Kompensation föresing Eurobonus 2-4-1 resa med Air India

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Pripps, 30 Maj 2019.

1. Pripps

Pripps Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag bokade i april min 2-4-1 ner till Indien. Blev då reggad på en Air India flight ToR. Bokningen gjordes via Tallinn-tjänsten.

När vi skulle flyga hem hittade inte Air India vår bokning och påstod att vi saknade biljett. Vi ringde SAS som väl hittade biljetten och sa att den var confirmed och seating ok. Trots detta hittade inte AI biljetten i sina system vilket ledde till att vi inte fick boarda. Ground staffen bokade istället om oss till slut på samma flight men två dygn senare. Därför fick vi då göra en del extra utlägg för hotell osv. I slutändan var vi alltså 48 timmar försenade hem.

SAS och Air India påstår nu att de inte är ansvariga för någon form av kompensation, vare sig för förseningen eller våra extra utlägg. Stämmer detta?

2. Hachans

Hachans Medlem

Stämmer. Inte enligt EU-reglerna. För att EU-reglerna ska gälla så ska du resa på ett bolag som är baserat i EU.

Sen kan man tycka de borde kompensera dig ändå, men du kan inte luta dig mot EUs regler.

3. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eller resa _från_ EU med ett icke-EU-flygbolag.

martin.agren och Tonton gillar detta.
  4. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Även _inom_ EU täcks ;)

5. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det du skriver är fel. Det räcker att flyga från EU - då gäller reglerna även för icke-EU-bolag.

6. Pripps

Pripps Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svar. Men vilken part hör jag av mig till? SAS eller Air India?

7. danielhog

danielhog Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Air India är inte ett EU-bolag och flygningen om jag gissar rätt, utan att veta vart du bor, var till EU från Indien?

Då är det tyvärr ingen av parterna gällande EU 261 ersättning.

8. adhoc76

adhoc76 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det stämmer ju - men nu var han på väg FRÅN Indien med ett ICKE EU-bolag.

9. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Alltid utförande bolag, i ditt fall Air India.

Pripps gillar detta.
  10. Carl

Carl Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kan ju finnas andra sätt att begära ersättning än EU2004/261 som inte gäller i det här fallet. Även om du har rest på poäng så har du betalat skatterna med ett kredit eller kontokort så kolla upp vad du har för möjligheter där. Även hemförsäkringen kan täcka viss ersättning.

Pripps och danielhog gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!