Senaste nytt

Kontaktlösa betalningar nu på SAS-AMEX

MrDollar

Medlem
Det är nog inte expediterna i butikerna som aktiverar detta för Amex.
Det är dem som levererar kortterminalen. Tex Nets (fd payzone) Bambora etc.
En expedit jag talade med när det inte fungerade sa att de inte hunnit aktivera Amex så det kanske är butikerna som ligger efter i hanteringen.
Det är nog många butiker som inte har någon tekniskt lagd person och därför så tar det tid med förändringar skulle jag tro.
 

mha321

Medlem
Det är nog inte expediterna i butikerna som aktiverar detta för Amex.
Det är dem som levererar kortterminalen. Tex Nets (fd payzone) Bambora etc.
Det lär det vara. Frågan är väl om det fortfarande finns en massa butiker som har terminaler och liknande som inte går att uppdatera remote utan att det måste göras på plats, antingen genom att de får en uppdatering skickad till sig, eller genom att servicepersonal måste komma ut...
 

MrDollar

Medlem
Är nog olika.
De som har Payzone terminaler och typ spectracard kommer behöva byta innan 1/1 -2019 då Payzone försvinner och går in i Nets.

Det lär det vara. Frågan är väl om det fortfarande finns en massa butiker som har terminaler och liknande som inte går att uppdatera remote utan att det måste göras på plats, antingen genom att de får en uppdatering skickad till sig, eller genom att servicepersonal måste komma ut...
 

mry

Medlem
Det har gått flera år nu och det har blivit lite bättre med contactless betalningar. Men det är många ställen det inte fungerar på. Generellt verkar det krävas att handlare har kortterminaler som har stödet, det verkar i vissa fall räcka med att de uppgraderar mjukvaran i terminalen. Coop funkar det inte på för mig fortfarande med det går utmärkt på ICA, och Willys. Det kan även vara bra att veta att Amex har maxbelopp 350 kr, till skillnad från VISA/MC som verkar ha 200-250 kr som max belopp. När man går över detta belopp måste man i vissa läsare stoppa i kortet, men en del terminaler räcker det med att slå koden.
 

Delayed

Medlem
Fritt ur minnet butiker där det numera fungerar. Reservation för att det är fritt ur minnet...

Biltema
Clas Ohlson
ICA
IKEA
Lidl
Preem
Systembolaget
Willys

Vilka flera?
 

Delayed

Medlem
I mitt vardagsmönster tycker jag att det sen ungf ett år tillbaka fungera att blippa i de flesta butiker som tar Amex.
Notera gärna här de som du vet fungerar och som jag inte har med i förrförra inlägget. Min erfarenhet är den direkt motsatta, det vill säga att även om butiken tar Amex fungerar det oftast inte att blippa.
 

Walter

Medlem
Visst, det jag försökte säga var att det nog är enklare att lista de ställen där de inte fungerar.

Oavsett fungerar det bra på:
Hemköp
Apoteket Hjärtat
 

Delayed

Medlem
Visst, det jag försökte säga var att det nog är enklare att lista de ställen där de inte fungerar.
Håller ni andra verkligen med om detta?

Jag tycker jag kan blippa i runt 10-20 procent av "butikerna" där jag handlar och som tar Amex. Listade för några inlägg sedan de jag tror/vet fungerar. Något/några apotek ska även med på den listan. Hemköp handlar jag aldrig på men i övrigt kommer jag faktiskt inte på fler ställen där det fungerar och då brukar jag ändå prova regelbundet även om jag "vet" att det inte fungerar.
 
Toppen