Senaste nytt

Lång transfer i Doha med Qatar Airways

Ziplock

Medlem
Jag kan passa på att redogöra för min övernattning i Doha. Jag hade bokat en business tur och retur till Asien i januari och hade 8 timmars väntan i Doha på utresan och 9:45 väntan på återresan. Under utresan var väntan på dagtid och jag tillbrinade den tiden i loungen.

När det gällde återresan tänkte jag prova att få en gratis övernattning. När jag bokade resan fanns det resor med kortare väntetid, men antingen var det fullt eller också blev resan orimligt dyr.

Jag chansade och skickade iväg ett mail där jag frågade om jag var kvalificerad för en gratis övernattning och inom någon dag fick jag ett svar som bad mig skicka in min nationalitet och mitt passnummer. Sedan hörde jag inget, förrän några dagar innan återresan då jag fick ett mail med en voucher som berättigade mig till övernattning inklusive transfer på Mövenpick Tower & Suites i Doha.

Jag hade som sagt 9:45 i väntetid i Doha, men flyget var 45 minuter sent till Doha. Väl inne i terminalen gick jag till transfers-disken, där det fanns några kassor märkta “Transit Accommodation at City Hotels”. Där visade jag min voucher och efter lite knappande fick jag en ytterligare tredelad voucher, där en del skulle lämnas till hotellet.

Sedan fick jag en otydlig instruktion hur jag skulle gå och började följa skyltningen "Arrivals". Precis innan passkontrollen tittade jag åt höger och såg en skylt "Al-Maha". Någonstans i bakhuvudet mindes jag att jag hört något om detta i samband med övernattning och gick dit i stället.

Inne i Al-Maha delen var det ett antal värdinnor med ursprung i Afrika eller Sydostasien som tog emot besökarna och jag fick lämna in mitt pass och vouchern til en värdinna och sitta ned. Jag såg att värdinnorna lämnade passen till en passkontrollant (i full Lawrence of Arabia mundering) som stämplade ett 24 timmars visum i passet utan att ens titta åt passets ägares håll.

Efter ungefär 15 minuters väntan samlade en vardinna ihop ett tiotal personer och gick ut i ankomsthallen och parade ihop besökarna med representanter från olika hotell. Mövenpick-representanten sade att det var ca 25 minuters väntan och jag och två andra besökare vallades till en lounge som fanns i anknytning till ankomsthallen.

Efter 25 minuter hämtades vi och lastades in i en minibuss och åkte in mot Doha city. Någon frågade chauffören hur lång tid det skulle ta och han gissade på 20 minuter. Klockan var nu kring två på natten. Resan gick bra fram tills vi var på en stor boulevard inne i Doha då vi plötsligt fastnade i en trafikstockning i en i övrigt nästan tom stad. Efter 45 minuters köande visade det sig vara poliskontroll och vi vinkades förbi när vår buss kom fram.

Väl framme vid hotellet var det incheckning och jag upplystes om att bussen tillbaka till flygplatsen avgick klockan sex. I övernattningen ingick frukost, men jag valde att sova lite extra och beställde väckning halv sex.

Väl uppe i ett rätt fint rum hoppade jag snabbt ned i sängen och konstaterade att jag hade tre timmars sömn innan jag skulle bli väckt. Eftersom jag var lite uppe i varv efter den lite spännande transfern tog det tid innan jag somnade och det kändes som om jag precis slutit ögonen när telefonen ringde.

Seg som en zombie tog jag mig upp och tog en dusch och gick ned till lobbyn. Fem i sex klev vi på en lite större buss som rullade ut mot flygplatsen. Nu var det en idiot som körde och det kändes som om vi skulle välta i varje kurva och han låg max en meter efter fordonet före på motorvägen.

Kallsvettig kommer jag fram till flygplatsen där det är en egen ingång för first och business class. Där hoppar jag av bussen, ger chauffören en ilsken blick och går till loungen och äter frukost.

Så här i efterhand kan man undra om det verkligen var värt att lämna flygplatsen för övernattning. Sömnen var inte mycket att hurra över, men det var skönt med en dusch och kul att se lite av Doha genom bussrutan.
 

Kricka

Medlem
Telefonservicen hos Qatar i Stockholm fungerar utmärkt när det gäller t.ex.
hjälp med övernattning för flygtransfers över 8 h. Öppet vardagar 9 - 16 på
tel: 08-402 00 80.
 

erc

Medlem
Gissar att denna tråd får nytt liv nu efter den stora rean.

Nekad fri övernattning på bokning i O-klass (economy) med 9h20m stopover. Erbjöds dock tjänster för USD125/passagerare. Tackade nej.

Beviljad fri övernattning på bokning i S-klass (economy) med exakt 8h0m stopover. Tackade ja. Men det där med vilda minibusschaufförer gör att vi förmodligen struntar i att använda tjänsten...

Jag ringde Qatar på nummer: +46 (0)8 5252 0296 (Mon-Sat 09:00 - 18:00, Sun 10:00 - 18:00)

De behöver ha passuppgifter för alla passagerare vid samtalet.
 

Tommy

Medlem
Tråkiga erfarenheter ni fått, själva har vi blivit mycket väl omhändertagna bara behövt sitta ner i Al maha loungen medan de ordnat all formalia sen har det blivit minibuss till hotellet och hittills egen Bil väntande direkt vid utcheckningen
 
Toppen