Senaste nytt

Kuala Lumpur, Malaysia under nyår 2013-2014

Alf

Medlem
Jag skall åka dit vid samma tidpunkt som du men har heller inte varit där. Många jag pratat med har avrått från Langkawi därför den är så turistaktig. Jag var inne på samma plats i Pankor som verkar trevlig. Jag hittade ett ställe till på samma plats som inte var fullt så dyrt och som jag funderar på Pangkor Island Beach Resort - great holiday resort in Malaysia. Halva tiden tänker vi bo i KL och där blir det på Shangri La som många på detta forum lovordat. Priserna är riktigt bra för att vara över nyår så det får bli Horizon Club under boendet.
 

sepbemi

Medlem
@Anneli, om du inte redan har bokat kan jag verkligen rekommendera Pangkor Laut resort, var där en vecka förra sommaren.
Resorten ligger på en privat ö, väldigt lugnt och avskilt.
Passa även på att boka overwater-villa, magiskt.
IMG_2235.jpg
PM om du vill ha fler detaljer.
 

nilsson

Medlem
Jag får instämma med övriga och säga att KL är mycket prisvärt. Själv bor jag alltid på Westin, men det är mer av gammal vana än någon ingående jämförelse.
 

adhoc76

Medlem
KL är härligt så ni får säkert några bra dagar där... Sök upp gatan Jalan P Ramlee - där ligger en massa barer på rad, en del av dem riktigt schyssta faktiskt (rena och fräscha) och bra drinkar... Borneo kan vara ett vettigt alternativ när ni åker vidare. Fast min personliga favorit är annars Filippinerna... Skulle inte tveka på att åka vidare från KL till Filippinerna... Har gjort det två gånger... Helnöjd!
 

Ubbe

Medlem
Borneo kan vara ett vettigt alternativ när ni åker vidare. Fast min personliga favorit är annars Filippinerna... Skulle inte tveka på att åka vidare från KL till Filippinerna... Har gjort det två gånger... Helnöjd!

Filippinierna är grymt bra. Till nyår känner jag att vi inte har tid eftersom vi vill träffa vänner i Cambodia till jul.

För er som inte varit i Cambodia så bjuder jag på en rätt okänd länk:
Song Saa Private Island | Luxury that treads lightly…
Lite "high prices" men 5 eller 6 stjärnor räcker visst inte till för betyg. Ser häftigt ut...
Bröllopsresa eller varför inte bara för njutning.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Instämmer med tidigare att KL är väldigt prisvärt när det gäller att bo på lyxhotell - min uppfattning är att det är billigare än Thailand när det gäller den varan. Åtminstone om man definierar lyxhotell med de som har fem stjärnor...

Bodde ett par nätter på Marriott Renaissance Kuala Lumpur våren 2011 och var väldigt nöjda.

Mest imponerande var nog den fullständigt magnifika frukosten! ;-)

Malaysia är ett trevligt land att utforska som turist. Många fina paradisöar och vilda Borneos djungler. Särskilt kanske om man har tröttnat på dess något uttjatade granne i norr.
 
Last edited:

Luft

Medlem
Nu skulle alltid kunna åka ut till Langkawi som är ett kort hopp från KL när ni har tröttnat på doften av durians. Datai och Andaman är ett mycket trevliga hotell att bo på som jag kan rekommendera. Ett litet lyxigare alternativ är Pangkor Laut Malaysia Spa Vacation and Beach Holiday Accommodation - Pangkor Laut Resort

Kan varmt rekommendera Langkawi! Jag kom precis hem från min vistelse på The Datai Langkawi, ett underbart hotell med ett helt unikt läge mitt i regnskogen. För några år sedan bodde jag på Pangkor Laut Resort, men jag håller inte alls med dig om att detta hotell skulle vara lyxigare än The Datai. Personligen anser jag att både miljön, rummen och servicen är betydligt bättre på The Datai, men det var som sagt ett antal år sedan jag bodde där.

Ett annat mycket bra hotell på Langkawi är annars Four Seasons, vilket jag har hört mycket bra om från vänner och familj. Jag skulle undvika att bo på The Andaman. När jag promenderade förbi The Andaman såg det ut att hålla betydligt lägre kvalitet än The Datai, samt att det inte alls har samma fantastiska läge.

När det gäller att Langkawi är turistaktigt håller jag till viss del med, det är dock inte i närheten av det jag har upplevt i Thailand! Längs Pantai Cenang (den mest aktiva stranden) finns det mängder med hotell, restauranger och affärer. Langkawi har också en jättefin Cable Car som tar dig upp till bergstopparna och till Langkawi Sky Bridge (som tyvärr är stängd för tillfället), vilket gör att du får en mycket fin vyn över ön. Men om man vill undvika detta går det mycket bra att bo på hotell som The Datai. Detta hotell känns otroligt lyxigt och avskilt. Personligen tycker jag dock att det är just denna kombination av vissa turistaktiga element, samt avskilda hotell som The Datai som gör Langkawi så bra. Man får det bästa av två världar!
 

Alf

Medlem
Jag kollade priserna på The Datai för den tid som är aktuell för mej, i slutet av dec. Priserna för fyra nätter ligger på 30.0000-40.000 SEK.
Det tycker jag inte är vettiga priser, för mej finns inte så pass mycket mervärde i bara ett boende oavsett om det ingår gratis champagne. Ett rum i KL på Shangri-La Horizon club kostar 1500 SEK natten och jag får dessutom mer för pengarna. Men som sagt, valet är fritt.
 
Toppen