Senaste nytt

Krav på munskydd ombord på flyg?

Fredrik

Medlem
Det blir bara fånigt när det är munskyddskrav på flyg mellan destinationer som inte kräver det. Jag förstår varför man har kravet om endera avgångs- eller ankomstort kräver det men annars är det udda särskilt på den del av hemmamarknaderna som inte kräver det.
 

palmen

Moderator
Det blir bara fånigt när det är munskyddskrav på flyg mellan destinationer som inte kräver det. Jag förstår varför man har kravet om endera avgångs- eller ankomstort kräver det men annars är det udda särskilt på den del av hemmamarknaderna som inte kräver det.
Munskydd på hemmamarknaden Skandinavien är ju dock borttaget igen.
 

Fredrik

Medlem
Jo, men jag flög mellan ARN och ZRH för några dagar sen med munskydd ombord trots att det inte är några krav på något av ställena.
 

mha321

Medlem
Jo, men jag flög mellan ARN och ZRH för några dagar sen med munskydd ombord trots att det inte är några krav på något av ställena.
Fast om du får bussgate I Zürich är det maskkrav på bussen. Likaså om du ska åka med skymetro mellan terminaler.

Bottom line: det är inte så enkelt som man först kan tro :)
 

Senator

Moderator
Fast om du får bussgate I Zürich är det maskkrav på bussen. Likaså om du ska åka med skymetro mellan terminaler.

Bottom line: det är inte så enkelt som man först kan tro :)

Jag tycker det blir mycket enklare om man reglerar detta gemensamt. Trots att Businessclass.se egna soff-virologer och -epidemiologer anser att ansiktsmask är kränkande för deras egen frihet, så gäller det fortfarande enligt European Union Aviation Safety Agency (EASA).

Nu har man gjort en gemensam insats inom Skandinavien. Nu står Europa näst på tur skulle jag tro. Jag tror det åker innan sommaren om det epidemiologiska läget tillåter. Trots vad konspirationsteoretikerna (som ofta också har doktorshattar i virologi och epidemiologi) tror så anser ingen styresmakt att hålla på restriktioner längre än vad är nödvändigt för att skydda liv och hälsa.

Det blir svårt att hänga med om det är olika regler på en specifik flyglinje mellan två länder för alla involverade.

På mina flygningar inom Skandinavien i helgen uppskattar jag att 15-20% fortfarande bär mask. Också flera av SAS egna hade mask på sig. Hade vi inte själva genomgått infektionen hade vi använd mask i helgen.
 

palmen

Moderator
Då får man väl ta på sig masken i bussen då...
Då blir ju tyvärr problemet att hur vet man att alla har en mask med sig att använda?
Vad skulle hända om 10 personer inte har en mask och då inte får åka bussen in till gate? Ska de då skickas tillbaka med samma plan och flygbolaget står för den kostnaden? Planet tillbaka kanske tom är fullbokat så att andra resenärer måste nekas boarding.

Tyvärr är det inte så lätt att ett flygbolag väljer att ta bort masken när det fortsatt finns restriktioner på olika destinationer. Det blir mycket svårare att efterleva kraven om de skiljer från varje flight.
Majoriteten vill nog trots allt att detta krav försvinner, men krävs lite mer än att flygbolaget vill ta bort det.
 
Toppen