Senaste nytt

Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul?

fcx

Medlem
Jag har nästan bara positiva upplevelser av SAS WiFi. Det som krånglar brukar vara just inloggningen, men i övrigt är hastigheten fullt rimlig för det jag vill göra. E-mail, facebook-chatt, lättare surfning (typ BC). Sen brukar jag ladda ner tidningar i SAS-appen och poddradio från SR ombord, kan vara trevligt att läsa morgontidningen till frukosten exempelvis. Det tar 2-5 minuter att ladda ner svenskan, vilket jag tycker är helt OK. Allt handlar om att ha rätt förväntningar (vilket tyvärr är svårt att skapa).

Satellitkapacitet är, rent utsagt, förbannat dyrt. En bra uppskattning är att SAS betalar runt 30 kSEK/månad för varje Mbps för en tjänst med täckning över de områden de flyger. Över Atlanten är det ännu dyrare, så där är rimligtvis kapaciteten ännu mer nedskruvad. Det normala upplägget skulle vara att alla SAS-flygen delar på samma kapacitet.

Jag har faktiskt inte testat youtube, netflix etc, men varje vettig operatör blockerar sådant när man har en smal förbindelse (därmed inte sagt att SAS är vettiga). Har man en företagslaptop med sig så kan man få trubbel, speciellt om man har en klåfingrig IT-avdelning. De flesta former av VPN eller fjärranslutningar fungerar extremt dåligt via satellit, så är man påtvingad sådant så kommer det att gå seeeeeeegt.

Med detta sagt, om det inte fungerar alls så ska man definitivt klaga. Jag är hellre utan IFE än Internet.
 

Maja

Medlem
Tror inte det är direkt bra att dra kortet att Netflix inte fungerade, lär knappast stärka era chanser. Tanken är inte att man ska streama media eller ladda ner stora filer när man flyger.
Om det nu inte var så att ni faktiskt skulle ha jobbat på flighten skulle jag personligen aldrig dra till med något sådant för att försöka få mer ersättning. I min värld varar ärlighet längst och att vara saklig. Att klaga på att man inte kunde köra Netflix och kräva tusentals poäng tillbaka blir bara löjligt på mitt sätt att se det.
Att någon lyckats få tillbaka alla poäng för en uppgradering ska nog inte ses som normalfallet utan väldigt lyckliga omständigheter som knappast lär upprepas direkt många gånger.
Har haft mycket på jobbet så har inte haft möjlighet att svara. Självklart kräver jag inte att Netflix ska fungera ombord på planet och det är inget som vi ens någonsin har försökt koppla upp oss mot. Skulle aldrig tillåta dottern att ens försöka.

Men när vi de facto bara kom till inloggningssidan på flighten över och lyckades endast få upp "Safari kunde inte öppna sidan eftersom servern slutade svara" alt. deras egen inloggningssida som meddelade att det inte var någon anslutning för tillfället och vänligen försök igen på vägen över och på vägen hem fanns jag inte kunde inte logga in alls. Det var då jag mer eller mindre blev ganska bryskt tillrättavisad av pursern som meddelade att har man uppgraderat så får man minsann inte tillgång till WiFi. Vi var uppenbarligen inte värda ett smack i hans ögon när man hade uppgraderat vid gaten på hemresan. Hans bemötande gentemot oss och den amerikanska familjen bakom var milt sagt inte så vänligt, medan bemötandet mot mannen på andra sidan gången var helt annorlunda (troligen en betald biljett(?) ;)

Hur som haver, en person i besättningen försökte logga in med hjälp av en kod men inte heller det gick. Det stod och tuggade bara och som längst kom jag till att se överdelen av Aftonbladets startsida och sen dog det igen.

Hänvisade till att de tar 3000 EB om man önskar köpa uppkoppling och att jag därmed anser att det bör vara en rimlig ersättningsnivå i så fall per resa för icke fungeraden WiFi när man reser i Businessclass.

Att vi skulle fått tillbaka våra 40.000 x 3 känns helt orimligt, dock trevligt för han som lyckades! :)

Om vi får något återstår att se!
 
Klaga på bemötandet. Åker du business ska bemötandet vara klanderfritt. Peka ut vem (pursern) och beskriv uppträdandet.

Hade samma upplevelse t/r business New York (snälla alla på forumet sluta använda förkortningar som C och EWR när det tillför noll). Dit klanderfritt. Hem sloppy dansk service.
 

pep

Medlem
Stop al det klynkeri. Der skal ikke betales erstatning for alt. Er der garanteret WiFi ombord? Næppe.. Det er en service som de forskellige selskaber forsøger at konkurrere på. Åbbenbart er det vanskeligt. Engang imellem skal man tænke holistic. Ellers, ender vi ender i Amerikanske tilstande med millioner af advokater der angiber firmaer... for hvad-som-helst.
 

RickardG

Medlem
Stop al det klynkeri. Der skal ikke betales erstatning for alt. Er der garanteret WiFi ombord? Næppe.. Det er en service som de forskellige selskaber forsøger at konkurrere på. Åbbenbart er det vanskeligt. Engang imellem skal man tænke holistic. Ellers, ender vi ender i Amerikanske tilstande med millioner af advokater der angiber firmaer... for hvad-som-helst.
Du har fel. Marknadsför man att något ingår i biljettpriset och sedan inte kan leverera det så har man rätt till ersättning. Eller tycker du att det är lika rätt att vara utan andra utlovade förmåner? Ingen mat? Ingen IFE? Inget bagage?
 
Toppen