha321

Medlem
Det där är en väldigt konstig begränsning. 100 är ju knappast en naturlig gräns i binära talsystemet. Så den valideringen är nog helt godtycklig (och felaktig).
Säkert någon som tänkt "om sidan är högre än 100 så måste det vara en bugg".

Det lär ju inte vara många som sitter och klickar sig fram 100 sidor, vilket väl är det enda interface de testat...
 

mha321

Medlem
Kom gärna med en annan förklaring, för jag får inte ihop det.
Well, det går från tvåställigt till treställigt i skriven kod.

Det var ju precis den typen av ändringar som skapade visst Y2K-relaterat arbete i främst gamla COBOL-system.... F-n vet vad det är för bakomliggande system i EB?
 
  • Gilla
Reactions: bnr

LSH

Medlem
Well, det går från tvåställigt till treställigt i skriven kod.

Det var ju precis den typen av ändringar som skapade visst Y2K-relaterat arbete i främst gamla COBOL-system.... F-n vet vad det är för bakomliggande system i EB?
Fast det här är ju ett tal som varken lagras (utan beräknas) eller presenteras för användaren. Y2K handlade om att man valde att mata in/spara årtal med endast två siffror (decimalt) för att spara disk/ram och plats i utskrifter och inmatningsformulär.
 
Toppen