Senaste nytt

Kontaktlösa betalningar nu på SAS-AMEX

hallgren

Medlem
Det där med kort som stör varandra är ju inget nytt.
Jag har pendlat med SJ och SL och deras kort har alltid stört ut varandra. Lösningen är att ha dem i varsin halva av plånboken och vika upp den halva man ska använda. Men det funkar ju bara om man har några få kort, blir det flera nfc-kort så blir det kanske krångligare.
 
NFC-lösningen hade varit så mycket smidigare om man bara kunde koppla alla sina kort till ett enda NFC-nummer. När korten stör ut varandra faller ju en stor del av poängen med att ha NFC, om man ändå måste rota upp det specifika kortet...
 

Tonton

Medlem
Problemet verkar inte vara att terminalerna inte finns utan att de inte funkar med amex. Så är det iallafall på min lokala ica-butik. Terminalerna där har tekniken och känner av kortet, men svarar bara med ett felmeddelande när jag försöker.

Vad jag förstår så är det så att ICA har blockerat alla banker, förutom Icabanken såklart, att använda contactless på sina kortterminaler.

Edit: Har själv provat med fyra olika banker hos ICA (2 mastercard, 1 visa, 1 amex) och det är enbart Mastercard utfärdat av Icabanken som fungerar.
 

ARN-MIA

Medlem
Vad jag förstår så är det så att ICA har blockerat alla banker, förutom Icabanken såklart, att använda contactless på sina kortterminaler.

Edit: Har själv provat med fyra olika banker hos ICA (2 mastercard, 1 visa, 1 amex) och det är enbart Mastercard utfärdat av Icabanken som fungerar.
Stämmer. Det kommer dock att ändras på under 2017. 7-eleven har aktiverat sitt contactless. IZettle som någon annan nämnde också med sina nya terminaler. Andra banker/babs/Nets mfl. kommer också aktivera under 2016/2017, men se inte detta som framtiden utan mobilplånböcker är det som kommer att pushas för.
 
Har inte lyckats genomföra något enda köp här i Sverige. Detta trots att ICA centralt säger att det skall gå att betala med andra bankers contact less-kort, men att det måste hanteras annorlunda i kassan än om man använder ICA's egna contact less-kort.

Har även testat på andra ställen som har contact less-terminaler, som tar AMEX och där personalen säger att de oxå tagit emot contact less-betalningar tidigare, men inte lyckats få det att funka en enda gång. Här i Sverige alltså.

I London funkar mitt Svenska lika smidigt som mina brittiska Barclays-kort (som för övrigt var contact less redan 2010...).
 
Har inte lyckats genomföra något enda köp här i Sverige. Detta trots att ICA centralt säger att det skall gå att betala med andra bankers contact less-kort, men att det måste hanteras annorlunda i kassan än om man använder ICA's egna contact less-kort.

Har även testat på andra ställen som har contact less-terminaler, som tar AMEX och där personalen säger att de oxå tagit emot contact less-betalningar tidigare, men inte lyckats få det att funka en enda gång. Här i Sverige alltså.

I London funkar mitt Svenska lika smidigt som mina brittiska Barclays-kort (som för övrigt var contact less redan 2010...).

Seqr skall funka att blippa på ICA om man har en Androidtelefon.

På deras facebook står det.

"Låt oss alla hjälpa till att utbilda ICA-personalen i kontaktlösa betalningar!
På uppmaning av de första användarna av Blippa och betala behöver vi ge ICA-personalen lite hjälp på traven.
När du betalar, be kassapersonalen att slå ut hela köpet det vill säga trycka kort och sedan enter, enter. Beloppet skickas då till terminalen och du kan Blippa och betala.
Om det blir fel, be kassapersonalen att börja om igen. Kort, enter enter."

Troligen samma sak med Amex :)
 
Toppen