Senaste nytt

Lägg ett bud på en uppgradering av din SAS-resa

Moco

Medlem
Hmm har alltid fått känslan att OT inte är känt för gemene man och därför var det ganska lätt att få till en upgrade ganska billigt på sträckor som inte är super populära. Nu lär ju SAS göra mycket reklam för deras nya auktionsfunktion så fort den släpps så att även Svensson kommer att ha koll på detta - vilket gör att det kommer att bli svårare att uppgradera och högre priser för uppgraderingarna. Trist.

Svårt att säga. Många flygbolag erbjuder redan uppgradering via Plusgrade. Det varierar väldigt hur beläggningen ser ut och jag vågar påstå att det ganska ofta går att uppgradera vid t.ex. gate ändå. Bara för att medlemmar på detta forum är medvetna betyder det inte att "Svensson" är benägen att betala 5000 mer för en uppgradering till business - jag betvivlar det. Antalet premiumpassagerare i de nordiska länderna är försvinnande få generellt sett och betalningsviljan låg.
 

toer00

Medlem
"Svensson" är för snål för att buda...
Hen vill alltid ha billigaste GO priset.
Det bli nog bara de initierade som kommer att riktigt försöka buda...
 

tomle

Medlem
Ska buda 40000 poäng för upgrade från Go till Business på min long haul den 6 maj, ska bli spännande att se om det går igenom eller om detta medför att priserna på upgrades kommer att öka. Går det inte igenom så kan man ju alltid fråga vid gate.
 

Moco

Medlem
Ska buda 40000 poäng för upgrade från Go till Business på min long haul den 6 maj, ska bli spännande att se om det går igenom eller om detta medför att priserna på upgrades kommer att öka. Går det inte igenom så kan man ju alltid fråga vid gate.

Plusgrade gäller väl, om det nu inte är SAS-specifikt, cash? Du budar en summa pengar, inom vissa förbestämda intervall, inte poäng.
 

Agö

Medlem
Ska buda 40000 poäng för upgrade från Go till Business på min long haul den 6 maj, ska bli spännande att se om det går igenom eller om detta medför att priserna på upgrades kommer att öka. Går det inte igenom så kan man ju alltid fråga vid gate.
Det är ju normalpris. Lägg ett skambud.
 

Kimmen00

Medlem
Hmm har alltid fått känslan att OT inte är känt för gemene man och därför var det ganska lätt att få till en upgrade ganska billigt på sträckor som inte är super populära. Nu lär ju SAS göra mycket reklam för deras nya auktionsfunktion så fort den släpps så att även Svensson kommer att ha koll på detta - vilket gör att det kommer att bli svårare att uppgradera och högre priser för uppgraderingarna. Trist.

Tror att minst 90% (~99%?) av "Svensson" aldrig skulle betala för en uppgrade, det är billigast som gäller snarare..
 

Thornado

Medlem
Det är ju normalpris. Lägg ett skambud.

Fast att betala 40k poäng via Plusgrade är ju en betydligt bättre deal än att betala det vid gate. Under antagandet att det är en av de långa linjerna (HKG, SFO, LAX, PVG, NRT), att man är EBG+, samt att det blir Business Saver på den uppgraderade biljetten och att man hade en billig Go i grunden så tjänar man ju 5625 poäng extra på denna resa, så egentligen betalar man bara 34375 poäng för uppgraderingen, och dessutom får man 5625 ytterligare baspoäng som bidrar till ny status, vilket ju också får anses vara värt en del.

Så just hur miniminivån för uppgradering med poäng via denna tjänst kommer att hamna blir ju intressant. När det gäller pengar så är det väl rimligt att anta att godkända bud kommer att ligga i storleksordningen av tidigare OT-kostnader och uppåt.
 

Agö

Medlem
Fast att betala 40k poäng via Plusgrade är ju en betydligt bättre deal än att betala det vid gate. Under antagandet att det är en av de långa linjerna (HKG, SFO, LAX, PVG, NRT), att man är EBG+, samt att det blir Business Saver på den uppgraderade biljetten och att man hade en billig Go i grunden så tjänar man ju 5625 poäng extra på denna resa, så egentligen betalar man bara 34375 poäng för uppgraderingen, och dessutom får man 5625 ytterligare baspoäng som bidrar till ny status, vilket ju också får anses vara värt en del.

Ett skambud är fortfarande bättre än ovanstående. Om man får igenom det vill säga. Det är ju själva tjusningen med auktioner.

Så just hur miniminivån för uppgradering med poäng via denna tjänst kommer att hamna blir ju intressant. När det gäller pengar så är det väl rimligt att anta att godkända bud kommer att ligga i storleksordningen av tidigare OT-kostnader och uppåt.

Det är ett vågat antagande. Lufthansa har väl satt ett betydligt högre lägsta bud för accept än vad den normala Optiontownuppgraderingen med SAS på långlinjer kostade?
 

Thornado

Medlem
Ett skambud är fortfarande bättre än ovanstående. Om man får igenom det vill säga. Det är ju själva tjusningen med auktioner.

Jovisst är det så, lägre är ju alltid bättre så länge man vinner. Får man igenom ett bud på 5k poäng så tjänar man till och med på affären. Jag skulle dock bli förvånad om det är möjligt att buda lägre än 40k. Tids nog så får vi ju dock se hur det ser ut

Det är ett vågat antagande. Lufthansa har väl satt ett betydligt högre lägsta bud för accept än vad den normala Optiontownuppgraderingen med SAS på långlinjer kostade?

Jo, det är förvisso sant, och givetvis är ju detta en klar möjlighet för SAS att göra en enhancement och höja kostnaden. Å andra sidan så har man ju tidigare ansett det vara värt att sälja uppgraderingar för OT-priset tidigare, så man kan ju tycka att det fortfarande borde kunna vara en acceptabel affär för dem (pga auktionsförfarandet så bör ju det genomsnittliga priset de får per uppgradering fortfarande bli högre).

Men men... Den som lever får se.
 

toer00

Medlem
Tror att minst 90% (~99%?) av "Svensson" aldrig skulle betala för en uppgrade, det är billigast som gäller snarare..

Exakt!
Känner folk som åker via London till Bangkok och tar en 6 timmars stopover bara för att "monkey" biljetten varit typ 100 kr billigare än direkt med tex TG....
Så att dessa nu ens skulle fundera på något annat...tror inte det ...
 
Toppen