Kompensationstråden – hotell

Diskussion i 'Hotell' startad av johan_fbg, 5 September 2016.

  1. Johan010

    Johan010 Medlem

    Problem med nyckelkortet till rummet. Först programmerade receptionen om men fungerade inte, kortet bytes ut andra gången fungerande inte då heller. På tredje försöket fick vi något speciell kort och det funkade. Påtalade kompensation och de bjöd på frukostbuffen en dag för oss två vuxna. Detta var ett businesshotell i Alicante under mellandagarna.
     
  2. jonten

    jonten Medlem

    Stad: New York
    Hotell: Radisson Martinique
    Status: Club Carlson Concierge
    Problem: Sämre rum än vad jag bokat, dvs nedgraderad
    Kompensation: 70 000 poäng
    Klagomål framfört: Hade tänkt skita i det, men fick en automatisk undersökning som triggade att manager mailade mig och ville veta mer. Framförde klagomål via mail.
    Kompensation föreslagen av: Manager erbjöd mig 25 000 poäng vilket jag nekade och begärde 70 000 (1 gratisnatt) vilket jag fick
    Kompenserades av: Manager
     
    Thomasn, jerixon, palmen och 9 andra gillar detta.
  3. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/STO/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Stad: Sydney
    Hotell: Ibis world Square
    Status: -
    Problem: En av två hissar trasiga
    Kompensation: Ett gratis glas vin/öl i baren
    Klagomål framfört: Klagade inte, men såg en lapp i receptionen där de ursäktade sig
    Kompensation föreslagen av: Hotellet
    Kompenserades av: Bartendern :)
     
    Thomasn, Gus, Ludvig Skalme och 5 andra gillar detta.
  4. Gerad88

    Gerad88 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Stad: Hamburg
    Hotell: Reichshof Hamburg, Curio Collection by Hilton
    Status: Hilton honors guld
    Problem: Lite "problem" på Hotell restaurangen, först hittade de inte min bokning men tillslut lyckades de få fram den. Restaurangen hade ganska mycket gäster och det var ganska hektiskt, men jag försökte få kontakt med någon servitör i ca 30 minuter jag var nästan på väg att gå till Hovmästaren direkt och beställa en dricka till fästmön. (Som sagt jag kan förstå att det är svårt att få service när det är mycket folk men alla bord runt oss fick uppmärksamhet hela tiden, det kändes lite som att vi fick mindre uppmärksamhet för att de ville undvika att prata engelska med oss.)
    Kompensation: 20000 poäng
    Klagomål framfört: Klagade inte men påpekade detta till både receptionen och HHonors Corporate Guest Relations så att restaurangen kanske till nästa gång tänker på att ge alla gäster sin tid och uppmärksamhet. Jag förväntade inte mig någon kompensation av hotellet eller HHonors Corporate Guest Relations.
    Kompensation föreslagen av: Corporate Guest Relations Specialist
    Kompenserades av: Corporate Guest Relations Specialist efter ett feedback e-mejl.
     
    Gus, jerixon och MrDollar gillar detta.
  5. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad sa du i baren?
    GOTATH: I've been waiting for this elevator the last 30 minutes, I'm exhausted and need a beer.
    Bartender: It's on the house, here is your elevator beer.
     
    Jakob Österberg, Thomasn, GOTATH och 6 andra gillar detta.
  6. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/STO/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hahaha
     
    RB7 och jerixon gillar detta.
  7. Jönsson

    Jönsson Medlem

    Land:
    Danmark Danmark
    Pågående klagomål från min sida angående ett par brister ett Hampton Inn i Storbritannien.

    Brister i städningen. Grova sopor under sängen som tydde på att ingen hade tittat under sängen vid städning. Flera långa svarta hår på mitt badlakan. Bytte till ett andra badlakan som var rent. Flera stora svartfärgade områden på två av huvudkuddarna, typ mascara. Letade inte efter brister, detta var vad som uppmärksammades vid normalt bruk. Anlände sent och var för utmattad för att överhuvudtaget orka vända mig till receptionen. Påpekade istället saken vid utcheckning dagen efter. Receptionisten noterade saken i systemet.

    Betalade vid incheckning då jag skulle checka ut tidigt och ville ha allt överstökat. Ser vid utcheckning att de belagt mitt kort med en hold på £25. Frågade om denna och de menade att den var ämnad för om jag skulle köpa något i baren/receptionen. Bad dem ta bort den. Tre dagar efter avslutad vistelse dyker ytterligare en post på kortet på samma belopp som vistelsen. De försöker alltså ta betalt ytterligare en gång för samma vistelse, fast denna gång med betydligt sämre växelkurs, ca 120kr sämre i SEK. Det finns heller inget kvitto att tillgå för vistelsen. Bad om mailat kvitto vid utcheckning men inget har dykt upp två veckor efter betalning. Finns heller inte i app eller på webbsida.

    Tänkte låta saken bero med städningen då det var ett budgethotell, men när de sedan började strula med betalningen så förlorade jag tålamodet och kontaktade Customer Service.

    Det lägre beloppet för vistelsen återbetalades efter påpekan medan hotellet behöll det med sämre växlingskurs.

    Har fått två oberoende svar av Hilton Customer Care som båda säger att de ska undersöka saken och återkomma. Vad tror ni resultatet blir?
     
  8. Jojje82

    Jojje82 Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Stad: Göteborg
    Hotell: Quality Panorama
    Status: Nordic choice gold
    Problem: Skällande hundar till sent på natten (Pågick någon sorts hundmässa på svenska mässan)
    Kompensation: Check för en Frinatt
    Klagomål framfört: Framförde det vid utcheckning men fick inget mer än beklagande, skrev det även på enkäten, då ringde hotellchefen upp.
    Kompensation föreslagen av: Manager erbjöd rabatt då jag hade en bokning 2 veckor senare, tyckte en frinatt va bättre och fick en check för frinatt på valfri NC hotell för 2.
    Kompenserades av: Manager
     
    Lounge Lizard och FF#1 gillar detta.
  9. Ludvig Skalme

    Ludvig Skalme Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag samlar på ölglas från olika länder/städer som jag besöker när jag är ute och reser. Jag märkte igår att mina 2 glas som jag hittils samlat på mig har blivit bortstädade för att dom stod på ett av mina bord i hotellrummet. Ölglasen är från Italien så den ölen är inget som säljs på Doubletree i Krakow där jag bor, här finns det bara polsk öl. Har pratat med receptionen 3 gånger och dom hittar inte glasen och har bett om ursäkt lite försiktigt. Det ena glaset fick jag kämpa för i typ 3 timmar där jag gått runt och frågat barer om jag fick köpa det.

    Efter att jag fick det beskedet så lämnade jag receptionen lite surt och så checkade jag ut tidigt imorse så har inte pratat med någon fysiskt om det.

    Vad är en rimlig kompensation? Tänkte skicka iväg ett mail. Är HHD om det har någon betydelse.
     
    jerixon gillar detta.
  10. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan förstå irritationen och affektionsvärdet bakom jobbet med att samla dem men vad är det egentliga monetära värdet här?

    Det är, rent krasst, två ölglas. De borde rent krasst endast betinga ett mindre belopp. Saker och ting försvinner från hotellrum, är det något man är rädd om bör det ligga i en låst väska eller värdefack. Otur, stöld eller bara välmening under ett stressat arbetspass - vem vet?? Har du ställt fram dem får du någonstans, litegrand, skylla dig själv också kan jag tycka.

    Får du ett gäng poäng, 10-30 000 poäng för det här tycker jag att du ska vara nöjd. Nesligt, javisst - alla gånger!
     
    Ludvig Skalme gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×