Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Bryant

Medlem
Fast det där är olika har jag märkt.
Jag råkade ut för en skada på hyrbil jag hyrt i Stockholm och bilade ner till Helsingborg...och då jag bara vart över till Danmark utan hyrbilen så trodde jag inte att Amex skulle godkänna ersättning. Men bara genom att uppvisa kvitto eller debiteringsunderlag (skärmdump av konto) på att jag befunnit mig i DK så fick jag tillslut ersättning för skadan. Trots att det inte fanns något flyg bokat, inget hotellrum etc. Fast jag gjorde ju resan över till DK med båt..så kanske var därför o_O. Men hade vart enklare om AMEX bara kunde ändra reglerna så hyrbilsförsäkringen även gäller på hemmaplan utan att behöva ha en resa eller övernattning inbokad också.


Jag vill inte chansa. Om jag åker ner till Trosa (Ca 8 mil) över dagen eller sover kvar en natt så känns det inte värt att ta fighten med Amex och riskera att förlora. Då står jag där utan en enda försäkring på bilen om det händer något :). Nä, kortet blev helt plötsligt oattraktivt..

Jag har några bokningar i Spanien att göra. Ska sätta mig och räkna...
 

Homer

Medlem
SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
https://www.coop.se/PageFiles/422655/MedMera Mer - If Villkor reseförsäkring - feb 2014.pdf
Coop MedMera svart har självriskskydd för utländsk hyrbil. Jag vet dock inte hur man ska tolka ersättningen om skadan inte är så hög som hela självrisken.

Exempel1: självrisk på €1.000 skadan kostar €900 att reparera. Ersättning på €900 eller på €0?
Exempel2: självrisk på €1.000 skadan kostar €1.200 att reparera. Ersättning på hela självrisken €1.000
Exempel3: självrisk på €1.500 skadan kostar € 1.200 (SEK11.000) att reparera. Ersättning på SEK10.000 (=maxbelopp) eller noll kronor?
Exempel4: självrisk på €1.500 skadan kostar €1.700. Ersättning på SEK10.000.

Om rätt tolkning i exempel 1 är att ersättningen blir €0 så är det ju närmast värdelöst eftersom trenden
verkar vara, se min tidigare kommentar nedan, att självrisken höjs.

Om man orsakar en liten skada får man ingenting om man gör skrot av bilden slipper man
betala ett enda öre själv, logiskt:rolleyes:

Hyrde nyligen en sketen Corsa snikmodel från Avis i England, självrisken är nu höjd
till £1000, det måste vara typ 1/4 av vad det kostar att köpa en sån bil.
 
Hej!

Nu har jag också fått en Hertz faktura på 4000kr och är utan försäkring eftersom jag betalade med EuroBonus Amex.

Jag har läst tråden och det verkar inte helt enkelt att hitta ett bra kort för de tillfällen.

Har ni testat oberoende aktörer som t.ex. icarhireinsurance? Det finns ett gäng olika och jag skulle tycka att det vore smidigt ifall det täcker allt man behöver.

Tack för input!

/Andreas
 
Bra idé bjornstrom, det är en snårig djungel!

Jag har själv nyss kollat upp Handelsbanken Platinum och kanske kan spara någon lite tid genom följande info:
Deras villkor (http://w1.if.se/web/se/platinumkort.nsf/noframes/B7CC2D6E0B80B3EAC125750C0048101C/$file/Handelsbanken Platinumkort.pdf) ger både självriskskydd och skadekostnadsreducering för hyrbil på upp till max 200.000 kr. Enda kravet är att självrisken/skadekostnaden överstiger 500 kr och hyran givetvis betalats med kortet.

Hertz t.ex. erbjuder för hyra i Sverige att sänka självriskerna från ~18-20.000 kr till ~4-8.000 kr genom att köpa till CDR (vagnsskada) och TP (vandalisering/stöld) (Försäkringar via Trygg-Hansa | Hertz Biluthyrning). Detta är oftast förvalt när man söker eller ser olika erbjudanden.

Betalar du med Handelsbanken Platinum kan du alltså skippa att teckna både CDR och TP eftersom kortförsäkringen täcker ev självrisker som kan uppkomma upp till 200.000 kr vilket är en bra bit över Hertz högsta självrisk.

Kostnad för CDR och TP varierar beroende på bilgrupp men på t.ex. Midsize/Intermediate (Volvo C30) och Standard (Volvo V50) ligger CDR på 100 kr / dag och TP på 50 kr / dag så det blir snabbt lite slantar av det.

Hej!

Nu har jag också fått en Hertz faktura på 4000kr och är utan försäkring eftersom jag betalade med EuroBonus Amex.

Jag har läst tråden och det verkar inte helt enkelt att hitta ett bra kort för de tillfällen.

Har ni testat oberoende aktörer som t.ex. icarhireinsurance? Det finns ett gäng olika och jag skulle tycka att det vore smidigt ifall det täcker allt man behöver.

Tack för input!

/Andreas

Som jag skrev i tidigare inlägg ger Handelsbanken Platinum ersättning för självrisk och skadekostnadsreducering upp till 200.000 kr så länge hyrbilen är betalad med kortet.

Fullständiga villkor och detaljer finns i §13 på http://www.nordic.zurich.com/intern.../nordic/cards/handelsbanken_platinum_2014.pdf
 
Kanske lättast att bara betala 125 kr för supercover direkt på hertz om man saknar kort som täcker....

Beror klart på hur mycket du hyr men mig veterligen kostar Super Cover minst 140 kr och dessutom per dag (!) vilket i sig ganska snabbt betalar årsavgiften på ett kort.

Lägg därtill faktumet att kortet i princip täcker allt medan Super Cover friskriver sig från en hel del, t.ex. på Hyresregler står det Super Cover does not cover wheels, tyres, broken/lost keys, contamination of fuel or the mobile Wi-Fi and Hertz NeverLost navigation units.
 

Nemo

Medlem
Hej!

Nu har jag också fått en Hertz faktura på 4000kr och är utan försäkring eftersom jag betalade med EuroBonus Amex.

Jag har läst tråden och det verkar inte helt enkelt att hitta ett bra kort för de tillfällen.

Har ni testat oberoende aktörer som t.ex. icarhireinsurance? Det finns ett gäng olika och jag skulle tycka att det vore smidigt ifall det täcker allt man behöver.

Tack för input!

/Andreas
Se post #37 GE Money Bank Mitt Kort +
 
Toppen