Mattias Edstrom
Medlem
Inget nytt med att hotellen överbokar. Det kan vi alla vara överens om. Däremot tycker jag att hotellet gjortde fel som inte ringde dig innan och dubbekollade ifall du kommer att komma eller helt enkelt glömt att avboka rummet. Då jag jobbade i en reception så jobbade vi stenhårt med ankomstlistan. Det innebar att vi kontaktade alla gäster som inte hade garanterat sina rum för att återbekräfta deras bokning. Om vi låg riktigt överbokade och på förhand visste att vi skulle behöva turna gäster till andra hotell...då började vi ringa alla gäster som var kvar på ankomstlistan. Det kanske skedde runt 20:00 då man oftast inte har så många rum kvar att checka in. Insåg man att man behöver turna som i Stockholm innebar en taxiresa på mellan 10-30 minuter beroende på hotell- då försökte man alltid kontakta gästen innan denne kom hit. T ex. så kanske de ankommer med tåg från Arlanda och då kanske man hittade en närbeläget hotell. Alla nöjda. Jag tog alltid som vana att i första hand ringa våra statusmedlemmar och det är självklart dem som man i absolut sista hand vill skicka till ett annat hotell. Jag skulle kontakta medlemservice och be dem ordna med kompensation. Och då tycker jag att minst en rumsvip och uppgradering är lämpligt. Du är ju faktiskt en väldigt betydelsefull kund till hela hotellkedjan... och det tåls att upprepas- inget hotell eller kedja har idag råd med missnöjda kunder.