Senaste nytt

Långweekend i Amsterdam, behöver tips ! - värt med avstickare till Rotterdam ?

Agö

Medlem
Vad heter de här panerade kulorna (stuffed deep fried balls please ?) med fyllning ? Är de goda (?) och isf, var finns de bästa holländska bollarna ?


....... Haha det där kom ut pecis som jag ville...det är alltså mat jag pratar om.
Har bokat Robertos som ligger i Hilton Amsterdam kvällen vi anländer, någon som dinerat där som kan säga bu eller bä ?
Cool cocktailbar någonstans? Hit me with anything!
Bitterballen. Goda? Nja.
 

Jonas C

Medlem
Rotterdam är absolut en trevlig stad, dock lite annorlunda än Amsterdam. En halvdag ska nog räcka i staden och du kan med lätthet kombinera dagsturen med ett besök i Haag.

Angående restauranger så har jag inga konkreta tips, bortsett från HEMA (Hollands version av IKEA) i centrala Rotterdam där man kan käka holländsk mat för en billig penning. Men om du är ute efter något riktigt bra så finns enstjärniga Parkheuvel som ligger i mina gamla hemtrakter. Ett prommenad längs floden, följt av ett besök till det ikoniska Hotel New York rekommenderas. De har en trevlig uteservering vid vattnet.
 

Nemo

Medlem
Ska du till Haag och är intresserad av litteratur och konst skulle jag rekommendera att läsa Donna Tartt "Steglitsan" och sedan se den verkliga tavlan (som är på bokuppslaget) på Mauritshuis i Haag.

Edit: Länk till museet
Het puttertje
 
Last edited:

Bibinski

Medlem
Rotterdam är absolut en trevlig stad, dock lite annorlunda än Amsterdam. En halvdag ska nog räcka i staden och du kan med lätthet kombinera dagsturen med ett besök i Haag.

Angående restauranger så har jag inga konkreta tips, bortsett från HEMA (Hollands version av IKEA) i centrala Rotterdam där man kan käka holländsk mat för en billig penning. Men om du är ute efter något riktigt bra så finns enstjärniga Parkheuvel som ligger i mina gamla hemtrakter. Ett prommenad längs floden, följt av ett besök till det ikoniska Hotel New York rekommenderas. De har en trevlig uteservering vid vattnet.

Två stjärnor nu :) Hur är priserna för en á la carte + något glas bubbel/vin ?


Ska du till Haag och är intresserad av litteratur och konst skulle jag rekommendera att läsa Donna Tartt "Steglitsan" och sedan se den verkliga tavlan (som är på bokuppslaget) på Mauritshuis i Haag.

Tack för tipset @Nemo ! Jag är definitivt en konsument av konst (kanske främst klassisk musik) så ska lägga detta på minnet om vi kommer iväg till Haag.
 

GOTATH

Medlem
Hade en förmiddag i Rotterdam förra året. Bodde på något Tulip-hotell vid vattnet. Tog en båttur i delar av hamnen. Efter det en tur med spårvagn 10 som var en gammaldags sightseeingspårvagn runt i Rotterdam, tog ca 45 minuter. Tyvärr var guidningen bara på holländska, men det var kul att se stan lite. Har för mig jag hade en kombinerad biljett med båtresa och spårvagn... Efter det blev det en tur till oljehamnen och påmönstring på en fin svensk tankbåt!
 

HCas

Medlem
Om det är första besöket i Amsterdam skulle jag nog inte bemöda mig om en tur till Rotterdam. Det är inte alls lika mycket av ett turistmål om du frågar mig, däremot är det säkert på många sätt en skönare stad att bo i än Amsterdam.

Det enda man inte får glömma att köpa vid ett Hollandsbesök är väl en flaska genever.
 

Loffe

Medlem
Jag tycker Coster Diamonds är värt ett besök. Du får dels se hur det går till när diamanter slipas och även ta del av företagets historia som innefattar ett antal av världens största slipade diamanter. Givetvis kan du ju passa på att att spendera ett par miljoner i deras butik med ;) Ligger i närheten av Museumpleijn och granne med Bols!
 

Bibinski

Medlem
Jag tycker Coster Diamonds är värt ett besök. Du får dels se hur det går till när diamanter slipas och även ta del av företagets historia som innefattar ett antal av världens största slipade diamanter. Givetvis kan du ju passa på att att spendera ett par miljoner i deras butik med ;) Ligger i närheten av Museumpleijn och granne med Bols!
Tur att damen inte är här och läser, dina tips kan ge henne ideér som inte samspelar med min sparbössa haha! Finns allt detta att beskåda i Rotterdam ? Är det Bols HQ ? Finns där något kul att göra ? Likörprovning ? :p
 

swadabe

Medlem
Det enda man inte får glömma att köpa vid ett Hollandsbesök är väl en flaska genever.

Det finns en jenever-bar i centrala Amsterdam, nära centralstationen, som är magiskt bra. Den heter In de Olofspoort (Olofspoort var en av Amsterdams stadsportar). De har hundratalet hemgjorda jeneversorter, allt från dödsbitter till choklad. Den äldre herren i preussiskt strykt vit skjorta (gissar ägaren) gillar att snacka strunt och delar gärna ut smakprov i minimala kristallglas, medan du kan beskåda flaskorna bakom baren.

Går dit varje gång jag är i Amsterdam. Det är alltså en bar, men utan musik och stoj. Hit går man för att man verkligen uppskattar god fika.

Deras Facebooksida: In de Olofspoort – Amsterdam, Netherlands – Bar | Facebook

10983380_960147287348880_5849777439537583215_n.jpg
 
Toppen