Senaste nytt

Kroppsvisitation av tullen

JonW

Medlem
De skall väl ha någon form av skäl/misstanke, men kan nog rent konkret räcka att det finns ett tips/misstanke om någon generell misstanke om smuggling/brott, utan att gå in på individnivå. Har mest hört som Agö skriver att tullen i skåne (helsingborg/knutpunkten samt öresundsbron/tågen) kör detta koncept "relativt" ofta.Vet inte vad som är ofta dock...
Misstankerekvisitet som finns för kontroll inom EU (inte Schengen!) är en ren schimär i praktiken. Tullarna är helt fria att själva formulera "misstankar" som det passar dem.
En dambekant som kom från Amsterdam i somras blev utsatt för en mycket grundläggande visitering, man öppnade inslagna presenter etc.
Hon frågade om de verkligen hyste misstanke mot henne.
- Ja, jag blev misstänksam mot dig ifrån början!
- Och vad grundar sig misstankarna på?
- Jag tyckte du hade misstänkt mycket bagage...

Hon hade med sig en större resväska samt handbagage, och var som sagt tjej......
 

David

Medlem
Jag har bara blivit stoppad på AMS på väg hem från Kina. De letade efter piratkopior.
Tror de stoppade mig för att jag dröjde mig kvar på non Schengen sidan av terminalen, hade lay over på sex timmar.

Har en Holländsk polare borta i Kina och det skulle aldrig falla honom in att ens ta med en st pirat-DVD till Holland. De är tydligen övernitiska när det gäller piratgrejer.
 

Dr. Miles

Expert
Har en Holländsk polare borta i Kina och det skulle aldrig falla honom in att ens ta med en st pirat-DVD till Holland. De är tydligen övernitiska när det gäller piratgrejer.
Jag har hört och sett i Paris CDG kollar tullen kineserna extra noga. Om de(kineser) bär någon kopia av västerländsk märke, åker man fast och får betala höga böter.
Även kinesiska utrikesdepartmentet har varnat resebyråer i Kina om detta.
 

FF#1

Medlem
Att bli tagen av tullen är som tur är rätt ovanligt, det närmaste jag har varit är i våras när jag kom från DCG-ARN med sista planet, trött och sliten efter en veckas slit. En tullare frågade mig var jag kom ifrån, svarade Paris så sa han godkväll, var god passera.

En annan rolig episod var på ARN, kom in från BRU sent en kväll, var en vovve i tullfiltret... såg att den reagarade kraftigt när jag kom gående, men det var inte jag som var målet utan killen bredvid mig med rastaflätor och axeremsväska som såg lagom "flummig ut" såg riktigt hur rädd han vart när de grep tag i han och förde borta han...

Har inte hört om någon som har blivit kroppsvisiterad på någon svensk flygplats.
 

JonW

Medlem
Aldrig råkat ut för och aldrig sett att tullarna gjort något annat än att prata med varandra. De gångerna jag landar sent brukar det vara nerdraget och stängt för dagen, vilket jag tycker är lite lustigt.
Helt otroligt att tullen verkar tro att knarksmugglare är vänliga nog att anlända under deras ordinarie arbetstider.
Jag har nog landat ca 10 ggr med TG 960, som kommer in 06-07.
Såsom enda reguljära direktflyg från Thailand borde den vara högprioriterad ur knarksynpunkt.
Men samtliga tillfällen har tullgränsen inte bara varit obemannad, utan nedsläckt med neddragna jalusier som om de vore rädda för inbrott!!

Landar man däremot från nån biz-destination som LON/FRA/CDG vid 10-11 så står det tullare på rad och spanar, dock aldrig resulterande i något ingripande vad jag sett.
 

NotRyan

Medlem
Landar man däremot från nån biz-destination som LON/FRA/CDG vid 10-11 så står det tullare på rad och spanar, dock aldrig resulterande i något ingripande vad jag sett.

Ankommande från ex. Colombia lär väl komma in via de stora hubbarna så det är nog inte bizniz-paxens undangömda förmögenheter dom är ute efter... :D
 
Johan1:86280 skrev:

Minnet kanske sviker, men det han har utsatts för kallas kroppsbesiktning och får endast genomföras efter beslut om husrannsakan. Skillnaden mot en kroppsvisitation är "djupet" av undersökning. Vid besiktningen kan man även ta invärtes prover. I och med att det krävs beslut om husrannsakan krävs även högre misstanke om brott.

Detta gäller inom Sverige och som sagt, minnet kanske sviker, det var mer än 10 år sedan jag gick vaktchefskursen(inte "vanlig" abab-vakt). Mina 5 cent... :)
 
En kund till mig flög till USA på 90 talet och hade glömt sitt läkarintyg som bekräftar hans titanhöft, han tycker inte om plasthandskar efter det......
 
Toppen