Senaste nytt

Kvalificering till BA silver och guld - Iberia OK?

ELOS

Medlem
Hej! jag ringde till BA och de hävdar att det enbart är BA flighter som räknas som de 4 segment som behjövs för att möjliggöra återkvalificering till sitt BA silver eller guld-kort. Är det inte så att Iberia kodade fligher (IB) också gäller dvs CPH-MAD-LAX t o r ger 4 kvalificerande segment?
 

agehall

Medlem
IB kodade flighter på IB-metall bör vara ok. Iaf hävdar FlyerTalk detta. Det krävs aldrig BA-metall för att det ska vara en kvalificerande flight det räcker med att det är en BA-kodad flight. Däremot kan man ha tex AA-prefix på BA-metall och det är en kvalificerande flight.

Om jag inte missförstått något, så ser det ut så här:

Prefix/OperatörBA-prefixIB-prefixAnnat
BA-operatedOKOKOK
IB-operatedOKOK
Annat bolagOK
 

ELOS

Medlem
Kan vi bli SÄKRA på något sätt?? Känns ju verkligen förargligt om man bokar IB 4 sträckor så MÅSTE det vara BA metal eller BA kodade flygnngar med IB.
 

agehall

Medlem
Kolla på BA.com. About Tier Points | Executive Club | British Airways säger

BA.com skrev:
BA flights are:
  • flights operated by British Airways, including franchises and BA CityFlyer
  • codeshare flights on other carriers with a BA flight number
  • flights operated by Iberia, including franchises, with an IB flight number

Som vanligt så bevisas min teori om att slumpmässig spåkärring vet mer än folk som sitter i kundtjänst...
 

ELOS

Medlem
Tack Du är en klippa. Jag var antagligen för ivrig för att finna svaret för att blunda för detta:)
 

agehall

Medlem
Lätt hänt. Man kunde ju hoppas att deras kundtjänst hade läst innantill och gett dig rätt svar. Tyvärr händer det i princip aldrig, oavsett flygbolag.
 

JensE

Medlem
Jag fick IB flighter som kvalificerade resor tidigare i år. Var precis efter TP reset.
 

Homer

Medlem
Den här frågan kommer ju upp stup i kvarten, innan någon frågar så är:

Iberia franchises:

- Iberia
- Iberia Express
- Air Nostrum

men INTE Vueling med IB flight nummer (däremot kan man tjäna Iberia Elite points och Avios via IB+)
 
Toppen