Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Najk

Medlem
Amex Platinum har en generös rese-försäkring som inkluderar självrisk-eliminering samt kringkostnader.

Jag ska boka två hyrbilar en vecka i Italien och svärfar har Amex Platinum där många försäkringar ingår. Hur går man tillväga praktiskt att hyra bil utan de försäkringar som ingår i kortet?
 

Stefan62

Medlem
Hmmm...

Du menar att det är Platinum-kortet som ska betala?

Hyr bilen och svara "nej" på alla obligatoriska försäkringsfrågor som uthyraren vill sälja på Dig.

Bokar Du via internet så klicka inte i något extra. Hos Hertz kan Du t ex lägga in att det är en Platinum-hyra och då får Du även rabatt.

Bokar Du t ex förbetald hyra med HolidayAutos så välj bara det offererade priset och betala inget extra på plats. (I USA säger ofta biluthyraren att x och n inte ingår i Platinum, men det gäller då enbart amerikanska Platinum-kort.)
 

FrontX

Medlem
Hmmm...

Du menar att det är Platinum-kortet som ska betala?

Hyr bilen och svara "nej" på alla obligatoriska försäkringsfrågor som uthyraren vill sälja på Dig.

Bokar Du via internet så klicka inte i något extra. Hos Hertz kan Du t ex lägga in att det är en Platinum-hyra och då får Du även rabatt.

Bokar Du t ex förbetald hyra med HolidayAutos så välj bara det offererade priset och betala inget extra på plats. (I USA säger ofta biluthyraren att x och n inte ingår i Platinum, men det gäller då enbart amerikanska Platinum-kort.)

Om man vill använda Amex försäkring på hemmaplan, dvs i Sverige. Så måste det vara flyg alt. minst en hotellnatt bokad för att den ska gälla, är det korrekt?

Låt säga, jag hyr en bil i Stockholm och ska till Malmö, då måste jag alltså kunna uppvisa att det funnits en bokad hotellnatt för mig i Malmö under den period jag har bilen? Räcker det med bara en natt, ifall man har bilen i en månad och kankse övernattar hos t.ex kompisar eller familj, så täcker alltså Platinum försäkringen hela perioden? även om jag bara bott på hotell i en natt?
 

Stefan62

Medlem
Jag har tagit upp detta med Amex tidigare och lämnat exemplet "privat inkvartering" på resmålet.

Svaret blev att "kan Du visa att Du varit på annan ort med bilen så är det ok", dvs Du kan inte hyra en bil och stanna på hyresorten under t ex 1 månad.

Så svaret på alla frågorna blir "ja", men om Du är osäker så ring Amex kundservice och bli kopplad till en handläggare på Solid.
 

FrontX

Medlem
Ni som inte orkar hålla reda på vilka kort som täcker vad på hyrbilen så kan jag faktiskt rekommendera Car Hire Excess Insurance | Insurance4CarHire som nämnts här tidigare. Jag råkade ut för en skada på min hyrbil här i Sverige, något som vanligtvis inte täcks av någon kortförsäkring (om man inte har en resa och boende bokad samtidigt) och fick betala 5000:-. Men jag skickade in alla efterfrågade papper och dokument som detta bolag krävde och ca 1½ Vecka senare hade jag min självrisk tillbaka på kontot. Så ni som är tveksamma till om det verkligen funkar, kan jag gladeligen säga att det gör :)
 

Homer

Medlem
Ni som använder Avis Preferred och något VISA eller Mastercard se till att rutan nedan är avmarkerad!
Det är bara VISA och Mastercard de kan göra på det här sättet med.


Avis prefered.jpg
 

FrontX

Medlem
Någon som kan svara på om det är brukligt att ta 8000:- i självrisk om man hyr månadsvis?
Jag hyrde 30dagar på Hertz och vid återlämnandet så upptäcktes en repa på sidan. Detta kommer dem debitera mig 8000:- för.
Hade ingen aning om att dem tog extra i självrisk på månadshyror och det nämnde heller inte tjejen som lämnade ut nyckeln. Jag får nyckeln på 10 sek men om något avviker så måste dem väl informera om det?. Själva grejen med "Gold-desk" är ju att man ska slippa skriva på och läsa igenom.
och vilken typ av bil man hyr (inom den ordinarie vagnparken) påverkar väl inte självrisken?. Dem gav mig en XC90 istället för en S80.
Mitt Amex Platinum är ju värdelöst även fast jag betalade med det eftersom jag inte gjort någon resa. Så nu ligger väl hoppet till min andra hyrbilsförsäkring.
 

Nemo

Medlem
Någon som kan svara på om det är brukligt att ta 8000:- i självrisk om man hyr månadsvis?
Jag hyrde 30dagar på Hertz och vid återlämnandet så upptäcktes en repa på sidan. Detta kommer dem debitera mig 8000:- för.
Hade ingen aning om att dem tog extra i självrisk på månadshyror och det nämnde heller inte tjejen som lämnade ut nyckeln. Jag får nyckeln på 10 sek men om något avviker så måste dem väl informera om det?. Själva grejen med "Gold-desk" är ju att man ska slippa skriva på och läsa igenom.
och vilken typ av bil man hyr (inom den ordinarie vagnparken) påverkar väl inte självrisken?. Dem gav mig en XC90 istället för en S80.
Mitt Amex Platinum är ju värdelöst även fast jag betalade med det eftersom jag inte gjort någon resa. Så nu ligger väl hoppet till min andra hyrbilsförsäkring.
Det låter högt. Enligt Hertz Hyresregler ligger självrisken (CDI) på 5.000 kronor för XC90. Finns även generell info på TryggHansa - Hertz
 
Toppen