Senaste nytt

Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul?

Maja

Medlem
Flög t&r Köpenhamn - San Francisco i juni och juli i business och WiFi fungerade under all kritik. Fick ingen uppkoppling och sa till personalen som ryckte på axlarna och sa bara att det skulle fungera. Några kom in, men långt ifrån alla. Svaret blev att det nog var överbelastat.

Gav upp alla försök till att surfa över huvudtaget.

Mailade och klagade när vi kom hem och fick idag svar att de erbjöd oss 1000 EB som kompensation.

Det kändes lite snålt med 500 EB per flight, eller?

Eller ska jag bara tacka och ta emot att jag fick något alls? (fick mailet tidigare idag och ännu ser jag inga poäng på våra respektive konton, 3 pax).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag fick 8000 poäng för att min IFE bytte till kinesiska varannan minut, flög även jag i business. Borde vara liknande som icke fungerande WiFi.
Icke fungerande wifi och IFE är inte att likställa enligt mig.

Jag fick lite sas vouchers när WIFI var helt ur funktion på samma plan med 10 dagars mellanrum. Det var ingen som kunde använda det över huvud taget, helt utslaget på den maskinen. WIFI är sällan jättestabilt, kan ta ett bra tag att komma in på det men sen brukar det fungera hjälpligt i alla fall.
Vad som är rimligt i kompensation låter jag vara osagt men om det är helt ur funktion så kan jag tycka att ca 5000 poäng för tur och retur om det är trasigt på båda vägarna är lämpligt. Nu verkar ju dock wifi ha fungerat för vissa så det var inte ur funktion, kanske överbelastat som de sa.
 

Abbs

Medlem
Icke fungerande wifi och IFE är inte att likställa enligt mig.

Jag fick lite sas vouchers när WIFI var helt ur funktion på samma plan med 10 dagars mellanrum. Det var ingen som kunde använda det över huvud taget, helt utslaget på den maskinen. WIFI är sällan jättestabilt, kan ta ett bra tag att komma in på det men sen brukar det fungera hjälpligt i alla fall.
Vad som är rimligt i kompensation låter jag vara osagt men om det är helt ur funktion så kan jag tycka att ca 5000 poäng för tur och retur om det är trasigt på båda vägarna är lämpligt. Nu verkar ju dock wifi ha fungerat för vissa så det var inte ur funktion, kanske överbelastat som de sa.
Kanske bara jag som värdesätter IFE och WiFi lika mycket.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RickardG

Medlem
Kanske bara jag som värdesätter IFE och WiFi lika mycket.
Jag klarar mig alldeles utmärkt utan IFE, men ser Wifi som ett stort plus när jag flyger. Synd att SAS marknadsför det som en del av förbättringen i uppdaterade long haul kabinen när det i praktiken är oanvändbart. Mina erfarenheter varierar från "totalt omöjligt att koppla upp" till "uppkoppling möjlig men hastighet i paritet med brevduva eller röksignaler"
3000-5000 poäng per flight tycker jag är rimligt.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Kanske bara jag som värdesätter IFE och WiFi lika mycket.
Jag värdesätter WIFI högre än IFE, men en trasig IFE är värre än inget wifi. Om wifi är ur funtkion så funkar ju åtminstone IFE att titta på. Är IFE ur funktion så får man surfa i sirap via wifi istället vilket man inte blir lycklig av.
Alla ombord har IFE, det är dock få som har wifi utan att betala för det. När jag är ombord utgår jag ifrån att jag har IFE, wifi är bara något som är ett plus (gäller oavsett vilket oblag jag är på).
 
Toppen