Senaste nytt

Kort (1:05) byte i med Lufthansa i Frankfurt

igelkotten

Medlem
Min (långsamma) mor klarade samma transfer med 20 min försenat flyg från ARN utan problem, dvs på 40 minuter. Inte optimalt dock så klart
 

palmen

Moderator
Har en timmes transfer i Frankfurt och har bokat min 2-4-1 businessresa (t. o. r Stockholm - Singapore) via Star Alliance bonusresor (sas.se), man kan ju tycka att det då borde vara ok transfertid eftersom det gick att boka, men känns rent spontant lite snävt med tid.....

............................................................................................................................................................
Stockholm ARN – Frankfurt FRA 18:50 – 20:55 (2h 5m)
Avgångsterminal 5 – Ankomstterminal 1 Lufthansa

Frankfurt FRA – Transfertid: 1h

Frankfurt FRA – Singapore SIN 21:55 – 17:15 (12h 20m)
Avgångsterminal 1 – Ankomstterminal 0 Singapore Airlines
............................................................................................................................................................

Detta med den egna bussen och snabba passkontrollen man kan få åka vid kort transfertid, gäller det även om man ankommer med Lufthansa men ska vidare med Singapore Airlines?

Om man missar anslutningsflighten, är det Lufthansa man då ska vända sig till eller Singpore Airlines?
MCT är väl 1h om jag kommer ihåg rätt så inom gränsen. Så länge det inte blir förseningarna eller bussgate är det relativt gott om tid.
 

Hachans

Medlem
Just den där flighten har jag missat i business. Försening, Långa avstånd och bussgate på såväl ankommande som avgående gjorde att det sket sig. Blir du inte försenad så går det.

Missar du flyget kommer personalen berätta vad du ska gå, med 99% sannolikhet till Lufthansa och du kommer säkert vara ombokad redan när du kommer till disken och får en hotellvoucher.

Jag fick toppenhjälp av en snäll tysk dam. En annan bakom disken försåg mig med vatten och chips medan jag väntade vilket uppskattades enormt. Jag hade blivit ombokad på närmaste flyg, vilket var Lufthansa men jag tjatade lite och blev bokad på Singapore igen dagen efter. Det var lite småknöligt och tog tid. Om du har status så påpeka gärna detta, ta med medlemskortet. Det kan tex dels göra skillnad på om de försöker ringa Singapores biljettkontor I Singapore, och var du får övernattning. En person jag pratade lite med som också missat sitt flyg hamnade på något hotell långt från flygplatsen, medan Star Alliance guld fick rum på flygplatshotellen och gångavstånd till flygplatsen.

Allt löste sig iaf nästan och morgonen efter kunde jag gå till LHs förstaklassdisk och bli biljetterad medan jag väntade i en skön fåtölj en stund.

Sen var servicen ombord på SQ värdelös men det är en annan historia.
 

inka

Medlem
Om du har status så påpeka gärna detta, ta med medlemskortet. Det kan tex dels göra skillnad på om de försöker ringa Singapores biljettkontor I Singapore, och var du får övernattning. En person jag pratade lite med som också missat sitt flyg hamnade på något hotell långt från flygplatsen, medan Star Alliance guld fick rum på flygplatshotellen och gångavstånd till flygplatsen.
Tack för info, håller tummarna att jag slipper då jag saknar högre medlemsstatus. Ersätter de hotellet man bokat i Singapore som man inte kan nyttja pga förseningen?
 

Hachans

Medlem
Tack för info, håller tummarna att jag slipper då jag saknar högre medlemsstatus. Ersätter de hotellet man bokat i Singapore som man inte kan nyttja pga förseningen?

Nej, men det gör eventuellt din kort eller hemförsäkring. Viktigt är att du kontaktar hotellet så du inte blir avbokad som noshow!
 
Toppen