Senaste nytt

Kroppsvisitation av tullen

Abbe

Medlem
Stämmer bra! Alla resenärer från Amsterdam kontrolleras extra mycket, de började göra detta för ett par månader sen.
 

Senator

Moderator
Klassisk Hassan från innan Schengen lämpligt kanske? :)
http://m.youtube.com/#/watch?v=EAKrlqCOn7U&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DEAKrlqCOn7U
 

SvartMjolk

Medlem
När jag bodde i Amsterdam flög jag av naturliga själv flera gånger mellan AMS och ARN. Det var knarkhund varje gång. Var dock aldrig med om att någon på samma flight blev ivägförd. Det var jag däremot med om i Bratislava. Alla väskor var öppnade av polis och det var flera knarkhundar på plats. Vi kom från Prag. Hundarna reagerade starkt och skällde frenetiskt. Såg aldrig att de tog något dock.

Dock måste jag tyvärr hålla med om att vissa som jobbar inom tull genomför en extra koll på svenskar med invandrarbakgrund helt utan anledning. Jag reser minst en gång om året med ett större sällskap på cirka 20 personer. Alla gånger hittills så har de två som har invandrarbakgrund blivit "genomsökta" eller utfrågade minst en gång per resa. Övriga har varken behövt vara på frågor eller blivit "genomsökta". Trist, men sant.
 
Jag blev stoppad i tullen i Sydney på utgående flight mot Auckland. Lång, blond, svensk och glasögon. Såg lika farlig ut som en teddybjörn.

När dom visiterat klart så frågade jag om jag såg farlig ut, tanten skrattade och sa "vi kan inte bara stoppa muslimer, det ser så dåligt ut för statistiken". Eh ok!
 

cmj

Medlem
Blev själv stoppad i Doha förra året, väskorna skulle genom X-rayn och vi blev utfrågade. Lång, blond och ser helt ofarlig ut. Inte en enda arab som blev stoppad under tiden som vi var där...
 

gdaily

Medlem
Jag blev stoppad i tullen i Sydney på utgående flight mot Auckland. Lång, blond, svensk och glasögon. Såg lika farlig ut som en teddybjörn.

När dom visiterat klart så frågade jag om jag såg farlig ut, tanten skrattade och sa "vi kan inte bara stoppa muslimer, det ser så dåligt ut för statistiken". Eh ok!

Varit med om liknande sak i min ungdom, jag (väldigt orakad) tillsammans med ett gäng invandrarkillar och en blond blåögd kortklippt kille gick förbi tullen. Det var så uppenbart att de stod på tårna och tänkte "fanfanfan vi får skäll om vi suger in någon av blattarna, vi tar svennen".

Extra humoristiskt att hälften av medlemmarna i gruppen var jurister, domare, och poliser. Killen de sög in sitter i komunalfullmäktige. Så de hade kanske rätt ändå, politiker är inte att lita på...
 

SvartMjolk

Medlem
Jag blev stoppad i tullen i Sydney på utgående flight mot Auckland. Lång, blond, svensk och glasögon. Såg lika farlig ut som en teddybjörn.

När dom visiterat klart så frågade jag om jag såg farlig ut, tanten skrattade och sa "vi kan inte bara stoppa muslimer, det ser så dåligt ut för statistiken". Eh ok!

Det är intressant det där. Har hört liknande kommentarer själv på annat håll. Jag brukar då fråga: Hur vet du att jag inte är muslim?
 

MarcusC

Medlem
Måste inte tullarna ha en formell misstanke mot en person (t.ex. ett konkret tips) för att få visitera när man reser inom Schengen?
De skall väl ha någon form av skäl/misstanke, men kan nog rent konkret räcka att det finns ett tips/misstanke om någon generell misstanke om smuggling/brott, utan att gå in på individnivå. Har mest hört som Agö skriver att tullen i skåne (helsingborg/knutpunkten samt öresundsbron/tågen) kör detta koncept "relativt" ofta.Vet inte vad som är ofta dock...
 

Bringman

Medlem
Jag har bara blivit stoppad på AMS på väg hem från Kina. De letade efter piratkopior.
Tror de stoppade mig för att jag dröjde mig kvar på non Schengen sidan av terminalen, hade lay over på sex timmar.
 

Fredrik

Medlem
Jag blev stoppad i tullen i Sydney på utgående flight mot Auckland. Lång, blond, svensk och glasögon. Såg lika farlig ut som en teddybjörn.

När dom visiterat klart så frågade jag om jag såg farlig ut, tanten skrattade och sa "vi kan inte bara stoppa muslimer, det ser så dåligt ut för statistiken". Eh ok!

Jag har råkat ut för liknande på säkerhetskontrollen på LHR att bli uppenbart utvald för att jag är vit man och jag har alltid varit inne på att anledningen är precis den. När jag var student och kom hem från Amsterdam och blev stoppad i tullen och fick bagaget genomsökt var det ju lite mer väntat. Jag fick gå strax efter för jag hade inget på mig...

En gång när jag var på väg genom tullfiltret på LHR såg jag i ögonvrån att tullarna kom upp bakom mig och var på väg att gripa in men det var damen precis bakom mig de skulle ha. Hon kom troligen med planet från Lagos...
 
Toppen