Senaste nytt

Läkarintyg vid avbeställning vid sjukdom?

Morgan

Medlem
Vilket är enklaste sättet att få till läkarintyg om man måste utnyttja hemförsäkring eller kreditkortsförsäkring för att avbeställa (en icke-avbokningsbar) resa på grund av sjukdom?

Vad har ni för erfarenheter av vad vårdcentralen säger om man ringer och säger "min tvååring är kräksjuk och vi ska flyga till Thailand i eftermiddag, kan du fixa intyg på att vi inte bör flyga?"

Läkare borde vara trötta på att hantera administration istället för att behandla sjukdomar, men finns det något annat bra alternativ? Någon som vet om nätläkarna är glada i det? Och hur ska man gå tillväga på helgen? Man kan ju knappast åka till akuten för att be om ett intyg på en sjukdom som inte kräver akut vård...

Frågan gäller alltså plötsliga sjukdomar som inte kräver sjukhusvistelse men som ändå kan vara skäl till att senarelägga eller ställa in en resa. Jag tolkar generellt som att villkoren är att man ska ha ett intyg som är skrivet innan resan skulle påbörjats, d.v.s. det går inte att gå till vårdcentralen tre dagar senare och fråga om man vill bete sig korrekt.
 

Hachans

Medlem
Så länge du går och får sjukdomen dokumenterad så brukar det inte vara något problem att få intyget daterat rätt dag men fysiskt några dagar senare. Sen skriver ju inte läkarna intygen själva, det sitter en sekreterare som gör det och sen dubbelkollar läkaren och skriver under innan det skickas till dig.

Nätläkarna kan ju vara intressanta, men jag vet inte om de jobbar med sånt.
 

taxvalp

Medlem
Jag är läkare och på flera mottagningar finns det förtryckta intyg som man bara fyller i och signerar.

I den offentliga sjukvården finns riktlinjer att vi inte ska lägga tid på sådana här intyg och det finns en prislista där regionen debiterar patienten några hundralappar per intyg (även om det inte efterföljs).
 

Morgan

Medlem
Jag är läkare och på flera mottagningar finns det förtryckta intyg som man bara fyller i och signerar.

I den offentliga sjukvården finns riktlinjer att vi inte ska lägga tid på sådana här intyg och det finns en prislista där regionen debiterar patienten några hundralappar per intyg (även om det inte efterföljs).

Tack. Säger riktlinjen att ni behöver ta in personen på undersökning, eller hur ska ni agera i mitt exempel med ett kräksjukt barn som ni rimligen inte vill ha in i vården för att ge intyg?
 

taxvalp

Medlem
Tack. Säger riktlinjen att ni behöver ta in personen på undersökning, eller hur ska ni agera i mitt exempel med ett kräksjukt barn som ni rimligen inte vill ha in i vården för att ge intyg?

Jag jobbar med andra patienter än kräksjuka barn, men jag törs ändå säga att ingen vettig vårdgivare skulle ta in ett kräksjukt barn till sin mottagning om enda skälet var att skriva ett reseintyg...
 

taxvalp

Medlem
Är det du säger att man bara behöver ringa in för att få önskat intyg?

Ja, ring och hör. Däremot ska man känna till att det är noga reglerat i lag vilka intyg en läkare är skyldig att utfärda. Om en läkare känner att de inte har tillräcklig info/inte litar på uppgifterna/inte har tid att utföra ett intyg av detta slag så har man som patient inte mycket att sätta emot.
 

Tonton

Medlem
Har hjälpt kollegor med detta några gånger sista året faktiskt. Alla boendes innanför tullarna i Stockholm.

Det har i princip varit omöjligt att få en tid för att få läkarintyg för sjukt barn/familjemedlem närmsta dagen hos offentliga sjukvården.

Dock så har det gått på typ 15 min med Kry. Värt att påpeka är att det blir kostnadsfritt med exempelvis då Kry/Mindoktor ifall barnet är under 18 år.

Det står tydligt på exempelvis Krys hemsida vilka intyg de kan och inte kan utfärda: https://support.kry.se/hc/sv/articles/115003366105-Kan-KRY-utfärda-intyg-

Utöver det så kan det vara värt att nämna följande, som också nämns här Intyg – KRY -

"Observera också att bestämmelser kan variera och att det är upp till dig som patient att ta reda på vad som gäller hos mottagaren (till exempel försäkringsbolaget, resebolaget etc.) i just ditt fall."

Det har dock inte varit några problem för mina kollegor att använda Kry.
 

taxvalp

Medlem
Har hjälpt kollegor med detta några gånger sista året faktiskt. Alla boendes innanför tullarna i Stockholm.

Det har i princip varit omöjligt att få en tid för att få läkarintyg för sjukt barn/familjemedlem närmsta dagen hos offentliga sjukvården.

Dock så har det gått på typ 15 min med Kry. Värt att påpeka är att det blir kostnadsfritt med exempelvis då Kry/Mindoktor ifall barnet är under 18 år.

Nu går vi lite utanför detta forums intressesfär men i praktiken innebär ju detta att nätläkarbolagen låter skattebetalarna ta notan för att utfärda intyg för inställd resa (som ju inte är sjukvård utan ren administration) såvida det inte dyker upp en räkning senare. För resenären är ju detta förstås ypperlig service...
 

Morgan

Medlem
Nu går vi lite utanför detta forums intressesfär men i praktiken innebär ju detta att nätläkarbolagen låter skattebetalarna ta notan för att utfärda intyg för inställd resa (som ju inte är sjukvård utan ren administration) såvida det inte dyker upp en räkning senare. För resenären är ju detta förstås ypperlig service...

@Tonton vinner ju solklart utifrån min frågeställning - nätläkare torde vara det självklara valet om man smidigt vill ha ett intyg utifrån dagens regler

Ska man se det från ett större perspektiv kan jag tycka att försäkringsbolagen borde hantera det här själva, SOS International/kreditkortens spärrtjänster är väl bemannade dygnet runt: Istället för att ringa en nätläkare via Kry borde försäkringsbolaget kunna ha en administratör eller liknande som frågar några frågor och baserat på det godkänner/avslår utfärdande av intyg som utfärdas elektroniskt. Det är som sagt inte vård det handlar om utan administration...
 
Toppen