Senaste nytt

Länder som inte längre finns - hur var det att besöka dom

palmen

Moderator
Vi kan väl hålla oss till trådens ämne och inte diskutera varandra?

Har rensat lite inlägg.

/Moderator
 

Ystad

Medlem
Vi kan väl hålla oss till trådens ämne och inte diskutera varandra?

Har rensat lite inlägg.

/Moderator

Tack för hjälpen.
Kanske ni moderatorer borde "rensa" lite oftare.
Jag har märkt att vissa trådar ibland förstörs för oss som vill diskutera resor.
 

Kimmen00

Medlem
Haha, denna senaste diskussionen får mig att tänka på när Jan Myrdal var i Kambodja på 70-talet och tyckte allt var underbart. Lite som att tala sig varm för gamla Sovjet och dess satillet-stater.

Jag har flera nära tyska vänner som uppvuxna i östberlin under 70/80talet.. Kan säga att de inte ser tillbaks på kommunism och diktatur med värme. Finns inget gott att säga om DDR och stasi.
 

Svante

Medlem
Tjeckoslovakien:
Fanns mellan 1945 och 1993 (och även före 2'a världskriget).
Ett land jag besökte första gången 1976 och sista 1984 (eller -85). Efter 1993 har jag även besökt Tjeckien några gånger.
Ett fantastiskt trevligt och prisvärt land på den tiden. God och billig mat och öl. Mitt favoritställe var restaurang Moskva där man efter att ha svartväxlat kunde unna sig både rysk "champagne" och kaviar för en billig peng.
Nu för tiden är ju t ex Prag fullt av turister men på den tiden var det utomordentligt behagligt att besöka staden.


Restaurant Moskva var sagolik! Minns med värme kaviar som kom in på isfat och som man kunde sleva i sig med matsked:) Därtill flöde av god rysk iskall vodka:) Svartväxlingen skedde för min del alltid högst upp på "Vaclavak":)
 

Ystad

Medlem
Jag har flera nära tyska vänner som uppvuxna i östberlin under 70/80talet.. Kan säga att de inte ser tillbaks på kommunism och diktatur med värme. Finns inget gott att säga om DDR och stasi.
Ja, det var tufft på många sätt att leva i DDR.
Men det gick ju att protestera på olika sätt - även om det "kostade". Själv blev jag vid ett tillfälle hotad med inreseförbud. Dessutom, som jag beskrivit ovan, återfanns jag efter murens fall i Stasis register - tillsammans med de flesta av mina Öst-tyska vänner.
 

Ystad

Medlem
Restaurant Moskva var sagolik! Minns med värme kaviar som kom in på isfat och som man kunde sleva i sig med matsked:) Därtill flöde av god rysk iskall vodka:)Svartväxlingen skedde för min del alltid högst upp på "Vaclavak":)

Javisst. Kul att fler än jag har minne från denna trevliga restaurang.
Själv brukade jag oftast växla framför det astronomiska uret. Men det gick ju att växla nästan varsomhelst - min flickvän brukade t ex växla med "toalett-damen" på Interkontinental.

Förresten angående vodka: på den tiden var ju Stolichnaya vodkan som gällde (åtminstone för mig:)) - tyvärr är ju kvalitén nuförtiden inte så bra på denna vara. Nu är det Beluga, eller möjligen Standard, som gäller för mig.
 

Svante

Medlem
Javisst. Kul att fler än jag har minne från denna trevliga restaurang.
Själv brukade jag oftast växla framför det astronomiska uret. Men det gick ju att växla nästan varsomhelst - min flickvän brukade t ex växla med "toalett-damen" på Interkontinental.

Förresten angående vodka: på den tiden var ju Stolichnaya vodkan som gällde (åtminstone för mig:)) - tyvärr är ju kvalitén nuförtiden inte så bra på denna vara. Nu är det Beluga, eller möjligen Standard, som gäller för mig.

För mig gällde (och gäller ännu) Moskovskaya:)
 

palmen

Moderator
Tack för hjälpen.
Kanske ni moderatorer borde "rensa" lite oftare.
Jag har märkt att vissa trådar ibland förstörs för oss som vill diskutera resor.
Om du (eller alla andra på forumet för den delen) tycker att något spårar ur, anmäl inlägget så tittar en moderator på det.
Jag hade inte ens läst denna tråd förärn jag hanterade de anmälningar som kommit in. Med det vill jag säga att vi moderatorer inte läser allt i forumet och lättast är som sagt att anmäla inlägg som är stötande eller bryter mot några regler. Med det så kommer jag inte kommentera något mer om detta, skicka ett PM om det är några mer funderingar.

//Moderator
 

chazzie

Medlem
Kul tråd! Själv har man väl några år kvar innan man kan posta "på min tid..."-inlägg, men tiden går som bekant fort :)
 

Ystad

Medlem
Kul tråd! Själv har man väl några år kvar innan man kan posta "på min tid..."-inlägg, men tiden går som bekant fort :)
Javisst - tiden går fort. Själv tycker jag det kan vara kul att både blicka bakåt (har fått några "gliringar" för det från ungdomarna här på forumet:cool:) och framåt - hur gammal man nu än blir. Jag har egentligen aldrig "samlat på länder" men min stilla förhoppning är att ha passerat 100 besökta innan det är dags att ta på sig "träfracken"...:) Inte så många kvar så det borde jag väl hinna med. Jag har f ö några kompisar som har gett sig tusan på att besöka alla jordens 195 länder innan dom är "klara". (Nu vet inte jag om 195 är en korrekt siffra - men dom påstår det. Som jag förstår det finns det lite olika sätt att räkna på.)
Hur som helst - jag hoppas jag fortfarande hänger med när du postar dina "på min tid..."-inlägg:)
 
Toppen