Senaste nytt

"Kryphål" i Amex 2-4-1. Eller?

agehall

Medlem
Jag tror det är helt lugnt om det står att vouchern är utskriven 2016. Det är dock väldigt riskabelt att försöka trigga den så sent att man får till det där, så det är inget jag skulle rekommendera någon. Lätt hänt att den triggas för tidigt eller inte alls...
 

palmen

Moderator
Jag triggade min voucher för något år sedan på nyårsafton för just detta ändamål, men jag använde den året efter.
Har dock för mig det står något i villkoren om att den är giltig intjänandeår plus nästa år även om man också kan läsa utskriftsdatum någon annan stans. Intjänandeår har inget med utskriftsdatum att göra.
 

Volatyle

Medlem
Kan meddela att jag mejlade deras kundtjänst och ställde frågan (rent hypotetiskt); "Om en voucher har ett utskriftsdatum i Jan-2016 är den då giltig både 2016 och 2017?"

Svaret från Amex var;
"Rent generellt så gäller voucher från året som vi skickar ut den, samt hela nästkommande år."

Deras villkor säger;
""Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum."

Jag upplever att svaret från kundtjänst avviker en del från vad det står i villkoren, to be frank.. :) Samtidigt kan dom ju inte gärna skrivit ut den efter dom skickat den, så jag vet inte riktigt vart dom vill komma med det svaret... Och vadå rent generellt? Snacka om att medvetet lämna dörrar öppna. Antingen säger ju villkoren en sak eller inte, därav finns det villkor.
 

agehall

Medlem
Jag tror faktiskt att ju fler kontakter du har med AmEx ang detta, desto större är risken att de upptäcker sitt misstag och bakdaterar din voucher.

Det här är precis som med mistake fares - kontakta aldrig flygbolaget (amex)! Jag tror att det är väldigt få personer som håller på med detta - de flesta har snarare problemet att de har får många vouchers nu - så om ingen lyfter fram detta för AmEx så kommer det att funka. Men varje gång det ställs frågor om det och någon har anledning att fundera över det, så är risken att det blir ändringar.
 

Volatyle

Medlem
Jag tror faktiskt att ju fler kontakter du har med AmEx ang detta, desto större är risken att de upptäcker sitt misstag och bakdaterar din voucher.

Det här är precis som med mistake fares - kontakta aldrig flygbolaget (amex)! Jag tror att det är väldigt få personer som håller på med detta - de flesta har snarare problemet att de har får många vouchers nu - så om ingen lyfter fram detta för AmEx så kommer det att funka. Men varje gång det ställs frågor om det och någon har anledning att fundera över det, så är risken att det blir ändringar.

Du har nog helt rätt - det var nog kanske inte så smart att ställa frågan till deras kundtjänst. Nu uppgav jag ju inga personliga uppgifter och ställde frågan hypotetiskt, men jag har ett ovanligt efternamn så det finns en överhängade risk att dom öppnade upp min profil ändå genom att bara söka på mitt namn... Skit också.

Vol
 

Gus

Medlem
En OT fråga bara. Måste man ha ett aktivt Amex när man använder vouchern? Eller kan jag direkt när jag fått vouchern säga upp mitt Amex och sedan använda vouchern tex nästa år.
 

Dr. Miles

Expert
En OT fråga bara. Måste man ha ett aktivt Amex när man använder vouchern? Eller kan jag direkt när jag fått vouchern säga upp mitt Amex och sedan använda vouchern tex nästa år.
Nej.
Det har vi fått ett förtydligande svar från SAS när Martin gjorde en intervju.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen