Senaste nytt

Kommer Lufthansa någonsin att öppna upp sina First Class Lounger till andra *A bolag?

Senator

Moderator
Till skillnad från LH/LX så erbjuder BA och SQ riktiga F-lounger till övriga bolag i alliancen. Sen kan man påstå att Senator loungen på FRA och ZRH är F-lounger, men sorry det är dem inte.

Galleries F är absolut en kanonlounge, och jag har inte testat Qantas. Jag testade så sent som förra veckan nya SEN i FRA. Absolut inte Galleries F nivå, men ett steg upp från vad som fanns.

Nu finnas dessa högkvalitativa alternativen dock bara på "hemmaplan" som SYD och LHR. Därmed blir det lite missvisande jämförelse anser jag...
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en viss förståelse för att flygbolaget premiera passagerare som flyger med egna flygbolag än andra.

T ex Cathay Pacific/ANA arrival lounge är inte tillgängliga för passagerare som flög in med andra flygbolag, även om man flög i First class.
 

Hall

Medlem
Oj vad mycket brus det blev för att jag vred till det.

Nyckelordet är exklusivitet.

En F biljett ARN-SFO på LH kostar 13000 euro. FCT är för dessa passagerare i första hand. I andra hand är den till för dem som flugit riktigt mycket med dyra biljetter 'Hon Circle'. I tredje hand är den till för ett enstaka besök av de som flugit sig till mycket poäng på M&M för en awardflight eller uppgradering med M&M poäng eller Senator upgrade voucher. Övrig access är idag ganska begränsad och är t.o.m. spärrad numera för vissa *A-bonusprogram som har försäljning av miles som en av sina huvudinkomster.

Om de skulle släppa in andra bolag på FCT skulle de tappa denna kontroll.
 

jurgenb

Medlem
Oj vad mycket brus det blev för att jag vred till det.

Nyckelordet är exklusivitet.

En F biljett ARN-SFO på LH kostar 13000 euro. FCT är för dessa passagerare i första hand. I andra hand är den till för dem som flugit riktigt mycket med dyra biljetter 'Hon Circle'. I tredje hand är den till för ett enstaka besök av de som flugit sig till mycket poäng på M&M för en awardflight eller uppgradering med M&M poäng eller Senator upgrade voucher. Övrig access är idag ganska begränsad och är t.o.m. spärrad numera för vissa *A-bonusprogram som har försäljning av miles som en av sina huvudinkomster.

Om de skulle släppa in andra bolag på FCT skulle de tappa denna kontroll.

Du missar övriga Awardbiljetter i LH F med poäng från övriga *A bolag som ex EB.. som ger dig exakt lika mycket access som dina övriga alternativ du radar upp!
 

Magino

Medlem
Såvitt jag minns rätt så har man ingen access till SQ loungerna överhuvudtaget - som *G får man vackert sitta i SATS loungen i SIN såvida man inte flyger SQ.

Reser man i ekonomi får man väl inte ens tillgång till SATS loungerna. Det finns däremot en TG lounge som man har tillgång till.
 

Dr. Miles

Expert
Men då så. det var mer än vad Star Alliance hemsida kunde säga. Men trevligt att det finns några lounger att använda på SIN för *A

Ja, det är därför Singapore Airlines har två olika typer av lounger i Singapore. En för Star Alliance Gold, en för Business/First class passagerare. (The Private Room finns inne i SilverKris loungen om jag har förstått rätt.)
 

Jonas C

Medlem
I Addis Ababa fick Business passagerarna tillgång till den nya finare loungen, medans Star Gold fick nöja sig med den gamla. Samma gäller för incheckning där *G inte fick använda Business disken, utan nöja sig med den dedikerade Sheba Miles disken.
 
Toppen