Senaste nytt

Långweekend i Amsterdam, behöver tips ! - värt med avstickare till Rotterdam ?

Bibinski

Medlem
Hej alla !

Om bara någon dag beger jag mig till Amsterdam för första gången och känner mig av en underlig anledning sugen på att hinna med en dag i Rotterdam också! Jag har tagit upp detta med min bättre hälft och hon ser inte riktigt varför vi skulle ta en dag i Rotterdam när vi aldrig varit i Amsterdam, men jag har en lustig känsla av att det kan vara en cool stad. Nu behöver jag alltså tips på saker att göra i Rotterdam om man är där i 1 dag om det nu ens är värt att åka dit. Om det finns belägg för denna resa tar jag gärna emot tips på saker att göra där, för er som ej tycker jag bör ta mig dit mottages gärna tips på saker att göra i Amsterdam enligt listan nedan:)

Vi gillar att:
  • Äta gott - lokala favoriter, nyöppnade hipsterställen och klassiska restauranger som håller hög kvalité. Det ska "kittla dödsskönt i kistan" som Baloo sa!
  • Shoppa. Tulpaner är säkert bra bang for the buck i Holland men jag tänker kanske mer på heminredning/mode/mat & dryck som man med fördel handlar när man är utomlands.
  • Upplevelser - alla förslag är välkomna !
Sist men inte minst behöver jag tips på hur man lättast tar sig dit från Amsterdam, om det nu är lätt öht :)

Tack på förhand!
 
Last edited:
Jag befinner mig just nu i Rotterdam och kan svara på resan mellan amsterdam och rotterdam. Det görs absolut smidigast med tåget.

Återkommer med andra tips snart!
 

nota bene

Medlem
All inrikes transport i Nederländerna görs bäst med tåg. Se till att skaffa ett OV-chipkaart för tåg/t-bana/etc. som gäller i hela landet. Har själv aldrig varit i just Rotterdam, så kan inte ge något på den punkten!

Dock måste jag säga att det finns mycket annat än Amsterdam att se. Har varit en del i Utrecht och Maastricht och tycker om bägge städerna.
 

Agö

Medlem
Skippa Rotterdam och åk till Haag. Alt till kusten, fina stränder nere vid Zeeland. Tulpaner hittar du på Keukenhof, haha.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag hade stannat i Amsterdam, fruktansvärt härlig stad och det finns hur mycket som helst att hitta på. Alltid med sorg i ögat när man måste åka hem.
 

JonW

Medlem
Instämmer, Rotterdam kommer bara att bli en sån negativ kontrast till Amsterdam, speciellt om du är i A för första gången.
Kom ihåg att rent allmänt är bra mat svårt att hitta i Holland, speciellt på turistgatorna. Det finns, men man måste leta ordentligt.
(I just Rotterdam hade jag f ö kanske min värsta matupplevelse någonsin, och det har varit rätt många...)
 

Bibinski

Medlem
Tack för alla svar ! Jag har ändrat rubriken och första inlägget lite så vi kan stanna i denna tråd och ge tips om bägge städer :) Får intrycket av att mitt intryck inte riktigt stämmer in med erat intryck av Rotterdam. :p
 

Bibinski

Medlem
Vad heter de här panerade kulorna (stuffed deep fried balls please ?) med fyllning ? Är de goda (?) och isf, var finns de bästa holländska bollarna ?


....... Haha det där kom ut pecis som jag ville...det är alltså mat jag pratar om.
Har bokat Robertos som ligger i Hilton Amsterdam kvällen vi anländer, någon som dinerat där som kan säga bu eller bä ?
Cool cocktailbar någonstans? Hit me with anything!
 
Toppen