Senaste nytt

Lämna elektroniken hemma när du åker till USA

Vad jag förstår så hävdar man att tekniken för bomber i datorerna redan finns och att det är därför man inte vill att folk ska ha dem med sig i kabinen. Att lägga dem i bagageutrymmet utan någon som helst koll känns ju mest som hål i huvudet. För mig finns det bara två rimliga alternativ om det nu är såååå farligt:
1. Datorer får inte tas med ombord över huvudtaget, varken incheckat eller i handbagaget.
2. Man förbättrar/förändrar säkerhetskontrollerna för att kunna hantera det nya "hotet".

Personligen så tycker jag då att man borde fokusera på den andra punkten. Ha en "computer drop" vid incheckningsdiskarna där du lämnar datorn, du får ett kvitto på att den är inlämnad, datorn genomgår den extra kontrollen och du kan hämta upp datorn vid gaten, eller som statusförmån så levereras den till loungen.

För att inte oroa sig för stöld av information så kan man säkert lägga datorn i någon form av sele eller fodral som förseglas men fortfarande tillåter svabbning och utökad röntgen. Jag kan inte se att man kan/behöver göra någon annan typ av kontroll. Att skruva isär datorn lär man ju bara göra vid stark misstanke att något inte står rätt till. Om man med hjälp av de stora datortillverkarna kan ordna referensröntgenbilder på innanmätet på deras olika modeller så bör en sådan kontroll ändå kunna gå ganska så snabbt.
 

Dr. Miles

Expert
Lite off topic.

Begränsning av elektronik på flighten från Hong Kong till Storbritannien.
tmp-cam--570191404.jpg


Detta låg på check in diskar på Hong Kong flygplatsen.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Inget nytt på denna fronten senaste veckan? Trump är ju iofs upptagen med sitt resande så administrationen hemma i US kanske inte vågar ta några beslut / yttra sig.
 

Fredrik

Medlem

chazzie

Medlem
Jag vill minnas att för inte så länge sedan kom bestämmelsen att man INTE får checka in större batterier i det incheckade bagaget utan att man måste ha det som carry-on? Allt verkar ytterst märkligt men man får helt klart magkänslan att den egentliga anledningen är terrorhot/säkerhet... Jag har i princip alltid med mig min kamerautrustning när jag reser och det resultat man sett i väskan efter att TSA stoppat ned en betongvisp så vill jag inte ha utrustning för 30k där, men spontant tror jag att om det införs kommer det att tas bort igen eller bli mycket mindre strikt eftersom det kommer att påverka ekonomin negativt, varför mecka med detta när man lika gärna kan ha konferensen någon annanstans?
 
Toppen