Kompensationstråden – hotell

Diskussion i 'Hotell' startad av johan_fbg, 5 September 2016.

  1. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är bara du som kan avgöra vad du är nöjd med. Ring annars Accor centralt och hör vad de föreslår därifrån?!
     
    ResenärenLars gillar detta.
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Framgår inte hur många "vi" är, men 300 euro 5 nätter är ju 60€ per dag. Är ni två och frukosten kostar 30€ per person stämmer väl detta.
    Är frukost på hotellet något som ni skulle ha ätit om ni inte fick den gratis? 30€ får man rätt mycket frukost för ute på stan men jag antar att de har någon form av buffe och vill komma billigt undan.
    Tycker personligen det fortfarande är väldigt lågt vad det gäller ersättning.
     
    ResenärenLars, 011430121 och Tonton gillar detta.
  3. Link

    Link Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Först och främst så gäller ju kemtvätt av alla kläder man vill behålla, ersättning för de plagg man slänger och nya väskor. Det här är kryp man absolut inte vill plocka med sig hem så glöm inte väskorna, de gömmer sig gärna i små skrymslen och vrår som är nästan omöjliga att komma åt att tvätta.
    Först efter detta så börjar man diskutera kompensation för olägenhet. Här har jag märkt att ersättningar som inte direkt blir en kostnad kan bli av högre värde för en själv, typ belöningspoäng eller status på hotellkedjan. Om man kan använda det så kan två-tre års guld/diamant-status vara mer värt än ett par hundra euro tillbaka, samtidigt som det oftast kostar hotellet mindre.
     
    ResenärenLars och Gutta gillar detta.
  4. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite uppdatering för den som eventuellt är intresserad. Jag bokade hotell för fyra personer sex nätter i Wien, inklusive frukost. Detta skulle kosta 1483 Euro. Jag delbetalade med poäng motsvarande 440 Euro och skulle således betala 1043 Euro vid utcheckning.

    Efter att ha givits två erbjudanden, som jag avslog, fick jag idag äntligen träffa hotellchefen.

    Hon bad om ursäkt (så klart) och efter viss diskussion kom vi överens om att jag vid utcheckning endast ska betala 301 Euro och att jag får poäng motsvarande hela summan på 1483 Euro. Normalt sett skulle jag bara fått poäng på verklig spend, dvs. 1043 Euro.

    Det är möjligt att jag kunde fått en ännu bättre deal, men jag tyckte ändå att det blev ganska bra.

    Jag var dessutom i kontakt med Accor customer care igår. De bad mig att inte förhandla med hotellet utan att betala hela summan och sedan få refund från dem. Jag vill helst ha allt avklarat innan jag reser hem så jag struntade faktiskt i det. Kanske att jag skulle fått ett bättre erbjudande av dem, men nu är det så här det blev.
     
    Last edited: 5 Januari 2020
    Tolle, Isak21, PRJml2ENIpiC1e3L och 9 andra gillar detta.
  5. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ibland ska man nöja sig. Jag tycker det låter som om du ändå fått en hygglig deal, särskilt baserat på vad de erbjöd från början. Den som gapar efter mycket... Jag hade varit nöjd själv, privat, med en liknande deal. Bra lösning!
     
    ResenärenLars och Dreamliner gillar detta.
  6. GOTBound

    GOTBound Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Stad: Miami Beach
    Hotell: Cabana
    Problem: Lång historia ;)... Min far påpekade att luftventilen i badrummet var helt igensatt med damm till receptionen som fyi typ (hur man nu kommer på detta under sin senester, men 40-talister är ju som de är).

    Receptionen hörde av dig och sa att engineering skulle ta en titt på det, vilket de gjorde när mina föräldrar var på väg ut, de mötte engineering i dörren på väg ut.

    När de kom till rummet på eftermiddagen hängde do not disturb skylten på dörren. Ingenting var fixat i badrummet men kuvertet märkt house keeping med dagens dricks var borta... house keeping hade inte varit i rummet pga av do not disturb skylten.

    Min far pratade med receptionen om att det inte var städat och att engineering inte gjort ngt i badrummet när de var där. Han nämnde i förbifarten att dricks kuvertet var borta och om engineering kunde ge till house keeping (här någonstans undrar jag hur vi är släkt:D:D:D)...

    House keeping kom och städade och fick ett nytt kuvert med dricks och inte mer med det tills igår då hotell managern ringer ber så hemskt mkt om ursäkt och beklagar att hen inte kunde återkoppla direkt och ber om ursäkt igen och igen.

    När de checkade ut idag var en natt krediterad på hotellrökningen. Min far hade inte ens tänkt tanken eller nämnt ngt om kompensation.

    Kompensation: $209
    Klagomål framfört: Under vistelsen.
    Kompensation föreslagen av: Hotell Manager?
    Kompenserades av: Hotellet
    Status: HHD

    Pga av 3 månaders AMEX strul med Hilton Gold förmånen så hjälpte Hilton mig att få över min fars bokning i mitt namn då datum för incheck kom utan att AMEX lyckats göra något mer än att vara otrevliga och be min far avsluta sitt AMEX kort vilket avhandlas i en tråd här på forumet där flera medlemmar här har samma problem med sin AMEX förmån.

    Efter denna stay skulle jag gärna/eller inte vilja se hur min guest file ser ut hos Hilton ;), typ något sådant här;
    Older gentleman inspected the bathroom fan outlet during his vacation.

    EK
     
    Sir Lemon, DavveP, hco och 5 andra gillar detta.
  7. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Det hela tog inte slut bara för att jag checkade ut. Dagen efter att vi hade lämnat hotellet fick jag in poäng på mitt konto. Poängen motsvarade mer än 1043 Euro men inte det fulla beloppet på 1483 euro som vi kommit överens om. Jag mailade hotellet och påpekade detta och fick till svar att de skulle lösa det.

    Men....dagen efter hade poängen tagits tillbaka igen (=0 poäng på kontot). Jag tänkte att det kanske är så de måste göra för att det till slut ska bli rätt så jag avvaktade med lite is i magen. Sedan hände ingenting. Igår kväll när jag gick och lade mig så hade jag fortfarande inte fått några poäng så jag bestämde mig för att jag får kontakta hotellet eller Accor igen.

    Jag behövde dock aldrig göra detta. Idag på förmiddagen så hade man satt in poäng så att jag med råge har säkrat guldkortet för nästa år och bara har lite drygt 4000 poäng kvar för att nå platinanivå igen. :):)

    Så enkelt är det ju att vända en dålig upplevelse till något ganska bra och säkra min fortsatta lojalitet. (eller så är jag bara lätt att lura och förleda. :rolleyes:)
     
    Konto93, taxvalp, DavveP och 4 andra gillar detta.
  8. Juancarlos

    Juancarlos Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Stad: Pune Indien
    Hotell: Hyatt Pune
    Problem: Renovering av restaurangterassen påbörjades på Indiskt manér 01:30 på morgonen för att hinna klart till frukosten öppnade 06:30. Med andra ord byggarbetsplats utanför rummet. Vilket resulterade i ingen sömn.
    Kompensation: 100 Hyatt poäng(vet inte om det är mkt? Men låter lite) samt byte av rum
    Klagomål framfört: ja, på morgonen efter Skällde jag ut receptionisten. Han bortförklarade sig med att det var grann fastigheten som utfört renoveringen. Visade bild och då kontaktade han room manager.
    Kompensation föreslagen av: Room manager
    Kompenserades av: Room manager

    Hade ett personligt möte med Room Manager på Hyatt Pune som föreslog en poäng kompensation samt byte av rum till tyst sida med en storslagen utsikt...


    83DFA165-3A63-4434-814F-3D4566A8FF2F.jpeg
     
    chek och rosenstam gillar detta.
  9. Tonton

    Tonton Medlem

    100 hyattpoäng är värt ungefär 2 USD.

    Om du nu inte kunde sova någonting, varför försökte du inte lösa det direkt, snarare än att "på morgonen efter skällde jag ut receptionisten"?

    F.ö brukar inte utskällning vara den bästa lösningen - speciellt inte till front desk, som absolut (oftast) inte är ansvariga för vad som har skett.
     
    Abbs, 011430121, Sir Lemon och 5 andra gillar detta.
  10. Juancarlos

    Juancarlos Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige

    Hahaha, ja sant. Missade att berätta att det blev ett telefonsamtal där jag ringde ner till front desk lite lätt yrvaken och berättade att jag blev väckt av byggarbetandet. Fick till svar: - yes sir, we fix sir. Sleep well sir. Även om front desk inte förstått vad jag sagt så skulle de aldrig erkänna det, eftersom de präglas av en stolthetskultur i dessa delar utav världen, vilket ofta medför att det blir missförstånd. Orkade inte fortsätta ringa ner(vilket jag borde gjort), utan prioriterade ett försök att sova då jag hade en viktig presentation morgonen efter.

    I mitt arbete måste jag ofta trippelkolla att mina kunder, kollegor och partners i den här delen av världen faktiskt har förstått vad som har blivit avtalat. Detta gjorde jag inte nu vilket medförde att det inte hände något. Dagen efter insisterade room managern att få träffa mig. Jag framförde då att mitt främsta skäl att jag valde att bo på ett Hotell var för att sova. Hon förstod mig och lovade mig då ett Rum på en tyst sida av hotellet med storslagen utsikt. Utöver detta en kompensation i form av poäng.

    Hade inga som helst förväntningar på kompensation då jag bara ville ha ett tyst rum så att jag skulle kunna sova. Dock blir förväntningarna höga när det lovas poäng och storslagen utsikt och det jag får är utsikt in i en buske och 100 poäng.


    OT Sov dock magiskt bra inatt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×