Senaste nytt

Lämplig kompensation för överbokat hotell?

Inget nytt med att hotellen överbokar. Det kan vi alla vara överens om. Däremot tycker jag att hotellet gjortde fel som inte ringde dig innan och dubbekollade ifall du kommer att komma eller helt enkelt glömt att avboka rummet. Då jag jobbade i en reception så jobbade vi stenhårt med ankomstlistan. Det innebar att vi kontaktade alla gäster som inte hade garanterat sina rum för att återbekräfta deras bokning. Om vi låg riktigt överbokade och på förhand visste att vi skulle behöva turna gäster till andra hotell...då började vi ringa alla gäster som var kvar på ankomstlistan. Det kanske skedde runt 20:00 då man oftast inte har så många rum kvar att checka in. Insåg man att man behöver turna som i Stockholm innebar en taxiresa på mellan 10-30 minuter beroende på hotell- då försökte man alltid kontakta gästen innan denne kom hit. T ex. så kanske de ankommer med tåg från Arlanda och då kanske man hittade en närbeläget hotell. Alla nöjda. Jag tog alltid som vana att i första hand ringa våra statusmedlemmar och det är självklart dem som man i absolut sista hand vill skicka till ett annat hotell. Jag skulle kontakta medlemservice och be dem ordna med kompensation. Och då tycker jag att minst en rumsvip och uppgradering är lämpligt. Du är ju faktiskt en väldigt betydelsefull kund till hela hotellkedjan... och det tåls att upprepas- inget hotell eller kedja har idag råd med missnöjda kunder.
 

Pho

Medlem
Är inte det att du fick hotellnatten gratis en ganska bra kompensation?

Sedan att du tyvärr inte själv får ut något utan bara företaget är ju trist...
 

Skyraider

Medlem
Min flickvän (Carlsson Gold) blev nekad på Radisson Edwardian i London när hon kom sent på kvällen. Blev erbjuden återbetalning eller walk till annat sämre hotell. Vägrade och då "hittade" de ett rum åt henne.
 

Homer

Medlem


Värt att notera är att IHG:s officiella policy bara gäller rum som bokats på IHG.com
A Guaranteed RoomBooking on IHG.com is the best way to guarantee your room. If for any reason your reservation cannot be honored, IHG will provide you with a room and transportation to another convenient and comparable hotel. And, we’ll pay for the full cost of the first night’s lodging price, plus tax. Any advance deposit will be refunded to you.
Book With Us Advantage | Best Price Guarantee or First Night Free | IHG

Punkt 2 som Lojaltylobby hämtat från interndokument finns inte med i den officiella versionen
1. Night at comparable hotel (no charge) and free transportation
2. Free night at the offending property (ask for points)
 

Skyraider

Medlem
Problemet i dessa fall är ofta vad som menas med "convenient". Det som är bekvämt för IHG behöver inte vara det för mig.
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag gör som johhenrik - meddelar dem när jag ung är där. Ibland blir det efter 18/20 och ibland efter 2400.
Har heller aldrig fått walk.
 

Skyraider

Medlem
Jag har heller aldrig fått walk. Men det är ju inte okänt direkt att behandlingen (av elites) inte alltid är på elitnivå-
 
Toppen