Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

Tostarp

Medlem
Jag var ute på en liknande trip for ett par veckor sedan. Visade endast upp test på två ställen. En restaurang i Tyskland samt vid gränsen mellan Tyskland och Danmark, riktning Danmark. Allt annat funkade precis som vanligt. Tex inte ett enda hotell frågade efter något. Så med bil i Europa är det bara att fräsa omkring...
 
Jag var ute på en liknande trip for ett par veckor sedan. Visade endast upp test på två ställen. En restaurang i Tyskland samt vid gränsen mellan Tyskland och Danmark, riktning Danmark. Allt annat funkade precis som vanligt. Tex inte ett enda hotell frågade efter något. Så med bil i Europa är det bara att fräsa omkring...
Exakt min känsla. Alla länder, restauranger och nöjesaktiviter har öppnat en med öppna armar. Trots avrådan från Sverigesregering....
 

Fredrik

Medlem
Det finns väl ingen avrådan från att resa inom Europa?

Precis som resten av EU har begränsningar rullats tillbaka eller tagits bort nyligen. Då talar jag inte bara om begränsningar av resor mellan länder men även vad man får göra inom varje land.
 

NyfikenGrau

Medlem
Avrådan var feval av ord. Jag syftade till den information som ges på tex Sweden abroad om lägesbild och status i olika länder.

Väldigt lite stämmer mot verkligheten!

Fast det är viktigt att göra skillnad på regler och erfarenheter/efterlevnad. Du har skrivit "krav på.." i flera punkter och dragit slutsatsen Nej för att ni inte blev kollade eller andra inte hade mask (exempelvis) men har du kollat att det verkligen inte är krav på någon punkt där du skrivit nej? Jag tycker tråden är jättebra och har till stor del samma erfarenheter av tex Italien och Österrike som du. Men i Österrike är jag exempelvis rätt säker på att det fortfarande är krav på att visa vaccinpass/testintyg på restaurang både inomhus och utomhus, men vi behövde bara visa på 2 av 8 ställen, så ingen vidare efterlevnad. Men det betyder inte att det inte är krav på det.
 

Hachans

Medlem
Jag var ute på en liknande trip for ett par veckor sedan. Visade endast upp test på två ställen. En restaurang i Tyskland samt vid gränsen mellan Tyskland och Danmark, riktning Danmark. Allt annat funkade precis som vanligt. Tex inte ett enda hotell frågade efter något. Så med bil i Europa är det bara att fräsa omkring...

Som du säkert vet så bestämmer varje delstat sina egna regler, särskilt vilka kontroller som införs vid vilka incidenstal. Det är till och med ner på kommunnivå i vissa fall. Och reglerna ändras snabbt, och efterlevnaden likaså.

Min sambos tio antigenprov för hotellincheckningar under två veckor ger en annan bild. Endast en gång tog vi ett test som hotellet sen inte kollade, men jag tror det kanske hade och göra med nybörjaren i receptionen än att hotellet inte hade sin policy.

Men det var det som gällde precis då, och jag hade nog aktat mig för att försöka ge en generell bild av enstaka upplevelser, framförallt i ett land så uppdelat som Tyskland.
 

MTheC

Medlem
Kan rapportera lite om Portugal. Formellt finns en hel del restriktioner men efterlevnaden var låg. Väldigt tomt på turister också så knappast någon risk för trängsel.

Krav på test vid inresa (med flyg)
- Ja (pcr eller antigen), om man inte under 12 år eller fullvaccinerad sedan 2 veckor
Restauranger - Öppna,
Barer - Öppna.
Krav på ansiktsmask - Formellt sett ja (både inne och ute). Inne följs det relativt väl men väldigt dåligt ute.
Krav på att visa upp covidpass på restauranger, museum mm - Barer, caféer, restauranger har begränsningar på helger i högriskområden (bl a Lissabon) då man måste ha test för att få äta inne kvällstid. Går dock att göra på snabbtest på plats (många erbjuder gratis, annars kan man köpa för €2-3). Efterlevnad sisådär, av 6 besök där det skulle krävas kollades det på 1 ställe.
Hotell: Krav på negativt testresultat för incheckning (eller vaccinerad), går dock att göra snabbtest på plats som oftasts tillhandahålls kostnadsfritt.
Nöjesattraktioner - Mestadels öppet
 

Hachans

Medlem
Kan rapportera lite om Portugal. Formellt finns en hel del restriktioner men efterlevnaden var låg. Väldigt tomt på turister också så knappast någon risk för trängsel.

Krav på test vid inresa (med flyg)
- Ja (pcr eller antigen), om man inte under 12 år eller fullvaccinerad sedan 2 veckor
Restauranger - Öppna,
Barer - Öppna.
Krav på ansiktsmask - Formellt sett ja (både inne och ute). Inne följs det relativt väl men väldigt dåligt ute.
Krav på att visa upp covidpass på restauranger, museum mm - Barer, caféer, restauranger har begränsningar på helger i högriskområden (bl a Lissabon) då man måste ha test för att få äta inne kvällstid. Går dock att göra på snabbtest på plats (många erbjuder gratis, annars kan man köpa för €2-3). Efterlevnad sisådär, av 6 besök där det skulle krävas kollades det på 1 ställe.
Hotell: Krav på negativt testresultat för incheckning (eller vaccinerad), går dock att göra snabbtest på plats som oftasts tillhandahålls kostnadsfritt.
Nöjesattraktioner - Mestadels öppet

Är det fortfarande reseförbud till och från Lissabon på helgerna?
 
Toppen