Kompensation vid försening av flyg

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av JK85, 24 December 2016.

  1. JK85

    JK85 Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Var bokad på en flight från Arlanda till LAX igår torsdag kl 09:50 men planet blev inställt på grund av sjuk pilot. Ny avgångstid idag julafton kl: 13:45, alltså ca: 28 timmars försening.

    SAS Erbjöd hotell på flygplatsen vilket jag tackade nej till och istället tog en taxi in till Scandic Haymarket och tog en svit där. Taxin dit och tillbaka bekostade SAS. Kommer de även ta hotellrummet?

    Har aldrig varit med om något liknande och undrar därför vad man bör begära i kompensation. Dels direkt ifrån SAS i form av pengar, poäng men via den försäkring jag har genom Amex EuroBonus Elitekort.

    Har guldstatus på EuroBonus och den aktuella biljetten är en betald businessclass biljett, om det kan ha betydelse vid reklamationen mot SAS.

    Någon som varit med om likande? Hur gjorde ni? Tacksam för alla tips!
     
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns en lång tråd om EU-kompensation i samband med denna typ av händelser. Läs den - där finns det massor med tips. Det är inte troligt att SAS kommer ersätta dig utöver den kompensationen om inte väldigt speciella skäl föreligger. Betald business och/eller EBG är inte sådana omständigheter tyvärr.

    Jag är vidare tveksam till om SAS kommer ersätta hotell om de erbjöd något som du tackade nej till och du inte uttryckligen fick ok på att boka något eget. Detta kan det dock vara värt att försöka med.

    Vad Amex Elite ger har jag ingen aning om.

    Hoppas ni kommer iväg idag.
     
    Zethian och 011430121 gillar detta.
  3. JacobG

    JacobG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har inte behövt använda det själv, men det ser ut som AMEX kan ge visst hopp om ersättning. Men som oftast gällande försäkringar vet man med säkerhet först när försäkringsbolaget har handlagt ert ärende.

    God Jul och lycka till med resan!

    Saxat från AMEX Elites försäkringsvillkor:

    Förseningsskydd FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

    1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades SAS EuroBonus American Express Elite Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.

    2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

      a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt yg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtra ken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,

      b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads yg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.

      c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande yg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    jag har svårt att se varför SAS skulle ersätta ert hotell. Ni var erbjudna boende och tackade nej till det. Då har ni lite försatt er chans att få boendet betalt.

    Vad gäller ersättning så lär det gå att få i enlighet med EU261/2004. Utöver det kommer inte SAS att ersätta er. Vad försäkringsbolaget erbjuder beror på vilka kostnader du haft. Vad jag minns just nu så ger inte AmEx någon plåster-på-såret-ersättning utan du måste ha haft faktiska kostnader.
     
    Abbs och 011430121 gillar detta.
  5. Hur fick du SAS att bekosta taxin till/från Haymarket och varför skulle de ersätta en svit när du tackade nej till ett hotellrum ute på Arlanda?
     
    palmen, Dr. Miles och agehall gillar detta.
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu var det många år sedan jag drabbades av något motsvarande men då fick jag två vouchers på Taxi Stockholm (har jag för mig) som gällde resa inom Stockholms län. I mitt fall var det för att åka hem och sedan åka tillbaka till Arlanda nästa dag. Jag antar att taxibolaget sedan hanterade detta med SAS.
     
  7. CoooC

    CoooC Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    2,5 timme försening på min SAS-flight från ARN-ALC häromdagen. Fick dessutom spendera de 2,5 extra timmarna på flygplanet.

    Visst kräver EU261/2004 3 timmars försening?
    Amex Elite kräver 4 timmars försening för kompensation.
    Min hemförsäkring kräver 6 timmars försening för kompensation.

    Någon som kan tipsa om annat sätt man kan få kompensation för förseningen?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×