Senaste nytt

Koppla kreditkort till Eurobonus, Diners club eller Mastercard?

rob74

Medlem
Jag har ett AmEx Guld sedan tidigare och har behållit det för att jag får ett extrakort till min sambo. På guldkortet får jag 15 poäng per 100 SEK efter konvertering från MR.
Med SAS/AmEx-kortet kan man endast få ett extrakort till sig själv.
Frågan är hur de ställer sig till avgifterna i mitt fall...
 

SK9269

Medlem
Hur var det nu ... De extrapoäng som dessa kort ger är inte s.k. baspoäng som gör att man snabbare når EBS/EBG, eller hur? De kallar det för extrapoäng på sidan http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/kombinerat-kort/

MasterCard och Diners Club som inte kostar något om man är EBG innebär ju egentligen bara möjliga fördelar, inga nackdelar, så om man reser mycket (speciellt internationellt) så är det förstås en poäng att lägga till dem på EBG-kortet. Men själv reser jag sällan internationellt i tjänsten och på de ställen jag är mest intresserad av lounger (CPH, ARN) ger EBG redan access vilket gör att Diners Club inte tillför så mycket mer lounge access än vad jag redan har. Och vad det gäller poäng att resa för så är mitt problem snarare brist på semester så att jag kan resa för de poäng jag redan har än brist på poäng ;)

Jag vet att många tycker det är bekvämt att kunna handla med upp till 30 dagars räntefri kredit tills fakturan ska betalas men själv är jag en person med rätt hårda principer när det gäller kreditkort. Rent allmänt tycker jag illa om att låna pengar och är allmänt negativ till kreditkort. Helst betalar jag alltid alla mina utgifter direkt så att jag aldrig har några skulder. Jag vet att många inte resonerar som jag men alla har ju olika inställning till sånt här. Det måstet finnas tydliga fördelar med ett kreditkort som väl överväger ev. kostnader för att jag ska skaffa ett kreditkort och skulle jag använda ett kreditkort så skulle jag alltid göra det på ett sätt så att jag slipper betala någon ränta.

Jag ser alltså inte så stora fördelar med de här korten för mig (speciellt inte med MIN inställning till kreditkort) och andra inrikespendlare. Men jag lyssnar gärna till åsikter om varför jag skulle ha fel :)
 
Hur var det nu ... De extrapoäng som dessa kort ger är inte s.k. baspoäng som gör att man snabbare når EBS/EBG, eller hur? De kallar det för extrapoäng på sidan http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/kombinerat-kort/

MasterCard och Diners Club som inte kostar något om man är EBG innebär ju egentligen bara möjliga fördelar, inga nackdelar, så om man reser mycket (speciellt internationellt) så är det förstås en poäng att lägga till dem på EBG-kortet. Men själv reser jag sällan internationellt i tjänsten och på de ställen jag är mest intresserad av lounger (CPH, ARN) ger EBG redan access vilket gör att Diners Club inte tillför så mycket mer lounge access än vad jag redan har. Och vad det gäller poäng att resa för så är mitt problem snarare brist på semester så att jag kan resa för de poäng jag redan har än brist på poäng ;)

Jag vet att många tycker det är bekvämt att kunna handla med upp till 30 dagars räntefri kredit tills fakturan ska betalas men själv är jag en person med rätt hårda principer när det gäller kreditkort. Rent allmänt tycker jag illa om att låna pengar och är allmänt negativ till kreditkort. Helst betalar jag alltid alla mina utgifter direkt så att jag aldrig har några skulder. Jag vet att många inte resonerar som jag men alla har ju olika inställning till sånt här. Det måstet finnas tydliga fördelar med ett kreditkort som väl överväger ev. kostnader för att jag ska skaffa ett kreditkort och skulle jag använda ett kreditkort så skulle jag alltid göra det på ett sätt så att jag slipper betala någon ränta.

Jag ser alltså inte så stora fördelar med de här korten för mig (speciellt inte med MIN inställning till kreditkort) och andra inrikespendlare. Men jag lyssnar gärna till åsikter om varför jag skulle ha fel :)


du har helt rätt ang att poängen från kreditkorten inte är sk bas poäng som ligger som grund för din nivå.

Men dom är ganska bra att ha för dom duger till att uppgradera klass på flygen och köpa bonusresor.

Sen är jag lite på din linje and krediter...jag bränner mina egna pengar och undviker att låna.

MEN jag har kreditkort och detta är mest för då man är ute och reser, skulle kortet bli stulet/skimmat så drabbar detta inte din privatekonomi utan det löses ofta av kreditbolagen.

Jobbigt att komma hem efter en resa och inse att ngn kopierat ditt privata bankkort och alla stålarna är slut..
 

tourist

Medlem
Jag ser alltså inte så stora fördelar med de här korten för mig (speciellt inte med MIN inställning till kreditkort) och andra inrikespendlare. Men jag lyssnar gärna till åsikter om varför jag skulle ha fel :)

MEN jag har kreditkort och detta är mest för då man är ute och reser, skulle kortet bli stulet/skimmat så drabbar detta inte din privatekonomi utan det löses ofta av kreditbolagen.

Jobbigt att komma hem efter en resa och inse att ngn kopierat ditt privata bankkort och alla stålarna är slut..

Om man inte alls är intresserad av eventuella bonuspoäng eller flygmil från kreditkort är det nog bara tre saker som gör dem bättre än bankkort: Den större säkerheten gentemot stöld och skimming, de situationer där kortet dras som en garanti vid bilhyra och hotellbokning samt i regel lite fler rabatterbjudanden.
 

SK9269

Medlem
Om man inte alls är intresserad av eventuella bonuspoäng eller flygmil från kreditkort ...

Men den dag man blir pensionär och inte längre tjänar bonuspoäng på tjänsteresor men istället har desto mer ledig tid att använda dem :cool: så är det nog desto mer intressant att tjäna poäng på andra sätt som t.ex. genom att koppla något kreditkort till ett EB-kort. Fast då är man kanske förstås inte längre EBG och får betala en del för dem men det kan ju kanske löna sig ändå.
 

jth

Medlem
H
Jag vet att många tycker det är bekvämt att kunna handla med upp till 30 dagars räntefri kredit tills fakturan ska betalas men själv är jag en person med rätt hårda principer när det gäller kreditkort. Rent allmänt tycker jag illa om att låna pengar och är allmänt negativ till kreditkort. Helst betalar jag alltid alla mina utgifter direkt så att jag aldrig har några skulder. Jag vet att många inte resonerar som jag men alla har ju olika inställning till sånt här. Det måstet finnas tydliga fördelar med ett kreditkort som väl överväger ev. kostnader för att jag ska skaffa ett kreditkort och skulle jag använda ett kreditkort så skulle jag alltid göra det på ett sätt så att jag slipper betala någon ränta.

Det här är ju precis den stora fördelen med kreditkort, anser jag - och som du skriver, alla har ju olika inställning till krediter, det är ju en personlig sak. Just det att du får en faktura att betala varje månad (räntefritt också) gör att mitt cashflow blir enklare att hantera istället för att behöva ha pengar på ett konto som "duttas" ut för alla småutgifter.
Sedan är det en fördel vid skimming/kortstöld eftersom du aldrig riskerar att ditt konto "töms", utan du kan se om det är något skumt på gång innan du måste betala (förutsatt att att man regelbundet kollar kontotstatusen på sina kort online, vilket bör vara en självklarhet idag).
 

agehall

Medlem
Jag håller helt med Jth. Jag tycker det är jättepraktiskt att ha allt på en faktura i slutet på månaden. När man sedan använder kreditkort som inte har någon ränta om man betalar sin faktura, så tycker jag det är rätt smidigt. Jag har dock aldrig haft några direkta invändningar mot att låna pengar, så länge jag vet att jag har ekonomi att betala tillbaka. Jag resonerar som så att om jag kan ha bättre likviditet utan att det kostar mig mer, så är det bara bra.

Hur är det föresten i Sverige, har vi kreditkort eller är det betalkort? I USA skiljer man på dessa två. Kreditkort tar ränta från tidpunkten för inköpet tills dess att man betalar sin faktura medans betalkort inte tar någon ränta, så länge man betalar hela fakturan. Enligt detta sätt att se det, så har vi väl nästan enbart betalkort i Sverige...
 
Som jag har förstått det så kallar man alla kort utan möjlighet till delbetalning (Som t.ex. Visa bankkort, AMEX, Diners) för betalkort. Medan kort som Mastercard där du kan välja att dela upp din betalning mot en ränta ses som kreditkort. Detta kan man ju även på Diners nu (Diners club finance) men det ses ändå som ett betalkort, troligtvis eftersom detta är en tilläggstjänst och något man kanske inte gör löpande.

Något annat att tänka på för den som väljer ett kort knutet till EB kan vara hur kortet påverkar ditt personliga kreditbetyg. Mastercard räknas nämligen som en blanco kredit och storleken på krediten du har kan därmed sänka ditt kreditbetyg. Diners och Amex har kortare kredittid och inga möjlighet till delbetalning och ses därför inte som ett blanco lån.
 
Toppen