Jag har tidigare skrivit om resan till Miami med Austrian i business. Lite kul att på hemvägen få åka två Boingtrotjänare, först B767-300 (strax under 20 år gammal) och sedan B737-600 (drygt 20 år), men detta ska handla om själva kryssningen med Celebrity Equinox. Det var tredje gången vi åkte med detta fartyg (första då det var helt nytt). Tidigare har vi åkt i Aquaclass vilket kan lite jämföras som premium/plus men denna gången lyxade vi till det med svitklass. Jämförelsen mellan Aquaclass och svit kan väl beskrivas som att den senare är mittemellan first och business. Hade vi tagit en större svit hade det definivt varit first. I och med att vi i bokningen fick förbetald drick, premium dryckespaket och 300 sk OBC (on board credit) så blev priset samma som aqua (totalt 60 000 sek för två för 10 dagars kryssning, dyrare än tidigare kryssningar men svenska kronon är ju låg f.n). Vi firade dessutom att i varit gifta 40 år så det var ju en anledning att lyxa till det.
Själva kryssningen utgick från Fort Lauderdale och södra karibien (Grand Cayman, som vi missade pga höga vågor, ABC-öarna och till sist Key West) och tillbaka. Mycket trevlig rutt.
Nu mer till själva svitfördelarna:
Eftersom vi var tidiga till terminalen fick vi vänta utanför innan de öppnade boarding. Celebrity har numera en app där du gör all incheckning, inklusive lägga in foto. När de öppnade var svitgäster de första som släpptes in och då till en lounge i terminalen, med förfriskningar. När själva ombordstigningen öppnade ca 11.00 blev vi eskorterade till Retreat lounge ombord (enbart för sviter) av Alexandra som var sk Retreat lounge concierge. I denna erbjöds mer snacks och riktigt fika från baren. En kall öl i solen hägrade dock mer så vi gick förbi hytten och lämnade handbagaget fvb tlll baren på soldäck. Hytten var inte helt klar förrän kl 13, men det gick bra att lämna ifrån sig. Dessutom fanns de sk seapass (kortet du nyttjar för alla saker ombord inklusive för att komma in i hytten) i ett kuvert utanför.
Senare på eftermiddagen tog vi hytten i besittning, en sk skysuite vilket är den minsta i kategorin. Hytten var trevlig och något större än aquaclass.
Sedan kom vår butler förbi och presenterade sig och förklarade var han kunde erbjuda, vilket i princip var allt vi kunde önska "just give me a call" Dessutom stod en flaska bubbel på kylning
Efter lite sailaway på översta däck så packade vi upp väskorna som levererats och sedan avnjöt vi bubblet på balkongen
Såsmåningom gick vi till middagen efter att ha passerat Retreat lounge för lite förfriskningar
Det finns en särskilt restaurang för enbart svitgäster med totalt 88 platser (134 svitplatser totalt) och den var suverän. Underbart service.Luminae heter den.
Ytterligar område för svitgäster är Retreat sundeck. Sköna solsängar och fåtöljer samt givetvis ypperlig service. De hämtade lunch från Luminae om man ville.
När vi lämnade Bonaire blev vi inviterade på sailaway på helikopterplattformen längst fram i fören.
Vid andra tillfällen än detta var även andra gäster inviterade. Det är lite slumpmässigt vem som får detta.
Förutom det jag nämnt så blev även avstigningen väldigt bra för svitgäster. När vi kom till Key West så fick alla passagerare genomgå immigration ombord. Denna gick väldigt smidigt och innebar att det inte var några köer i Fort Lauderdale (förra gången stod vi 1 1/2 timme i immigrationkö där).
När vi ville gå av sista dagen gick vi till retreat lounge och väntade där med full service tills vi tyckte det var dags. Då eskorterade de oss ut bakvägen och direkt till landgången förbi kön. Väskorna stod och väntade i en fålla märkt premium. Efter tullfiltret var vi igenom. Hela avstigningen tog 5 minuter.
Sviterfarenheten gav verkligen mersmak, med allt som erbjöds. Allt är givetvis fråga om pris och om man tycker det är värt det. Men denna gång var det definitivt det.
I hamnen i Bonaire
Själva kryssningen utgick från Fort Lauderdale och södra karibien (Grand Cayman, som vi missade pga höga vågor, ABC-öarna och till sist Key West) och tillbaka. Mycket trevlig rutt.
Nu mer till själva svitfördelarna:
Eftersom vi var tidiga till terminalen fick vi vänta utanför innan de öppnade boarding. Celebrity har numera en app där du gör all incheckning, inklusive lägga in foto. När de öppnade var svitgäster de första som släpptes in och då till en lounge i terminalen, med förfriskningar. När själva ombordstigningen öppnade ca 11.00 blev vi eskorterade till Retreat lounge ombord (enbart för sviter) av Alexandra som var sk Retreat lounge concierge. I denna erbjöds mer snacks och riktigt fika från baren. En kall öl i solen hägrade dock mer så vi gick förbi hytten och lämnade handbagaget fvb tlll baren på soldäck. Hytten var inte helt klar förrän kl 13, men det gick bra att lämna ifrån sig. Dessutom fanns de sk seapass (kortet du nyttjar för alla saker ombord inklusive för att komma in i hytten) i ett kuvert utanför.
Senare på eftermiddagen tog vi hytten i besittning, en sk skysuite vilket är den minsta i kategorin. Hytten var trevlig och något större än aquaclass.
Sedan kom vår butler förbi och presenterade sig och förklarade var han kunde erbjuda, vilket i princip var allt vi kunde önska "just give me a call" Dessutom stod en flaska bubbel på kylning
Efter lite sailaway på översta däck så packade vi upp väskorna som levererats och sedan avnjöt vi bubblet på balkongen
Såsmåningom gick vi till middagen efter att ha passerat Retreat lounge för lite förfriskningar
Det finns en särskilt restaurang för enbart svitgäster med totalt 88 platser (134 svitplatser totalt) och den var suverän. Underbart service.Luminae heter den.
Ytterligar område för svitgäster är Retreat sundeck. Sköna solsängar och fåtöljer samt givetvis ypperlig service. De hämtade lunch från Luminae om man ville.
När vi lämnade Bonaire blev vi inviterade på sailaway på helikopterplattformen längst fram i fören.
Vid andra tillfällen än detta var även andra gäster inviterade. Det är lite slumpmässigt vem som får detta.
Förutom det jag nämnt så blev även avstigningen väldigt bra för svitgäster. När vi kom till Key West så fick alla passagerare genomgå immigration ombord. Denna gick väldigt smidigt och innebar att det inte var några köer i Fort Lauderdale (förra gången stod vi 1 1/2 timme i immigrationkö där).
När vi ville gå av sista dagen gick vi till retreat lounge och väntade där med full service tills vi tyckte det var dags. Då eskorterade de oss ut bakvägen och direkt till landgången förbi kön. Väskorna stod och väntade i en fålla märkt premium. Efter tullfiltret var vi igenom. Hela avstigningen tog 5 minuter.
Sviterfarenheten gav verkligen mersmak, med allt som erbjöds. Allt är givetvis fråga om pris och om man tycker det är värt det. Men denna gång var det definitivt det.
I hamnen i Bonaire